וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים שהפכו מיליארדרים הודות להשקעה בהיי-טק

טלי ציפורי

28.9.2016 / 14:06

תעשיית ההיי-טק יצרה במהלך 20 השנה האחרונות לא מעט מיליונרים. באותה העת, היא יצרה קצת פחות מולטי-מיליונרים והרבה פחות מיליארדרים

טדי שגיא. ניק קלארק,
טדי שגיא/ניק קלארק

תעשיית ההיי-טק, הקטר של המשק הישראלי, יצרה במהלך 20 השנה האחרונות לא מעט מיליונרים, כאלו שיש להם לפחות מיליון דולר בחשבון העו"ש. באותה העת, היא יצרה קצת פחות מולטי-מיליונרים והרבה פחות מיליארדרים.

רשימת עשירי ישראל, אלו שלא ממש צריכים לדאוג לפרנסת הדור הבא שלהם, לא משתנה תכופות כי למרות ריבוי האקזיטים בתעשיית ההיי-טק המקומית (מכירה והנפקת חברות כאחד), אין הרבה יזמים שמצליחים לצבור עשרות מיליוני דולרים, דהיינו מאות מיליוני שקלים.

כחלק מהפרויקט השנתי של "גלובס", החלטנו לנסות לכמת מי הם המיליארדרים, בשקלים, של תעשיית ההיי-טק הישראלית. מי הם היזמים שצברו לפחות מיליארד שקל מחברות טק וביומד שהקימו (ברוטו, לפני מס ומימון תוספת מימוש של אופציות למניות, וכולל שווי מניות "על הנייר"). בחרנו להיות פרובינציאליים ולהיצמד למטבע הישראלי כי חלק די ניכר מהאנשים שכללנו ברשימה מתגוררים כאן, רוכשים בשקלים קופסת קוטג' אצל הקמעונאי הקרוב לביתם ומשלמים לפחות חלק מהמיסים שלהם למס ההכנסה הישראלי.

לרשימה של השנה נכנסו שמות חדשים בודדים (סימנו אותם), כולל כאלו שייתכן מאוד שהם מדגדגים שווי הון של מיליארד שקל כי בשנה האחרונה הם ביצעו אקזיט שמינף את שווי הונם. את השינוי בשווי ההון ביססנו על השינוי במחירי המניות של החברות שהן המקור העיקרי של רוב המיליארדרים ברשימה (כמו צ'ק פוינט ומובילאיי), על השינוי המוערך בשווי החברות הפרטיות שלהם "על הנייר", ולבסוף הנחנו כי מרכיב המזומן בהון שלהם לא צבר תשואה גבוהה כי הריבית, למי ששכח, היא אפסית. זאת, כמובן, בהנחה שאנשים אלו לא משקיעים את המזומן שלהם באפיקי השקעה כמו שוקי המניות, וגם אם כן - תשואת שוקי המניות בשנה האחרונה הייתה חד ספרתית נמוכה.

אלו יזמי ההיי-טק הישראלים ששווים לפחות מיליארד שקל.

1. טדי שגיא

גיל: 44

מקור הון: מייסד ובעל השליטה בפלייטק (Playtech), ענקית הפלטפורמות מבוססות התוכנה לאתרי הימורים מקוונים; סייפצ'ארג' (Safecharge), סולקת כרטיסי האשראי, מרקט-טק (Market Tech), המחזיקה בשוק הקניות הבריטי הפופולרי קמדן מרקט; ובעל חברות טכנולוגיה ונדל"ן אחרות בארץ ובאירופה.

מה מייחד אותו: על העובדה הבאה קשה להתווכח: שגיא הוא איש העסקים הישראלי המצליח ביותר בעשור האחרון. במארס 2016, דהיינו לפני חצי שנה, הוא חגג עשור להנפקה הראשונית של פלייטק בשוק ההון הבריטי - האירוע העסקי הראשון שבדיעבד סימן אותו כמצליחן סדרתי. שגיא היה אז רק בן 34, ופלייטק הונפקה לפי שווי של כמיליארד דולר. עכשיו היא שווה 4 מיליארד דולר. מאז ועד היום, וכמעט ללא הפסקה, שגיא מנפיק, קונה ומוכר מניות/חברות/נכסי נדל"ן, וכמעט כל מהלך כזה מייצר עבורו ועבור יתר המשקיעים שלצדו ערך רב. וכן, הוא עדיין מעט שנוי במחלוקת - בעיקר בגלל הדעה הכללית הרווחת והלא ממש מפרגנת לגבי תעשיית ההימורים המקוונים - אך עם מספרים קשה להתווכח. ובמקרה של שגיא, יש כאלו מספיק כדי להוכיח את המשפט עמו פתחנו את הפסקה. האיש פשוט יודע לעשות עסקים. נקודה.

מה השתנה בשנה האחרונה: פלייטק ניסתה לרכוש את Plus500 הישראלית וכשלה. יודעי דבר מספרים כי שגיא מאוד התאכזב. פלייטק המשיכה ורכשה חברות אחרות, וחיזקה את מעמדה בתעשייה שלה. מניית מרקט-טק, לעומת זאת, איבדה חמישית משוויה, בין היתר על רקע הברקזיט, יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי.

עוד משהו: את המילה עשיר הוא מגדיר באופן הבא: "עשיר זה ראשי תיבות של עיניים, שיניים, ידיים ורגליים. בן אדם עשיר הוא בן אדם בריא. הבריאות קודמת לכל".

2. גיל שויד

גיל: 48

מקור הון: מייסד ומנכ"ל ענקית אבטחת המידע צ'ק פוינט. זו הוקמה לפני 22 שנה, הונפקה לראשונה בשוק ההון האמריקאי לפני כמעט 20 שנה (יוני 1996), ושווה כרגע 13.6 מיליארד דולר. לשויד נותרו 17.7% מהון החברה, ובמהלך 2 העשורים האחרונים מימש חלק מהחזקותיו בה.

מה מייחד אותו: שויד זה צ'ק פוינט וצ'ק פוינט זה שויד. האיש שבנה את חברת הטק הישראלית המצליחה ביותר בכל הזמנים, הפך כבר מזמן למודל חיקוי. כשמנסים להגדיר הצלחת ענק בתעשיית ההיי-טק המקומית, אומרים "להיות צ'ק פוינט הבאה".

מה השתנה בשנה האחרונה: מחיר מניית צ'ק פוינט נותר בעינו. היו הערכות שצ'ק פוינט תרכוש את סייברארק הישראלית, אך די מהר התברר כי לא היו דברים מעולם.

עוד משהו: על עושר אמר בעבר: "לנקר עיניים זה לא טוב. אם לילד שלי מספרים בבית ספר שאבא שלו עשיר, ויש לו בית כזה, שערותיי סומרות ואני מסביר לו מאה פעם שאסור לו להשוויץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גיל שוויד. צילום: איל יצהר, גלובס
גיל שוויד/גלובס, צילום: איל יצהר

3. מריוס נכט

גיל: 54

מקור הון: מייסד ויו"ר צ'ק פוינט. בעל המניות הפרטי השני בגודלו בחברה (12.3%). בדומה לעמיתו להקמת החברה, גיל שויד, מימש במהלך 20 השנה האחרונות חלק ממניותיו בה.

מה מייחד אותו: נכט, כמו שויד, הפך למיליארדר בזכות חברה אחת ויחידה. אפילו אחרי 22 שנות פעילות, ולמרות כהונתו כסגן יו"ר וכיו"ר (מספטמבר אשתקד) נכט מקפיד לפנות את הבמה לשויד - לפחות בכל הקשור לצ'ק פוינט - ונמנע מלהיחשף.

מה השתנה בשנה האחרונה: מחיר מניית צ'ק פוינט נותר בעינו.

עוד משהו: עם פרוץ המחאה החברתית הקים את "עורו", תנועה חברתית-פוליטית חוץ-פרלמנטרית בניסיון לחולל שינוי. הניסיון עדיין לא צלח. על רקע הקמתה אמר: "אני אישית יכול לעשות דברים מהנים יותר, וליהנות מהכסף שלי, אך אני מרגיש שאני לא יכול. שאני חייב לעשות משהו כדי להציל את המדינה הזו".

4. מורי ארקין

גיל: 63

מקור הון: מייסד ענקית התרופות אגיס שנמכרה לפריגו האמריקאית. הונו נוצר בעיקר מעליית שווי מניות פריגו שקיבל בעסקת המכירה, וחלקו ברווחי גרעין השליטה לשעבר בבזק (קבוצת איפקס-סבן-ארקין).

מה מייחד אותו: ההון שצבר, חלקו הניכר נזיל, אפשר לו להפוך למשקיע דומיננטי בתעשיית הביומד הישראלית, הן באופן ישיר דרך חברת החזקות שקרויה על שמו, והן דרך קרנות ההשקעה ספרה ואקסלמד.

מה השתנה בשנה האחרונה: בנובמבר אשתקד התברר כי מחלוקת מס שהייתה לארקין עם המדינה בגין מכירת מניות פריגו הסתיימה בקול ענות חלושה: ארקין שילם כופר של 10,000 שקל והתיק הפלילי נגדו נסגר.

עוד משהו: על חלוקת הון לצדקה אמר בעבר: "זה מאוד נאצל אבל זה לא קיים אצלי. אני אוריש את הכול לילדים שלי. הגנים שלי משתיקים את השכל שלי בעניין הזה".

5. שאול שני

גיל: 61

מקור הון: מייסד ענקית התקשורת הברזילאית GVT שנמכרה בשנת 2009 לוויונדי הצרפתית תמורת 4.5 מיליארד דולר. שני הרוויח ממכירתה 1.4 מיליארד דולר. עיקר פעילותו העסקית כרגע הוא חברת ECI הישראלית, שאת השליטה בה רכש בתחילת 2014 מקרן ההשקעות הבריטית Ashmore לאחר ש-ECI נקלעה לקשיים ושוויה צנח חדות.

מה מייחד אותו: שני הוא מהמיליארדרים הישראלים המסתוריים ביותר, ואחת הסיבות לכך היא שהוא לא נחשף. לא מתראיין. לא מתחזק קשר עם התקשורת הישראלית. שני הוא גם בין המיליארדרים הבודדים ברשימה זו שעיקר הונו נוצר מחברה שכלל אינה ישראלית, GVT, אך חלק מרווחיו בה הושקעו במי שהייתה בעבר אחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי, ECI.

מה השתנה בשנה האחרונה: התברר כי הוא מושקע בחברת אבטחת הסייבר CyberX שהשלימה עד כה גיוס של 11 מיליון דולר. עובדי ECI מנסים להתאגד.

עוד משהו: אחד מוותיקי תעשיית ההיי-טק המקומית.

6. מוריס קאהן

גיל: 86

מקור הון: מייסד ענקית הבילינג אמדוקס שנסחרת כרגע בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר ונחשבת לאחת מחברות הטק המצליחות בישראל. קאהן מתמקד בעשור האחרון בפילנתרופיה, ובפעילות חברתית וסביבתית.

מה מייחד אותו: קאהן הוא כנראה הסטארט-אפיסט הישראלי הכי מבוגר. אמדוקס הוקמה כשהוא היה בן 58, גיל שבו הסטארט-אפיסטים של היום כבר נמצאים עמוק בתוך הפרישה לפנסיה. על רווחיו ממניות אמדוקס כמעט ולא שילם מס בארץ הודות לתכנוני מס.

מה השתנה בשנה האחרונה: קרן Aurum ונצ'רס של קאהן התרחבה בסצנת הטק המקומי, והשקיעה בעיקר בחברות ביומד.

עוד משהו: אמר בעבר: "אני מאמין שכסף משחית. הוא מונע מהילדים להתפתח ולהצליח בזכות עצמם. כשיש לך ילד שגדל עם פנקס צ'קים פתוח אתה מונע ממנו אמביציה, את הסיפוק שבעשיית דברים בעצמו".

אמנון שעשוע. צלם: תמר מצפי, גלובס
אמנון שעשוע/גלובס, צלם: תמר מצפי

7. שלמה קרמר

גיל: 49

מקור הון: חברות אבטחת מידע שהפכו, כל אחת, למובילה בנישה שלה. ראשונה הייתה צ'ק פוינט, שנייה אימפרבה שהונפקה בשוק ההון האמריקאי ונסחרת לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, שלישית הייתה טראסטיר שנמכרה ל-IBM תמורת 800 מיליון דולר והיד נטויה.

מה מייחד אותו: קרמר הפך לגורו אבטחת מידע. בעוד שני חבריו להקמת צ'ק פוינט בחרו להתמקד בה ורק בה, קרמר הפך לאחר פרישתו ממנה ליזם סדרתי. החשש ההולך וגדל מהתקפות סייבר רק מסייע לו במשימתו זו.

מה השתנה בשנה האחרונה: לא עובר חודש מבלי שחברת אבטחת סייבר ישראלית מקבלת מימון מקרמר.

עוד משהו: קרמר לא נתן ליריבות העסקית בין צ'ק פוינט לפאלו אלטו, שהוקמה על ידי ניר צוק (מראשוני עובדי צ'ק פוינט), להפריע לו להרוויח מהצלחת פאלו אלטו. יש לו כאחוז מהון האחרונה שכבר שווה 13 מיליארד דולר, כמעט כמו צ'ק פוינט.

8. קובי ויהודית ריכטר

גיל: 70 (קובי), 69 (יהודית)

מקור הון: מייסדי ובעלי השליטה במדינול, המייצרת סטנטים רפואיים לתמיכה בעורקי לב לאחר צנתור. מדינול חילקה ב-22 שנותיה דיבידנד בשווי כולל של מאות מיליוני דולרים, ולפני 11 שנה זכתה לפיצוי עתק במונחים מקומיים של 750 מיליון דולר מבוסטון סיינטיפיק האמריקאית.

מה מייחד את הזוג: הזוג ריכטר מייצג לא רע את נישת הציוד הרפואי בתעשיית הביומד המקומית. מדינול כבר אינה חלוצה כפי שהייתה בעבר, ותעשיית הסטנטים תחרותית מבעבר, אך לחשבון העו"ש של השניים זה לא ממש מפריע.

מה השתנה בשנה האחרונה: אורבוטק הוותיקה, בה לריכטר יש 7% מההון, נהנית מעדנה ובשנה האחרונה שוויה כמעט הוכפל.

עוד משהו: במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, מדינול נהנתה לאורך שנים משיעור מס אפס. לחברה מחלוקת לא פתורה מול רשות המיסים בארץ על גובה המס שהיא צריכה לשלם בגין הפיצוי שקיבלה.

9. אמנון שעשוע

גיל: 56

מקור הון: מייסד ויו"ר מובילאיי (Mobileye) שהפכה להצלחת ענק. מובילאיי, שפיתחה מערכת למניעת תאונות דרכים, הונפקה בקיץ 2014 בשוק ההון האמריקאי והיא כרגע נסחרת לפי שווי של 10.8 מיליארד דולר, כמעט פי 2 מהשווי לפיו הונפקה בראשונה.

מה מייחד אותו: שעשוע, עד לאחרונה פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, החל לגלגל את הרעיון של מובילאיי, במסדרונות האקדמיה.

מה השתנה בשנה האחרונה: שעשוע מכר השנה מניות תמורת 67 מיליון דולר, והוא ממשיך לקבל חבילות נדיבות של אופציות למניות החברה.

עוד משהו: אמר באחרונה: "לעשות אקזיט זה לא דבר רע. לפעמים זה נאמר בביקורת, אבל זה לא. ישראלי שעושה אקזיט ממשיך ובונה עוד חברה. זיו ואני לא בנינו את מובילאיי כדי למכור".

10. זיו אבירם

גיל: 57

מקור הון: מייסד ומנכ"ל מובילאיי. אבירם הגיע בכלל מהסקטור הקמעונאי. לפני מובילאיי, הוא ניהל את רשתות "כתר", "גלי" ו"אטרקציה".

מה מייחד אותו: שעשוע הוא המוח מאחורי מובילאיי. אבירם הוא יותר המנהל, והוא קצת עומד בצלו של שעשוע למרות שלשניים כמעט אותם שיעורי החזקה בחברה. ועדיין, הוא מיצב עצמו כאחד המבינים בפיתוח טכנולוגיות למכונית אוטונומית.

מה השתנה בשנה האחרונה: אבירם מכר השנה מניות תמורת 30 מיליון דולר, וכמו שעשוע הוא ממשיך לקבל חבילות נדיבות של אופציות למניות החברה.

עוד משהו: אמר באחרונה: "תמיד בדיעבד הקמת חברה נשמע כמו תהליך הרואי, שיושבים יזמים ומחליטים להקים חברה, אבל הדברים האלו קורים בצורה פשוטה. במובילאיי, עלינו על שוק ענק ורעיון גדול לגמרי במקרה".

11. ניר קלקשטיין

גיל: 43

מקור הון: חברת Final, מחברות המסחר האלקטרוני הגדולות בעולם, שעדיין נותרה פרטית למרות הצלחתה. באחרונה גרסו הערכות כי קיבלה הצעת רכישה בשווי של 4 מיליארד דולר. Final זו חברה שהרוויחה, לפי הערכות, 1.2 מיליארד דולר בין 2011-2014, והקפידה לחלק דיבידנד לבעלי מניותיה.

מה מייחד אותו: כנראה המסתוריות. מוגדר כמוח הטכנולוגי מאחורי החברה. בוגר לימודי הנדסת חשמל מהטכניון.

עוד משהו: מתגורר ברמות השבים בחלקה שהייתה שייכת לחמותו בת המושב.

12. נועם שטרן-פרי

גיל: 43

מקור הון: חברת המסחר האלקטרוני Final. שותפו של ניר קלקשטיין להקמת החברה. לפי הידוע, יש לו 20% מההון, שיעור זהה לזה של קלקשטיין.

מה מייחד אותו: כמו קלקשטיין. מסתוריות.

עוד משהו: נאמר עליו שהוא חי חיי פאר. בשנה שעברה נכתב ב"ניו יורק אובזרבר" שהוא רכש פנטהאוז במנהטן ב-30 מיליון דולר. סביר להניח שזהו לא נכס הדלא ניידי היחיד שלו.

13. אריה קלקשטיין

גיל: 70

מקור הון: חברת המסחר האלקטרוני Final. אביו של ניר קלקשטיין. לפי הידוע, יש לו 10% מהון החברה, ולכן סך החזקות הבן ואביו הוא 30%, מעל 5 מיליארד שקל.

מה מייחד אותו: שהוא כנראה האבא של אחד המיליארדרים המסתוריים בארץ.

עוד משהו: טכנאי בפנסיה. "האיש שניר, בנו, רוצה לזכות בהערכתו", אמרו עליו.

14. יריב גילת

גיל: אמצע שנות ה-40

מקור הון: חברת המסחר האלקטרוני Final. כיהן בעבר כמנכ"ל שלה.

מה מייחד אותו: שלמרות שפרש מהחברה, הוא צפוי ליהנות ממכירה שלה ו/או המשך חלוקת דיבידנד. יש לו 10% מהון החברה.

עוד משהו: ייסד את קרן הגידור Kryptonite ומשמש כיום כיו"ר שלה.

בני לנדא. צילום: איל יצהר, גלובס
בני לנדא/גלובס, צילום: איל יצהר

15. בני לנדא

גיל: 70

מקור הון: חברות הדפוס הדיגיטלי אינדיגו שנמכרה בשנת 2002 ל-HP האמריקאית תמורת 830 מיליון דולר במניות, והשנייה, Landa Digital Printing שעשויה להפוך לגדולה יותר מאינדיגו ושנת 2017 הקרבה היא שנת הפריצה המסחרית שלה.

מה מייחד אותו: לנדא הוא מחלוצי הדפוס הדיגיטלי בישראל. כנראה שאין משהו על דפוס דיגיטלי שמישהו אחר יכול ללמד אותו.

מה השתנה בשנה האחרונה: Landa Digital Printing מגשימה את עצמה, ובתערוכת "דרופה" האחרונה התברר כי קיבלה הזמנות למכונות הדפוס שפיתחה בשווי של כחצי מיליארד אירו. בשנה הבאה תתחיל לספק מכונות ראשונות.

עוד משהו: בעל החזקת מיעוט בענקית התרופות טבע, החזקה שאפשרה לו להפוך למשקיע אקטיביסט ולהביע דעתו על המתרחש בין מסדרונות החברה, למרות שאין לו קשר לתעשיית הפארמה.

16. זהר זיסאפל

גיל: 67

מקור הון: מייסד קבוצת רד בינת יחד עם אחיו יהודה. רד מאגדת תחתה חברות תקשורת מחשבים שונות. ישירות ובעקיפין, זהר ויהודה הם בעלי מניות פרטיים דומיננטיים בחברות ההיי-טק הציבוריות רדוור, סרגון וסיליקום.

מה מייחד אותו: זהר ואחיו יהודה נמנים על ותיקי תעשיית ההיי-טק. מה שהם כבר שכחו על הקמת, מכירת והנפקת חברות - הסטארט-אפיסטים של הדור הנוכחי עדיין לא למדו.

מה השתנה בשנה האחרונה: מניית רדוור איבדה 8%, סיליקום הוסיפה לערכה 24% וסרגון הוסיפה 55% לאחר שנחתה למחיר שפל כמעט אפסי. זיסאפל לא נח, ועדיין משקיע בחברות הזנק ישראליות, כשהאחרונה שנודע עליה היא Innoviz שפיתחה פתרון לנהיגה אוטונומית וגייסה 9 מיליון דולר.

עוד משהו: זהר הוא האח היותר מוכר. בעבר אמר: "כל המכירות שעשיתי במהלך השנים, עשיתי בגלל שהיה נכון למכור. אבל לא בניתי שום חברה במטרה למכור אותה, ולכן אם מכרתי, אפשר להגיד שזאת לא הצלחה".

17. יהודה זיסאפל

גיל: 74

מקור הון: מייסד קבוצת רד בינת עם אחיו זהר. רד מאגדת תחתה חברות תקשורת מחשבים שונות. ישירות ובעקיפין, זהר ויהודה הם בעלי מניות פרטיים דומיננטיים בחברות ההיי-טק הציבוריות רדוור, סרגון וסיליקום.

מה מייחד אותו: בשנים האחרונות הוא ידוע לא רק כאח של אלא גם כאבא של. יהודה הוא אביו של רועי זיסאפל, מנכ"ל רדוור, החברה הציבורית הגדולה ביותר שנותרה בתיק ההחזקות הציבוריות של המשפחה. רדוור נסחרת לפי שווי של 596 מיליון דולר.

מה השתנה בשנה האחרונה: זיסאפל הוא אחד השותפים הפרטיים במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל שלא ממש מצליח להתרומם.

עוד משהו: אמר באחרונה: "הגמישות היא אחת העוצמות העיקריות של ההיי-טק הישראלי... ההיי-טק הישראלי לא צמח בעשור האחרון בקצב שבו העולם הדיגיטלי צמח. אני מרגיש החמצה גדולה. היינו יכולים לגדול מאוד בתקופה זו".

18. אביגדור וילנץ

גיל: 59

מקור הון: וילנץ עשה את הונו מתעשיית השבבים. בראש ובראשונה, מחברת גלילאו שנמכרה במהלך 2001 למארוול האמריקאית תמורת 2.7 מיליארד דולר במניות. שנית, מחברת Annapurna Labs שנמכרה אשתקד לאמזון תמורת 360 מיליון דולר במזומן. ושלישית, מחלקו בגרעין השליטה בחברת QXL הבריטית, שהפעילה אתר של מכירות פומביות, ונמכרה לקבוצת המדיה Naspers תמורת 1.9 מיליארד דולר.

מה מייחד אותו: לא מרבה להתראיין. לפני שהקים את Annapurna, לקח פסק זמן מההיי-טק והתמקד בגידול זיתים, ייצור יין ופילנתרופיה.

מה השתנה בשנה האחרונה: גזר קופון של 13 מיליון דולר ממכירת Leaba Semiconductor הישראלית לסיסקו תמורת 350-400 מיליון דולר.

עוד משהו: אמר באחרונה: "לא הרעיון הוא הדבר החשוב ביותר להצלחת חברה אלא הפילוסופיה שלה".

19. אבי שקד

גיל: 62

מקור הון: חברת ההימורים המקוונים 888. זו נסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 1 מיליארד דולר. לשקד יש 24% מהון החברה, ובמסגרת ההנפקה הראשונית שלה מכר מניות תמורת 91 מיליון דולר.

מה מייחד אותו: הקים את 888 יחד עם אחיו, אהרון ז"ל, והאחים שי ורון בן-יצחק. שקד היה תמיד המייסד בפרונט מבין הארבעה. יתר השלושה העדיפו להתרחק מהתקשורת.

מה השתנה בשנה האחרונה: מניית 888 התחזקה בשיעור של 32%, והחברה ניסתה ועדיין מנסה להשתלב במיזוגי הענק בתעשייה. רק באחרונה ניסתה לבצע מיזוג משולש עם Rank-William Hill וכשלה.

עוד משהו: ניסה בעבר את מזלו בפוליטיקה כשרץ בפריימריז של מפלגת "העבודה".

20. יורשי אהרון שקד ז"ל

מקור הון: חברת ההימורים המקוונים 888.

מה מייחד אותו: אהרון נפטר ממחלה קשה בינואר 2010 והוא בן 59. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים: בתו טל ובנו אוהד. על תרומתו להקמת 888 נכתב לא מעט. אהרון היה רופא שיניים במקצועו, וכשנסע לכנס של רופאי שיניים במונטה קרלו, שם לב לנהירה של האנשים לקזינו בעיר, והגה את הרעיון להקמת קזינו אינטרנטי. השאר היסטוריה.

מה השתנה בשנה האחרונה: מניית 888 התחזקה בשיעור של 32%, והחברה ניסתה ועדיין מנסה להשתלב במיזוגי הענק בתעשייה. רק באחרונה ניסתה לבצע מיזוג משולש עם Rank -William Hill וכשלה.

עוד משהו: בניגוד לאחיו הקטן, העדיף להישאר בצל.

21. משה ינאי

גיל: 68

מקור הון: ינאי הוא גורו בשוק של אחסון נתונים. בשנת 2008 מכר את XIV ל-IBM תמורת 300 מיליון דולר, והרוויח ממכירה זו 200 מיליון דולר. באותה שנה נמכרה חברה נוספת ל-IBM בה היה לו חלק, דיליג'נט, וממכירתה הרוויח ינאי קצת למעלה מעשרה מיליון דולרים. באפריל אשתקד נודע כי הבייבי החדש שלו, אינפינידט (Infinidat), גייס 150 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר.

מה מייחד אותו: בין היתר - יש לו חלק בהצלחת הענק של ענקית האחסון EMC האמריקאית ששווה כעת 53 מיליארד דולר.

מה השתנה בשנה האחרונה: מושקע בלפחות שתי חברות הזנק ישראליות נוספות. ממשיך להצעיד קדימה את אינפינידט.

עוד משהו: אמר בעבר: "היה לי הרבה כסף לפני וגם אחרי מכירת XIV. אני לא הולך למסעדות יותר טובות, ואין דבר שאני יכול לעשות היום יותר טוב ממה שעשיתי בעבר. כך שיש דברים שהם מעבר לאינטרסים הכלכליים".

22. אלון גונן

גיל: 40

מקור הון: חברת המסחר המקוון בני"ע Plus500 שהונפקה בהצלחה יתרה בשוק ההון הבריטי, נקלעה למשבר רגולטורי, כמעט נרכשה על ידי טדי שגיא לפי שווי של 717 מיליון דולר, ולבסוף המשיכה לצעוד לבד והוכיחה כי המחיר שהציע שגיא שיקף דיסקאונט משמעותי כי כעת החברה נסחרת לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר.

מה מייחד אותו: ההצלחה של Plus500 היא לא רק הסיפור של גונן אלא של חמשת חבריו להקמתה. כל השישה נמנעו באופן עקרוני מתכנוני מס ושילמו וישלמו מס רווחי הון כמקובל בחוק הישראלי.

מה השתנה בשנה האחרונה:

מחיר מניית Plus500 הוכפל בשנה האחרונה.

עוד משהו: אמר בעבר: "אין לי יותר מדי תחביבים שמצריכים הרבה כסף. הים לא ממש עושה לי טוב, אז אני לא חובב יאכטות. מטוס פרטי אולי היה נחמד, אך אין לי תוכנית לקנות אחד כזה. למען האמת, הרבה לפני הנפקת Plus500 היה לי יותר ממה שאני צריך. אין לי אינטרס להראות שיש לי כסף".

23. אלן יגלום

גיל: 74

מקור הון: מפתחת מדפסות התלת ממד סטרטסיס (Stratasys). זו נסחרת כרגע בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר לאחר שאיבדה 84% משוויה בשיא. ליגלום נותרו 5.8% מההון, והוא הספיק למכור מניות בשווי של עשרות מיליוני דולרים.

מה מייחד אותו: מתרחק מהתקשורת כמו מאש, ומתגורר בשוויץ. יגלום גדל במשפחה שהפכה עם השנים לאחת האמידות בישראל, אף ששמה אינו מוכר לכול. אלן היה פעיל בשוק ההון המקומי בעיקר בשנות ה-90 המוקדמות, והמשפחה נמנתה עם בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אוסיף לפני שנמכרה למשפחת אביב.

מה השתנה בשנה האחרונה: מניית סטרטסיס איבדה כשליש משוויה.

עוד משהו: אמו של יגלום, רעיה, הייתה בעברה יו"ר ויצו, ויגלום עצמו מכהן כיום בחבר הנאמנים של מוזיאון ת"א לאמנות ושל אוניברסיטת בן גוריון. למשפחתו אוסף מרשים של יצירות אמנות, וחלקו מוצג במוזיאון ת"א.

24. ראובן ושי אגסי

גיל: 73 (ראובן), 48 (שי)

מקור הון: חברת טופטיר שהוקמה על ידי האב ובנו ונמכרה בשנת 2001 לחברת SAP תמורת 400 מיליון דולר. השניים לא הצליחו לשחזר את הצלחת טופטיר.

מה מייחד אותם: בשנים האחרונות - בעיקרון הכישלון המהדהד של בטר פלייס, רשת ההטענה למכוניות חשמליות שהייתה הבייבי של אגסי ג'וניור.

מה השתנה בשנה האחרונה: תכל'ס, לא הרבה. פירוק בטר פלייס ממשיך להעסיק את המערכת המשפטית, ואגסי ונושאי משרה אחרים נתבעים על ידי מפרקיה בגין ניהול רשלני.

עוד משהו: במערכת הבחירות הקודמת, ניסה אגסי האב את מזלו בפוליטיקה, ושובץ במקום השלישי ברשימת "עם שלם" לכנסת. המפלגה לא עברה את אחוז החסימה.

25. ניר ואלי ברקת

גיל: ניר (56), אלי (53)

מקור הון: צ'ק פוינט, צ'ק פוינט ושוב צ'ק פוינט. האחים ברקת הקימו את קרן ההון סיכון BRM שהייתה לראשונה שהשקיעה בצ'ק פוינט בתחילת דרכה. כשזו גדלה, מכרו את מניותיהם בה תמורת כרבע מיליארד דולר.

מה מייחד אותם: מזל. בעיקר מזל. השקעה מצליחה כמו צ'ק פוינט יש אולי אחת בדור.

עוד משהו: ניר הפך לראש עיריית ירושלים ואילו אלי ידוע בשנים האחרונות בעיקר כבעלה של. אשתו היא אלונה ברקת, הבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע - האלופה הטרייה, שזכתה באליפות השלישית בתולדותיה אחרי הפסקה קצרה בת... 40 שנה.

26. שי ורון בן יצחק

גיל: 47 (שי), אמצע שנות ה-40 (רון)

מקור הון: חברת ההימורים המקוונים 888.

מה מייחד אותם: שי הוא היותר מוכר מבין השניים. בשנים הראשונות שלאחר הנפקת החברה, הוא ניהל את פעילות המו"פ שלה בארץ והוא נחשב למוח הטכנולוגי מאחוריה.

מה השתנה בשנה האחרונה: במאי האחרון נחתך חבל הטבור שבין המשפחה ל-888 לאחר שזו מכרה את יתרת החזקותיה בחברה, בין היתר על רקע מחלוקות מול משפחות שקד על אופן ניהולה. עכשיו יש למשפחת בן יצחק הון נזיל של 1 מיליארד שקל שזמין להשקעות אחרות.

עוד משהו: השקיע, בין היתר, בחברת בבילון ומושקע כעת בחברת XLMedia הישראלית, המשווקת אתרי הימורים מקוונים, ונסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 237 מיליון דולר.

27. נעם לניר

גיל: 49

מקור הון: משווקת אתרי ההימורים המקוונים אמפייר אונליין (שהפכה יותר מאוחר לחברת השקעות), מה שנותר מבבילון, משווקת האפליקציות אפליי וחברת תיירות מרפא שהפכה למובילה בארץ.

מה מייחד אותו: כנראה הפרעת הקשב והריכוז שלו. ללניר אין בעיה להודות בזה.

מה השתנה בשנה האחרונה: בבילון ואפליי עדיין מנסות לעשות משהו עם עצמן, וזה לא ממש הולך.

עוד משהו: נהנה מהחיים, וכל חבריו בפייסבוק יכולים להעיד על כך.

28. משפחות הירש ופרץ

גיל: דורון פרץ (47, בתמונה), איתן פרץ (45)

מקור הון: חברת השתלים הדנטליים MIS שנמכרה ביוני האחרון לחברת Dentsply Sirona, חברת הציוד הדנטלי המובילה בעולם, תמורת 375 מיליון דולר במזומן. כל אחת מהמשפחות, משפחת הירש (יורשי נפט ז"ל ושולי) ומשפחת פרץ הגיעה לאקזיט כשבאמתחתה 26% מההון, ולאחר שבעבר מכרו 42% לקרן פיננסית תמורת 60 מיליון דולר (30 מיליון דולר לכל משפחה). כמו כן, החברה חילקה דיבידנדים לאורך שבע השנים האחרונות.

מה מייחד אותם: שיתוף פעולה בין משפחה מרוקאית למשפחה "יקית מברלין, צנועים מאוד, ישרים והגונים", כפי שהעיד עליהם דורון פרץ בראיון שנתן לאחר האקזיט ל"כלכליסט".

עוד משהו: דורון פרץ סיפר באותו ראיון: "תמיד חלמתי על הצלחה, לאו דווקא על כסף. ככל שאתה מתקדם, החלומות גדלים. חלומות זה דבר דינמי".

29. רמי תמיר ובני שניידר

גיל: תמיר (47), שניידר (57)

מקור הון: לפחות 6 חברות ישראליות שהקימו ומכרו במהלך 2 העשורים האחרונים. האחרונה, והגדולה שבהן, היא Ravello שנמכרה בתחילת השנה לאורקל תמורת כחצי מיליארד דולר, וממנה גזר כל אחד מהשניים כרבע מיליארד שקל.

מה מייחד אותם: שומרים על פרופיל תקשורתי די נמוך.

עוד משהו: תמיר אמר בעבר: "לא תמיד אנחנו מכוונים דווקא למכירת חברה, אף שנראה כאילו כן. מישהו אמר לנו 'ידעתי שתמכרו וגם ידעתי את המחיר', אבל שום דבר לא היה מכוון". שניידר אמר: "בהרבה דברים זה היה מזל, אבל יכול להיות גם להיפך - שאם היינו מקבלים החלטות אחרות היינו מצליחים יותר".

  • עוד באותו נושא:
  • היי-טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully