וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תורם משבר השטרות בהודו לתעשיית הפינטק

בלומברג

27.11.2016 / 8:18

ההחלטה של ממשלת הודו לצמצם את השימוש במזומן הובילה לעלייה דרמטית בביקוש לשירותים פיננסיים דיגיטליים: "כל הרתיעה והחיכוכים הכרוכים באימוץ שירות תשלומים דיגיטלי נעלמו בין-לילה"

תור לבנק בניו דלהי, הודו, 12 בנובמבר 2016. AP
תור לבנק בהודו/AP

פיד הטוויטר של ויג'אי שקאר שרמה התעורר לחיים בשבועיים האחרונים. החל בצילום של מוכר ביצים בצד הכביש בעיר בופאל וכלה בתמונה של מוכר משקאות תוססים בבנגלור - מייסד Paytm העלה צילומים של מגוון רוכלים שחורשים את רחובותיה ההומים של הודו, ושמתחילים להשתמש בשירות התשלומים של חברת הסטארט-אפ שלו.

מוכרי הדגים, רוכלי הירקות ונהגי הריקשה האלה נמנים עם אלפי המנויים שהצטרפו לשירות התשלומים הדיגיטלי הגדול ביותר בהודו לאחר שראש הממשלה נרנדרה מודי יצר מחנק אשראי ארצי באמצעות ביטול שני השטרות בעלי הערך הגבוה ביותר במדינה. המטרה היתה למגר את "הכסף השחור", אך ייתכן שבסופו של דבר יתגלה המהלך כדבר הטוב ביותר שקרה לתעשיית השירותים הפיננסיים המקוונת בהודו, ושיגרור את הכלכלה ההודית המיושנת לעידן המאה העשרים ואחת באמצעות הפיכת התשלומים הדיגיטליים לתופעה מיינסטרימית.

שרמה זיהה את ההזדמנות העסקית שנוצרה במדינה שבה מתבצעות במזומן יותר מ-90% מהעסקאות. תוך שעות ספורות עיצבה Paytm מודעות בגודל עמוד מלא שהכריזו "אין עכשיו כספומטים, תשמשו ב-Paytm", והתפרסמו בעיתונים המובילים. ביום ד' הציגה החברה - שמשקיעיה כוללים את עליבאבא - תוכניות למה שהיא מכנה שירות התשלומים הנייד הראשון בהודו, ועדכנה את היישום שלה באופן שיאפשר ביצוע תשלומים בכרטיסי אשראי וחיוב.

"זה כאילו הערפל השחור התפוגג לו. ההזדמנות העסקית לשירותים פיננסיים מקוונים בהודו נראית עכשיו עצומה", אמר סנג'אי סוואמי, שותף מנהל בקרן הון הסיכון Prime Venture Partners בבנגלור, שהשקיעה בשבע חברות סטארט-אפ שמפתחות טכנולוגיית שירותים פיננסיים. "סוגיית גודל השוק נעלמה, והחברות המובילות כעת בשוק יהפכו לחברות גדולות מאוד במהירות רבה מאוד, ואומדני השווי שלהן יזנקו בגדול".

ביטול שטרות 500 ו-1,000 רופי, במהלך המכונה דמונטיזציה, הכניסה את החברות לסחרור היסטרי ואזרחים אחוזי פניקה הסתערו על הבנקים כדי להחליף שטרות ישנים בחדשים. מיליוני אנשים עברו בין-לילה לשימוש בכסף דיגיטלי, כפי שמוכיחים נתוני הצמיחה היומיים של חברות הסטארט-אפ המספקות שירותי תשלום מקוונים.

במדינה שבה קיימים פחות מ-25 מיליון כרטיסי אשראי ושאוכלוסייתה עולה על 1 מיליארד, רשמו חברות כמו Paytm שבבעלות One97 Communications, ויריבותיה כגון FreeCharge, צמיחה מהירה תוך ימים ספורים בלבד. MobiKwik, עם 40 מיליון משתמשים ו-250 אלף סוחרים רשומים, דיווחה כי בשבעת הימים האחרונים בלבד זינק מספר העסקאות פי 75.






Airtel Payment Bank, החל לספק שירותים מקוונים ביום ד' במדינת רג'סטן במערב הודו. Airtel Payment Bank, אחת מיחידות חברת הטלפון הגדולה ביותר במדינה, Bharti Airtel, אמר כי 10 אלף סניפיו בערים ובכפרים ישמשו כנקודות שירות ויציעו שירותים כגון ריבית של 7.25% על חשבונות חיסכון.

"רגע כזה לא יקרה שוב לעולם", אמרה אופסנה טאקו, אחת ממייסדי MobiKwik בדלהי, שמשקיעיה כוללים את סקויה קפיטל, סיסקו ואמריקן אקספרס. "כל הרתיעה והחיכוכים הכרוכים באימוץ שירות תשלומים דיגיטלי נעלמו בין-לילה. אנחנו מעדכנים את הנתונים מדי יום ביומו, מכיוון שהיקף השימוש מרקיע שחקים".

אפילו לפני המהלך, כבר היו שירותי התשלום הדיגיטלי בהודו צפויים לרשום צמיחה חזקה. השוק עשוי להגיע ל-500 מיליארד דולר ב-2020 - פי עשרה מהאומדנים הנוכחיים, להערכת גוגל ובוסטון קונסלטינג גרופ ביולי.

המצב עדיין נזיל, אך הודו עשויה להפוך לנקודת אור נדירה עבור משקיעי הטכנולוגיה הפיננסית. המימון ועסקאות הטכנולוגיה הפיננסית רשמו ביולי-ספטמבר את הירידה הרבעונית השנייה ברציפות בעולם כולו, לדברי KPMG ו-CB Insights. אבל טאקו מספרת שכעת שואלים אותה המשקיעים: "כמה כסף אתם רוצים?".

Paytm - ששוויה נאמד לאחרונה ב-5 מיליארד דולר בידי משקיעים שכוללים את חברת התשלומים המקוונים המסונפת של עליבאבא, Ant Financial ואת MediaTek - אומרת שהיא רק בשלב ההתחלה. החברה השיקה את היישום שלה בעשר שפות הודיות, וממשיכה להחתים אלפי סוחרים. היא הכריזה על אפס אחוזי עמלת עסקה לסוחרים בעסקאות שמתבצעות במכשירים ניידים, ועל העברות כספים ללא עמלה מ-Paytm לחשבונות בנקאיים כערכת עשה-זאת-בעצמך עבור סוחרים שכונתיים ורוכלים שתחום התשלומים המקוונים הוא חדש עבורם.

בסיס המשתמשים של החברה כבר תפח ל-150 מיליון, ומספר העסקאות היומיות הממוצע הגיע ל-7 מיליון בעקבות המהלך של מודי - יותר מ"הממוצע של כל כרטיסי האשראי והחיוב בהודו כולה", לדברי החברה. והשווי הגולמי של הסחורות הנמכרות באמצעות שירותיה הגיע מתחילת השנה ל-5 מיליארד דולר, לעומת 3 מיליארד דולר ב-2015.

ביום ג' בלילה העניק הבנק המרכזי של הודו זריקת עידוד נוספת לתעשיית השירותים הפיננסים המקוונים. הוא העלה באופן זמני את הסכומים שניתן להטעין מראש בארנקים מקוונים, והשיק צעדים שיעודדו סוחרים קטנים וצרכנים להשתמש בשירותי תשלום מקוונים.

"הלקוחות יכולים לבצע עסקאות יומיומיות באמצעות שימוש בארנקים מקוונים שנטענו מראש. סוחרים קטנים יוכלו לקבל תשלומים דיגיטליים מבלי להציב מסופי נקודות מכירה או תשתיות אחרות", אמר נאווין סוריה, יו"ר מועצת התשלומים של הודו ומנהל ItzCash.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully