וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ללא פרוזק המשבר חולף

אקונומיסט

29.10.2002 / 10:47

כשאיבדה אלי לילי את הפטנט על פרוזק ירדה מנייתה בשליש; כעת היא מתכוננת לשווק 4 תרופות חדשות מבטיחות * אזהרת רווח לאלי לילי בעקבות ירידה של 3% במכירות



כתעשייה המתגאה בחדשנות, מפתיע עד כמה נדירות הן החברות בה שברשותן תרופות חדשות ומבטיחות. בנק ההשקעות להמן ברדרס צופה כי חברות התרופות הגדולות יחנכו 47 תרופות חדשות ב-2002, שליש פחות מב-1997. בחברות רבות מספר התרופות בשלב הניסויים הקליניים קטן יחסית. אך אלי לילי, שמושבה באינדיאנפוליס, אמורה לחנוך ארבע תרופות חדשות לפחות ב-2003, עם מכירות פוטנציאליות כוללות של כ-5.5 מיליארד דולר בשנה (ראו תרשים). זו סיבה טובה לאופטימיות לגבי חברה שפירסמה השבוע תוצאות כספיות מאכזבות, לצד אזהרת רווח נוספת.



חלק גדול מיתרון הפיתוח של לילי שייך לסידני טורל, אירופאי מתוחכם אך חייכן ממוצא אקזוטי, שבולט במיוחד בקרב צוות המנהלים מהמערב התיכון של לילי. כמו עמיתו מנכ"ל מרק, ריימונד גילמרטין, גם טורל בחל בבהלה למיזוגים שאחזה בתעשיית התרופות, מאז התמנה למנכ"ל ב-1998. לדעתו, גודל עלול להסב יותר נזק מאשר תועלת בפרמצבטיקה, מכיוון שלענקים דרושה יותר אנרגיה לגדול מאשר ליצורים רזים יותר. לדבריו, כדי שלילי תשנה כיוון, דרוש שינוי משמעותי בתעשיית שירותי הבריאות בארה"ב, כמו פיקוח מחירים נרחב.



כיום ממקדת לילי תקציב מחקר ופיתוח של יותר מ-2 מיליארד דולר בכמה מחלות נפוצות ומכניסות כמו סכרת, בריחת סידן, סרטן ודכאון. טורל אומר כי חלק מההצלחה של לילי במחקר נובעת מהדרך שבה היא מארגנת את שלביו השונים, כולל השימוש במומחים רפואיים כבר בשלבים המוקדמים. אחת התרופות המבטיחות ביותר היא סטראטרה, חלופה חדשה לריטלין לטיפול בהפרעות קשב, נועדה תחילה לטיפול בדיכאון, ולא נראתה מבטיחה במיוחד, עד שלפסיכיאטר בחברה היה הרעיון לשנות כיוון.



כמו כן חשוב האימוץ המוקדם של לילי את הביוטכנולוגיה. לילי היא אחת מחברות הפרמצבטיקה הגדולות הבודדות עם מומחיות פנימית בתרופות מבוססות חלבונים שאינה נופלת מכישורה בפיתוח תרופות מסורתי. טורל מעריך כי המומחיות הפנימית הזו מסייעת ללילי במאבק עם חברות גדולות אחרות על שיתוף פעולה עם חברות ביוטכנולוגיה מבטיחות. ללילי 140 שותפויות עם חברות חיצוניות.



בניגוד להצלחה המחקרית, לילי סובלת מבעיות ייצור חמורות. שניים ממוצריה החדשים והמבריקים - פורטאו לבריחת סידן וסימבלטה לדיכאון - היו אמורים לצאת לשוק השנה, אך עוכבו בידי רשות המזון והתרופות (FDA) עד שתפתור לילי בעיות בתהליכי הייצור שלה. רוב התלונות של הרשות מתמקדות בבבקרת איכות במפעל המרכזי של לילי באנדיאנפוליס - אם כי נראה כי הסוגיה המרכזית היא מינהלתית ולא כשל ייצור.



טורל מודה כי לילי מתקשה לגייס ולשמור על עובדים מוכשרים לייצור. כעת מנסה החברה לתקן זאת בהעלאת שכר ובמתן מעמד רם יותר בהיררכיה הפנימית למנהלים בחטיבת הייצור.



מעטות הן התעשיות התלויות ברגולטור כמו תעשיית התרופות. למרות זאת, ההצלחה של המוצרים החדשים נתונה בעיקר בידיה של לילי. המאמצים הכרוכים בשיווק ארבע תרופות חדשות מעוררים חשש כי לילי תצטרך להסיט משאבים ממוצרים אחרים, כמו זיפרקסה, תרופה רבת-מכר לטיפול בסכיזופרניה, ובכך תסייע אולי למתחרים.



טורל מצדו מעריך כי לילי יכולה לטפל בשיווק התרופות החדשות מבלי מאמץ מיותר, מכיוון שתמקד את השיווק במספר קטן יחסית של רופאים מומחים. על אף שההצלחה של תרופות כמו פרוזק מוכיחה את כישורי השיווק של לילי, היא אינה חפה משגיאות: זיגריס, תרופה חדשה ומבוקשת להרעלת דם, לא זכתה להצלחה מיידית מכיוון שהשיווק הראשוני שלה היה צר מדי. כתוצאה מכך, עלו הרווחים של לילי ברבעון השלישי של 2002 ב-2% בלבד, לעומת הרבעון המקביל ב-2001.



התחזית קצרת הטווח לאה, אך יש לזכור כי ב-2000 היא היתה קרובה מאוד למוות. כשאחד מהפטנטים המרכזיים שלה על פרוזק נשלל בידי בית משפט, כמעט שליש ממחיר המניה שלה התאדה. בתוך חודש איבדה לילי 70% מהמכירות של פרוזק ליריבות גנריות. במבט לאחור, טורל אומר כי לילי היתה חייבת להכין את עצמה טוב יותר ולחנוך בתוך זמן קצר מחליפה לפרוזק.



כעת הוא נחוש שלא לחזור על הטעות הזאת. כיום כל תרופה שנמצאת בשלב ניבוי קליני אמצעי מלווה בידי צוות מדענים, אנשי שיווק ומומחי רגולציה שעובדים יחדיו למפות את עתידה - החל מבדיקת רשות המזון והתרופות ועד אובדן הפטנט, ומבטיחים שהמולוקולה החדשה תמלא אחר ההבטחה הגלומה בה. גישה זו לניהול חיי המוצר היא ככל הנראה הרבה יותר אפקטיווית מאשר המאמצים של חברות תרופות מסוימות להשיג עוד ועוד פטנטים על תרופות מזדקנות.



בשבוע שעבר פעל הבית הלבן למניעת פעילות כזו, בהצעת תקנה שתגביל חברות תרופות לארכה אוטומטית של 30 חודשים על הפטנטים שלהן, במקרה שחברה גנרית רוצה להיכנס לשוק. עבור לילי תביעות משפטיות וליקויים מהווים ככל הנראה איום גדול יותר. ב-22 באוקטובר זכתה פייזר בפטנט רחב חדש עבור ויאגרה, לטיפול באין אונות, והגישה תביעה נגד לילי למניעת השיווק של התרופה החלופית והיעילה יותר שלה, סיאליס.



יתר על כן, למרות ההבטחה הגלומה בהן, התרופות החדשות של לילי עלולות להיכשל. על אף שהתרופה הטובה ביותר לדיכאון שנובע מאובדן פטנטים היא מוצרים חדשים, כאבי ראש הם תופעות לוואי בלתי נמנעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully