וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתכוונת להקים קו חשמל חדש לרצועת עזה

27.10.2016 / 23:01

במערכת הביטחון מעריכים כי המחסור בחשמל הוא המחסום העיקרי לפיתוחה של הרצועה. הקמת הקו תלויה ביכולת השלטונות בעזה לגבות תשלומי חשמל מהתושבים

חברת חשמל. David Silverman, GettyImages
עמוד חשמל/GettyImages, David Silverman

ישראל אישרה עקרונית הקמה של קו חשמל נוסף שיגדיל את אספקת החשמל ברצועת עזה בכ-35%. מימוש ההחלטה תלוי בעיקר ביכולת השלטון בעזה לשדרג את תשתיות החשמל ולשקם את היכולת לגבות מהתושבים מחיר שיכסה את עלויות החשמל הנוסף. לחברת החשמל הישראלית יש עודף כושר ייצור ולכן היא צפויה להרוויח מהגדלת מכירותיה.

עזה סובלת ממחסור חמור בחשמל ובמקורות אנרגיה, והדבר גורם להפסקות חשמל תכופות, וקשיים בפיתוח תעשיה ותשתיות. המחסור בחשמל מונע הקמתם של מתקני התפלה העשויים לפתור את בעיית המחסור במים ברצועה. בעזה טוענים גם שהמחסור בחשמל גרם לעיכוב בהפעלת מתקן חדיש לטיהור מי ביוב אולם גורמים בישראל טוענים שסיבות אחרות מעכבות את השלמת הקמתו של המתקן.

בדיון אסטרטגי שנערך במערכת הביטחון התגבשה הכרה שהמחסור במקורות אנרגיה הוא החסם העיקרי לפיתוח הרצועה ושטחי הרשות הפלשתינית ולכן יש לשים את הדגש על הנושא. מצוקת החשמל והפסקות הזרם התכופות היא הנושא המדובר ביותר ברחוב העזתי. שיעור האבטלה הריאלי בעזה הוא למעלה מחמישים אחוזים, והמחסור באנרגיה מונע פיתוח של מפעלים משמעותיים נוספים. חלק מהחשמל המסופק לרצועה משמש את ההיערכות למלחמה נגד ישראל במפעלים לייצור נשק ומערכות תאורה ומיזוג במנהרות ההתקפיות. בראיון שהעניק בשבוע שעבר שר הביטחון אביגדור ליברמן לעיתון אל קודס אמר ליברמן כי לישראל יש עניין אף לסייע בפיתוחה הכלכלי של הרצועה, במסגרת הסכם מדיני מתאים.

על פי ההערכות זקוקה עזה להשקעות של מאות מיליוני שקלים בשיקום רשת החשמל הרעועה שלה, ולאספה סדירה של 400 מגה וואט אך גם אם יושלם קו האספקה הנוסף מישראל תגיע אספקת החשמל לעזה ל-300 מגה וואט בלבד. מקור החשמל העיקרי ברצועה הוא חברת החשמל הישראלית המספקת כ120-140 מגה וואט. לפני שלוש שנים חוברה הרצועה גם לאספקה מצרית המספקת לה כ-20 מגה וואט נוספים. כמו כן יש ברצועה תחנת כוח פרטית (בבעלות חברת ccc) המספקת כ-50 מגה וואט נוספים. שלטון חמאס ברצוע מתקשה לתפעל את רשת החשמל ולפתח אותה מכיוון שהוא מתקשה לגבות מהתושבים מחיר מלא תמורת החשמל שהם צורכים ומרבית הלקוחות ממילא אינם נוהגים לשלם את חשבון החשמל שלהם.

במסגרת הסכם הפיוס שנחתם לא מכבר עם טורקיה הוסכם שהטורקים יפעלו להקמת תחנת כוח חדשה ברצועת עזה, המבוססת על גז. לשם הקמת התחנה אמורים הפלסטינים לחתום על הסכם לאספקת גז ממאגר לווייתן. עד כה לא ידוע על צעדים מעשיים שעשתה טורקיה להקמת תחנת הכוח, למעט ביקור של משלחת מטעמם שבחנה את הנעשה ברצועה ונפגשה גם עם מתאם הפעולות בשטחים. הגז הישראלי אמור להגיע באמצעות צינור שאת האחריות להקמתו נטל על עצמו הקוורטט - גוף משותף לאו"ם, האיחוד האירופי, ארה"ב ורוסיה. יצויין שמול חופי עזה התגלה מאגר גז העשוי לספק את צרכי הרצועה לשנים רבות. המאגר התגלה על ידי חברת בריטיש גז שהתמזגה לאחרונה עם חברת של ההולנדית-בריטית. בישראל מעריכים שפיתוח המאגר (המכונה גזה מרין) אינו מעשי נוכח המצב הפוליטי והמצור על הרצועה.

תחנת כוח נוספת המתוכננת בשטחי הרשות הפלסטינית צפויה לקום ליד ג'נין. את התחנה יוזמים אנשי עסקים ברשות. הספקה יהיה כ-400 מגה וואט והיא צפויה לספק חלק ניכר מצריכת החשמל ברשות, הנסמכת היום כמעט לחלוטין על אספקת חשמל מישראל. השותפות מנהלת בימים עלה מו"מ לרכישת גז ממאגר לווייתן. עסקת הגז מהווה תנאי להקמתה של תחנת הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully