וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 750 מיליון שקל מתקציב מרכז ההשקעות לא מנוצלים

אורה קורן

27.10.2002 / 9:21

העודף בתקציבים נובע בעיקר מההאטה החריפה בפעילות הכלכלית במשק, המתבטאת גם בעצירת השקעות שאינן חיוניות



מתקציב מרכז ההשקעות במשרד התמ"ס ל-2002 נותר עודף לא מנוצל חסר תקדים של 830-750 מיליון שקל. מתוך סכום זה, 600-550 מיליון שקל הם מתקציב ההרשאה להתחייב וכ-230 מיליון שקל מתקציב התשלומים בפועל לתוכניות שאושרו - כך עולה מבדיקה ראשונית שנערכה במשרד התמ"ס.



לנוכח נתונים אלה מתכנן מנהל מרכז ההשקעות, שמואל מרדכי, להאיץ את דיוני מינהלת המרכז האחראית על אישורי השקעות, וייתכן אף לכנסה פעמיים בשבוע במקום פעם אחת. העודף הענק בתקציבים נובע בעיקר מההאטה החריפה בפעילות הכלכלית במשק, המתבטאת גם בעצירת השקעות שאינן חיוניות. בנוסף דוחה מרכז ההשקעות בקשות השקעה שאינן עומדות בקריטריונים של החוק לעידוד השקעות הון. מרבית ההשקעות שנדחו הן בקשות למענק ממשלתי גבוה מדי עבור כל עובד חדש שיתווסף כתוצאה מההשקעה.



במרכז ההשקעות הבהירו כי המנהלה לא תאשר תוכניות המועילות למשקיע אך אינן מועילות למשק, גם אם כתוצאה מכך לא ינוצל מלוא התקציב. ב-2001 החזיר מרכז ההשקעות כ-50 מיליון שקל לקופת המדינה בגין תקציב שלא נוצל. השנה צפוי המרכז להחזיר כ-200 מיליון שקל לפחות.



תקציב ההרשאה להתחייב של מרכז ההשקעות הוא כמיליארד שקל ב-2002. מתקציב זה ניתנת הבטחת התמיכה הממשלתית למפעלים בצורת מענק או הטבות מס. בנוסף יש למרכז ההשקעות תקציב של כ-700 מיליון שקל ב-2002 להוצאה לפועל של מענקים בגין תוכניות שאושרו ונמצאות בהליכי ביצוע שונים. ככל הידוע נוצלו עד כה כ-40% מכספי ההרשאה להתחייב וכ-65% מכספי ההוצאה לפועל.



מתוך תקציב ההרשאה להתחייב, כ-650 מיליון שקל מיועדים למסלול המענקים וכ-350 מיליון שקל מיועדים להטבות מס. ההטבות במסלול המענקים נוצלו בשיעור נמוך במיוחד, ובכוונת מרכז ההשקעות לרכז בימים אלה את הבקשות להטבות במענקים ולהתחיל בדיונים מואצים לגביהן.



לפי מקורבים למרכז, בין בקשות ההשקעות הגדולות הממתינות להחלטה סופית נמצאות: כרמל אולפינים שביקשה אישור להשקעה בכ-60 מיליון דולר, וישיי שמתכוונת להשקיע 100 מיליון דולר וזוגלובק שמבקשת אישור להשקעה ב-22 מיליון דולר. השקעות נוספות שהוגשו, נדחו ושהדיון בהן עדיין לא הושלם הן של פרודר שתקים מפעל לייצור גז עבור טאואר סמיקונדקטור, הרחבות של מכתשים אגן ונגב מינרלים והשקעה של קוקה קולה, שככל הנראה לא תקים מרכז ייצור חדש בקרית גת ותסתפק בביצוע הרחבה באשקלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully