וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסחר בשבת זה לא חוקי, לא סוציאלי ולא אנושי"

14.9.2016 / 9:48

הדיונים בסוגיית פתיחת מרכזים מסחריים בשבת ממשיכים והגיעו לפתחם של ח"כ משמאל והימין. ח"כ פרופ' מנואל טרטנברג: "יום השבת צריך להיות חלק מהמכנה המשותף של היהודים בישראל ולא אבן מפלגת"

מערכת וואלה!

ח"כים מהקואליציה, אנשי רוח וראשי איגודים בכירים במשק התכנסו לראשונה (ג') לדיון בניסיון לקבוע את אופייה של השבת ואת סוגיית המסחר בשבת שמטרידה סוחרים רבים, הטוענים לחוסר שוויון עסקי.

הדיון התקיים במסגרת שולחן עגול שיזמה הקואליציה לשבת שוויון והשתתפו בה הח"כים מיקי זוהר, אלעזר שטרן, יגאל גואטה, רחל עזריה, עליזה לביא ופרופ' מנואל טרכטנברג, שחלק מהם יזמו באחרונה מספר הצעות חוק בנושא.

"יום השבת צריך להיות חלק מהמכנה המשותף של היהודים בישראל ולא אבן מפלגת", אמר ח"כ מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני, הסטטוס קוו לא קיים וכל מי שמסתובב באחד ממרכזי הקניות שפתוחים בשבת מבין זאת היטב". לדבריו, הבעיה מתחילה שגורמים פוליטיים מתבצרים בעמדות מסחריות ומנכסים לעצמם את השבת".

ח"כ אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד, אמר כי יום השבת הוא הסטארט אפ היהודי המוצלח ביותר, שנהרס מטעמים פוליטיים. "אני שומר את השבת אבל לא מאמין בכפייה. זכותם של כל האנשים לבחור איך לבלות ביום המנוחה שלהם, כל עוד הם מבינים מה המשמעות של הדברים".

מטרת הדיון הייתה להביא את הצדדים השונים בסוגיית השבת למתווה מוסכם, שיגשר על הפערים בין העובדים השכירים, בעלי העסקים, החילונים והדתיים, ושבהמשך יתגבש לכדי סטטוס קוו חדש.

רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העסקים והעצמאים בישראל, שמשמש גם כסגן ראש העיר חולון, אמר שהמחלוקת היא חריפה וכלל לא זוכה להתייחסות המדינה. "זאת שאלה של זמינות ולא של מחיר, קידוש התחרות יוביל לפתיחה של יותר ויותר עסקים בשבת. 50 אלף עסקים נסגרים מדי שנה ואיש לא לוקח אחריות".

שבת שוויון - שולחן עגול. יח"צ, מערכת וואלה!
הסטטוס קוו הישן כבר לא קיים/מערכת וואלה!, יח"צ

עוד השמיעו את קולם בדיון, סוחרים מרחבי הארץ אשר טוענים כי המסחר בשבת פוגע בהם כלכלית, בכך שיוצר אי שוויון מסחרי. כך למשל דינה אונרייך, בעלת חנות בגדים בכפר סבא ומובילת מאבק הסוחרים בעיר אמרה: "מי שרוכש נעליים בשבת לא ישוב לעשות זאת במהלך השבוע, לכן רשתות מסחר יכולות להרשות לעצמן להעסיק עובדים בשבת, לגזול מהם את יום המנוחה השבועי עם המשפחה שלהם כדי לגזול מאתנו, העסקים הקטנים את הפרנסה.

"יש חוק במדינת ישראל, אך לצערי הוא לא נאכף. חשוב להבהיר, אנחנו לא מתייחסים כלל לתרבות ופנאי כמו מסעדות או בתי קולנוע – זכותו של מי שרוצה בכך לבלות בשבת שלו ככל העולה על דעתו, אך המסחר בשבת כמו בגדים וריהוט פוגע בנו באופן בלתי נסבל".

כמו כן, רועי לחמנוביץ', מנכ"ל הקואליציה לשבת שוויון אמר כי לכל מי שיושב סביב השולחן הזה ברורים שני דברים. האחד שלכל אורך קשת העמדות המסחר בשבת צריך להיות סגור.

"מסחר בשבת זה לא חוקי, לא סציאלי ולא אנושי. הדבר השני שברור הוא שהשיח הישן על הפרהסיה בישראל סיים את תפקידו ההיסטורי. הסטטוס קוו ההוא מת ומתוך השולחן העגול הזה עתיד להירקם סטטוס קוו מעשי חדש. זו הדרך היחידה לשמור ולשמר את החברה בישראל מאוחדת".

וואלה! NEWS בשיתוף קואליציית שבת שוויון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully