וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנציבות תאפשר לגבות מס רווחי הון ממסחר באופציות ולא מס מחזור

רותם שטרקמן

28.10.2002 / 7:25

ההחלטה משנה החלטה קודמת, לפיה המס ייגבה בכל המכשירים הפיננסיים באותה צורה; עשויה למתן ההשלכות השליליות הצפויות של הרפורמה במס על המסחר בשוק הנגזרים



משקיעים באופציות או בחוזים עתידיים ישלמו כנראה מס רווחי הון ולא מס מחזור, כבר בשלב הראשון של הרפורמה החדשה במס בינואר 2003. זאת לעומת השקעה בניירות ערך אחרים (מניות ואיגרות חוב) בהם מתוכננת גביית מס על רווחים רק בינואר 2004, כשב-2003 ייגבה מהמשקיעים בהם מס מחזור.



נציבות מס הכנסה החליטה לאפשר להפריד בין נגזרים (אופציות וחוזים עתיידיים) לבין שאר ניירות הערך, ולעבור לגביית מס רווחי הון על הנגזרים ללא קשר למועד המעבר לגביית מס רווחי הון בניירות ערך אחרים.



ההחלטה משנה החלטה קודמת, לפיה המס ייגבה בכל המכשירים הפיננסיים באותה צורה. ההחלטה הקודמת חייבה מעבר לגביית מס רווחי הון, לאחר גביית מס מחזור, בכל המכשירים.



להחלטה חשיבות רבה והיא עשויה למתן במידה רבה את ההשלכות השליליות הצפויות של הרפורמה במס על המסחר בשוק הנגזרים. מס מחזור, הנגבה מתמורת המכירה ולא מהרווח, נחשב למס מזיק למסחר. במקרה של שוק הנגזרים, הנזק עלול היה להיות כבד במיוחד בשל אופי ההשקעה המתבססת על מרווחים נמוכים יחסית. היו שהעריכו כי הטלת מס מחזור תביא לחיסול המסחר בנגזרים בישראל. החלטת נציבות מס הכנסה מאפשרת למנוע הטלת מס מחזור על המסחר בנגזרים.



ההערכה היא כי בשל הרצון למנוע את הנזק הכבד הצפוי מהטלת מס מחזור על המסחר בנגזרים יעשו הבנקים מאמץ עילאי כדי להיערך כבר בינואר לגביית מס רווחי הון בנגזרים. ההיערכות לכך אפשרית מאחר שחישוב רווח ההון בנגזרים נחשב לפשוט בהשוואה לחישוב רווח ההון בניירות ערך אחרים. זו גם הסיבה להפרדה שעשתה נציבות מס הכנסה, שכן אין סיכוי כי הבנקים יספיקו להיערך לגביית מס רווחי הון על כל ניירות הערך עד לינואר 2003.



בתחום הנגזרים היו שתי אופציות להטלת מס המחזור: 0.5% מהיקף העסקה בנכס הבסיס (כלומר ממניות המעו"ף, או הדולרים אותם מוכרים), או 5% מהפרמיה המשולמת על העסקה.



סגן נציב מס הכנסה, אוסקר אבוראזק, אישר את הידיעה והוסיף כי ההחלטה התקבלה כדי להימנע מפגיעה קשה בשוק הנגזרים, אם ייגבה מס מחזור. לדבריו, הבנקים מסוגלים מבחינה טכנולוגית לגבות מס רווחי הון בתחום זה כבר בתחילת 2003. הסיבה לכך היא החישוב פשוט יחסית של רווחי ההון, מכיוון שהנגזרים נרכשים לתקופות קצרות ואין היסטוריה ארוכה שיש להביאה בחשבון. להבדיל ממניות, אין בנגזרים בעיה של חישוב שערי רכישה היסטוריים. אבוראזק הוסיף כי כל בנק יחליט אם לגבות מס על הרווח או על המחזור, אך מרגע שיחליט - מכל הלקוחות ייגבה המס באותה צורה.



אם הבנקים לא יהיו ערוכים לגבות מס רווח הון על נגזרים כבר בינואר, ויידרשו להם עוד כמה חודשים לצורך ההיערכות, ייתכן שנציבות מס הכנסה תקטין את מס המחזור בנגזרים למשך תקופה זו לחצי מהתכנון המקורי - 2.5% מהפרמיה. אבורזק לא אישר זאת.



ההחלטות החדשות של הנציבות התקבלו בעקבות שיחות שקיימה עם הבנקים ועם אנשי שוק המעו"ף, ובהן נטען כי יש חשש לקריסת שוק הנגזרים. המסחר באופציות ובחוזים עתידיים על מדד המעו"ף ועל הדולר בבורסה בתל אביב נחשב לשוק הנזיל והמשוכלל ביותר, ומתנהלות בו עסקות בהיקף של מאות מיליוני דולרים ביום.



בנוגע לתקנות לחוק הרפורמה שעדיין לא פורסמו, אמר אבוראזק כי הן כבר מוכנות והונחו על שולחן שר האוצר. הוא הוסיף כי התקנות הועברו לעיונם של הבנקים ושל הגופים האחרים בשוק ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully