וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק העולמי: התוכנית לשיקום עזה אחרי צוק איתן תקועה

15.9.2016 / 8:01

על פי דו"ח שפרסם הבנק העולמי רק 10% מ-11,000 הבניינים שנהרסו במהלך צוק איתן הוקמו מחדש. הדו"ח משבח את ישראל על הגדלת מכסות הפועלים ומותח ביקורת על המדינות התורמות שלא העבירו את הכסף

רחובות עזה, קיץ 2015. רויטרס
עזה, קייץ 2015/רויטרס

קיפאון בהכנסות והרעה ברמת החיים של משפחות פלסטיניות – כך עולה מדו"ח חדש של הבנק העולמי שמתריע על מצב הכלכלה הפלסטינית. בדו"ח מצויין כי לתוכנית השיקום של עזה טרם הועבר סכום של 1.3 מיליארד דולר מהמדינות התורמות, וכי רק כ-10% מ-11,000 יחידות הדיור שנהרסו ב"צוק איתן" נבנו מחדש עד כה.

הדו"ח חולק שבחים לישראל על הגדלת מכסת הפועלים הפלסטינים, אך מציין כי עקב ההגבלות הביטחוניות רמת ההשקעות הפרטיות ברשות הפלסטינית היא מהנמוכות בעולם. "המשק הפלסטיני לא יוכל לממש את הפוטנציאל שלו באופן מלא ללא הסדר שלום, אך ניתן לנקוט צעדים משמעותיים כדי למנוע הידרדרות נוספת", נכתב בדו"ח. הצמיחה הכלכלית האיטית ברשות הובילה לשיעור אבטלה גבוה ולקיפאון בהכנסה הממוצעת של אזרחים.

בעשור האחרון הובילו מאמצי הייצוב הפיסקלי של הרש"פ להורדת הגירעון ב-15% מהתמ"ג – הישג ראוי לציון, שרק לעתים נדירות נראה במקומות אחרים בעולם. למרות זאת המצב הפיננסי של הרש"פ נותר שברירי, והירידה בתמיכה התקציבית יצרה פער מימון צפוי של כ-600 מיליון דולר ב-2016.

לנוכח העובדה שהאפשרויות לקבל הלוואות מקומיות מוצו כמעט עד תום, תמיכת המדינות התורמות חיונית למניעת משבר כלכלי שיוביל לבעיות רחבות יותר. כמו כן מציע הדוח לממשלת ישראל לבדוק מחדש כמה תחומים שגורמים לרש"פ להפסדים במסגרת הסדרי שיתוף ההכנסות הקיימים, וכן לשחרר ספקטרום תדרים לחברות טלקום פלסטיניות, ובכך לאפשר לרשות לגבות דמי רישוי. הדו"ח משבח את ההחלטה הישראלית להגדיל את מכסת הפועלים הפלסטינים בישראל. אולם קובע שנדרשים צעדים אמיצים כדי להתמודד עם המשבר המיידי, למשל באמצעות הפחתת ההגבלות על אזור C וביצוע רפורמות במגזר הציבורי ברש"פ.

לפי הדו"ח, ביכולתה של הרש"פ לבצע רפורמות ארוכות טווח ויסודיות יותר כדי להגדיל את גביית ההכנסות ולהקטין הוצאות, בדגש על הפיכת מערכות השכר והפנסיה של עובדי ממשלה להוגנות כלפי שאר הציבור. ניתן לעשות זאת בלי להוריד את איכות השירותים או לפגוע בחלשים ביותר. דרושות גם פעולות להגברת התחרות ויצירת מקומות עבודה. למרות התקדמות בשנים האחרונות, עדיין מדורגים השטחים הפלסטינים במקום ה-129 מתוך 189 מדינות בדו"ח הבנק העולמי "עושים עסקים 2016".

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully