וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר הבכירים: היקף הבונוס למנכ"ל בנק אגוד יקוצץ בחצי

עירית אבישר

12.9.2016 / 8:18

בנק אגוד הוא הראשון לפרסם תוכנית תגמול חדשה לאחר חוק שכר הבכירים. היקף הבונוסים לבכירים יירד - אך הגמישות לקבלתם תגבר

ישראל טראו. גלובס
ישראל טראו/גלובס

סנונית ראשונה לסטנדרטים החדשים הצפויים בתגמול הבכירים בבנקים מגיעה מבנק אגוד. הבנק - שבשליטת משפחת לנדאו, יצחק מנור ושלמה אליהו - פרסם באחרונה תוכנית תגמול חדשה לבכיריו, שתעלה לאישור אסיפת בעלי המניות בתחילת החודש הבא. במערכת הבנקאית מעריכים כי תוכנית זו תהווה בנצ'מרק לקראת תוכניות תגמול אחרות שיפרסמו הבנקים בקרוב, לקראת כניסת חוק שכר הבכירים לתוקפו.

נוסף על כך הודיע הבנק כי שכר יו"ר הבנק זאב אבלס יותאם למגבלת חוק שכר הבכירים ולתקנת בנק ישראל שלפיה יושבי ראש של בנקים לא יקבלו בונוס.

כתוצאה מכך תעמוד עלות שכרו של אבלס על 2.49 מיליון שקל בשנה, ותכנס לתוקף החל בחודש אוקטובר.

תוכנית התגמול הקודמת נבנתה בפברואר 2014 למשך 3 שנים. בבנק ציינו כי לקראת תום 3 השנים ושינויים רגולטוריים שנעשו בתחום, הוחלט להציג תוכנית חדשה. מבדיקת "גלובס" עולה כי ישנם כמה שינויים מהותיים לעומת התוכנית הקודמת, שעיקרם הקטנה של היקף הבונוסים לבכירי הבנק, ובד בבד הגמשת התנאים לקבלת הבונוסים. בה בשעה שבתוכנית הקודמת המענק המרבי ליו"ר ולמנכ"ל ישראל טראו עמד על עד 9 משכורות, הרי שכעת ליו"ר לא תינתן אפשרות לקבל מענק (בהתאם להנחיות בנק ישראל שאוסר על תגמול משתנה ליושבי ראש הבנקים), ואילו המענק המרבי למנכ"ל ייחתך בחצי, ל-4.5 משכורות לכל היותר.

הירידה בהיקף הבונוסים מחלחלת גם לשאר נושאי המשרה. אם בתוכנית הקודמת, ראשי האגפים יכלו לקבל עד 5 משכורות בונוס, כעת הם יוכלו לקבל עד 4.5 משכורות, ואילו נושאי משרה אחרים (כגון היועצת המשפטית והמבקר הפנימי), שיכלו לקבל בעבר עד 4.5 משכורות, יוכלו לקבל עד 3.75 משכורות. מנגד, הבכירים גם נהנים משיפור במועד החלוקה. בתוכנית הקודמת רק מחצית מהמענק שולמה במזומן והיתר נפרס על פני 3 שנים.

כמו כן, הבונוס היה כפוף למנגנון קיזוז, כך שבשנים גרועות לבנק, המענק שנצבר מהשנים הטובות היה נחתך. לעומת זאת, בתוכנית החדשה מענק שמהווה עד 40% מהתגמול הקבוע ישולם מיד, ומענק גבוה מכך ישולם מחצית במזומן והיתר בפריסה ל-3 שנים. כמו כן בוטל מנגנון הקיזוז בשנים עם תוצאות חלשות. במקרה שבשנים הבאות יהיו תוצאות גרועות לבנק (תשואה על ההון של פחות מ-2%), אותו מענק אמנם לא יחולק, אך הוא גם לא יבוטל ותשלומו יידחה לשנה עם תוצאות טובות יותר. ובתנאי שהתשואה על ההון של הבנק היא לפחות 2%, ואם לא אז זה יידחה לשנה אח"כ, אבל אין צבירה שלילית.

עם זאת, בתוכנית הנוכחית ישנו גם מנגנון להשבת בונוסים רטרואקטיבית. במקרים של נזק חריג כמו פגיעה של יותר מ-3% מההון העצמי, הונאה או התנהגות לא ראויה מכוונת, ניתן יהיה לדרוש השבת בונוסים עד 5 שנים לאחור (ואף עד 7 שנים במקרה חריג).

לא תהיה דרישה להשבת מענקים קטנים שהיוו פחות משישית מסך התגמול השנתי. סעיף זה נוסף בעקבות דרישת בנק ישראל כי במקרים חריגים בכירים ישיבו בונוסים, וזאת על רקע פרשת הסיוע להעלמות מס ללקוחות אמריקאים בבנק לאומי, שבגינה שילם הבנק קנס עתק, ובכיריו לשעבר נדרשו להשיב בונוסים משנים עברו.

תגמולים בבנק אגוד. גלובס
תגמולים בבנק אגוד/גלובס

יותר גמישות

גם בפרמטרים לחלוקת הבונוס, נראה שישנה הקלה, וניתנה יותר גמישות לדירקטוריון בקביעת היקף הבונוס.

בתוכנית השכר הקודמת, גובה הבונוס נקבע ע"פ תשואה על ההון מתוקננת, שהייתה למעשה שילוב של כמה פרמטרים: תשואה על ההון, הלימות הון ועמידה ביעדי הבנק כפי שנקבעו בתוכנית העבודה השנתית. גובה הבונוס נקבע בנוסחה מסודרת: תשואה על ההון מתוקננת היא בונוס מרבי לחברי הנהלה של 3.25 מיליון שקל, תשואה על ההון מתוקננת של 7% היא בונוס של עד 4 מיליון שקל לחברי ההנהלה וכן הלאה. בתוכנית הזו מספיקה עמידה ביעד תשואה על ההון מינימלי (שלא פורטה), ועמידה ביעדי הלימות ההון, כך שהדירקטוריון יוכל להעניק לחברי ההנהלה בונוס של עד 3 משכורות. החלטת הדירקטוריון לגבי היקף הבונוס צריכה להתבסס בעבור כל מנהל על עמידתו ביעדים של היחידה שעליה הוא אחראי, השוואתם למערכת הבנקאית והערכה אישית. כלומר המדד לבונוס הוא יותר אישי לעומת התוכנית הקודמת, שבה מדובר היה בסך יעדי הבנק. ישנם פרמטרים אחרים שנותרו דומים לתוכנית הקודמת, כמו האפשרות להעניק פיצויים מוגדלים של עד 200% לחברי הנהלה, וכן קבלת מצנח זהב בגובה של 6 משכורות בעת עזיבה.

במקביל לתוכנית התגמול, פרסם הבנק גם את תוכנית התגמול ליו"ר אבלס. התוכנית נעשתה כאמור, בהתאם לשינויים של בנק ישראל בסוגיית שכר יושבי הראש, ועיקרה הוא ביטול האפשרות לקבלת בונוס.

במסגרת החוזה החדש, נקבע כי היקף משרתו של אבלס תעלה מ-75% ל-100%, ואולם שכרו החודשי יופחת קלות - מ-172 אלף שקל ל-170 אלף שקל - וכן תבוטל הזכאות שלו למענק.

בנוסף, היקף הפיצויים שיצבור החל מכניסת החוזה לתוקפו יעמוד על 100%, ולא 200% כפי שצבר עד כה. בשורה התחתונה עלות שכרו של אבלס תעמוד על 2.49 מיליון שקל, בדומה לעלות שנקבעה בחוק שכר הבכירים. אבלס מכהן כיו"ר זה 16 שנה, שבהן צבר שכר בעלות נאה של 44.2 מיליון שקל על עמידתו בראש הבנק השישי בגודלו בישראל. אבלס (69) הוא רו"ח במקצועו, ובעברו שימש המפקח על הבנקים.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק אגוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully