וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מוצרי המזון – שקיפות גם במחירי הפארמה

15.11.2016 / 16:43

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: גם רשתות הפארם יחויבו לפרסם את מחירי מוצרי המזון והטואלטיקה; היו"ר כבל: צעד נוסף במלחמה ביוקר המחייה

גוד פארם קינג ג'ורג' תל אביב. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מוצרי פארמה/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

בשנה האחרונה קמו אתרים שמהווים כלי צרכני חשוב של השוואת בין מחירי המזון ברשתות השיווק באינטרנט. הצעה שאושרה היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה בכנסת תאפשר לצרכנים להשוות לא רק את מחירי המזון בסופרמרקטים, כפי שנקבע בחוק קידום התחרות בענף המזון שאושר בוועדה, אלא גם את מחיריהם של מוצרי הפארמה (מוצרי ניקיון, היגיינה ותמרוקים). מדובר בפרק שקיפות מחירים של מוצרי ניקיון, היגיינה ותמרוקים מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית ל-2017-2018 ("חוק ההסדרים"). כמו כן ההצעה נועדה להרחיב את החובה לפרסם מחירים ולהחילה לא רק על רשתות השיווק הגדולות אלא גם על רשתות הפארם. היו"ר כבל בירך על ההצעה ואמר כי מדובר בצעד נוסף שמבצעת הוועדה לטובת הצרכנים במסגרת המלחמה ביוקר המחייה.

ח"כ איציק שמולי ציין כי מדובר בהצעת חוק שהוא יזם במקור והממשלה אימצה וצירפה לחוק ההסדרים. הוא הוסיף כי מדובר בהצעה חשובה, אך אמר כי השימוש באפליקציות השוואות המחירים עוד לא בשיא. "כל האיומים כאילו השקיפות תביא לתיאום מחירים התבדו, זה לא קרה והתחרות גברה. אנשים קונים מוצרי צריכה ברשתות הפארם, והן חלק מיוקר המחייה של ההורים הצעירים שקונים בהם את מוצרי התינוקות והתיקון בא לסייע להם בהשוואת המחירים", אמר.

כיום הכלי של שקיפות המחירים מאפשר שימוש באפליקציות שנותנות מידע על המחירים ברשתות המזון, אך לא כולל את רשתות הפארם, כך על פי רכז תעשייה ומסחר באוצר, אמיר רשף, שהציג את התיקון. רשף אמר כי "שימוש באפליקציות יכול להביא לחיסכון של עד מאות שקלים בקנייה ולכן ההצעה נועדה להרחיב את חובת השקיפות ולחייב גם את רשתות הפארם הגדולות למסור מידע על מוצרי המזון, הניקיון, ההיגיינה והתמרוקים שהן מציעות לצרכנים".

איתן כבל בפרמייריז במפלגת העבודה. ינואר 2015. ראובן קסטרו
איתן כבל/ראובן קסטרו

מנכ"ל פרייסז, בועז יהב, אמר כי נכון להיום הרשות להגנת הצרכן לא ביצעה פעולות אכיפה על אף אחת מהרשתות. הוא הוסיף כי כיום קבלת הנתונים היא טובה, אך מפעילי האפליקציות נתונים לחסדי הרשתות. הוא סירב לציין אלו רשתות לא מעבירות נתונים למאגר של הרשות להגנת הצרכן, והיו"ר כבל אמר כי מדובר בברקו רשתות, זול בגדול, פרש מרקט וקואופ ישראל. יהב הוסיף כי עד היום הורידו את האפליקציות כ-100 אלף משתמשים, והיו"ר כבל אמר כי מדובר במספר מועט יחסית.

היו"ר כבל אף דרש מהרשות להגנת הצרכן להתייחס לנושא האכיפה. היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי המאגר שקיים כיום הוא במצב טוב, וכי הרשות רואה בזה כלי חשוב להשוואת מחירים והורדת יוקר המחייה. עם זאת היא הודתה כי יש לרשות בעיה משפטית באכיפת חוק המזון, שכן לרשות חסרים לטענתה סמכויות פיקוח, חקירה, דרישת צווי חיפוש וסמכויות להסמכת מפקחים. עו"ד וינשטוק טירי ציינה כי בכוונת הרשות להפיץ בשבועות הקרובים תזכיר הצעת חוק שנועדה לתקן את הליקויים. היו"ר כבל דרש מהרשות לדווח לוועדה תוך כמה זמן יונח תזכיר הצעת החוק לסגירת הפרצות.

ההצעה שאושרה תחול על רשתות הפארם הגדולות, שמחזיקות למעלה מ-3 סניפים עם מחזור מכירות של מעל 250 מיליון שקל, כאשר המכירות של מוצרי הפארם עומדים על 25% מהמחזור לפחות. כמו כן נקבע כי ההצעה תכנס לתוקף 6 חודשים לאחר פרסומה ברשומות. כאמור, ההצעה תצורף לחוק ההסדרים שצפוי לעלות לאישור סופי במליאת הכנסת בסוף השנה, כך שהתיקון צפוי להיכנס לתוקף בעוד כ-7 חודשים.

  • עוד באותו נושא:
  • פארם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully