וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת יפאן פירסמה את תקציר הרפורמה למערכת הבנקאית

סוכנויות הידיעות

30.10.2002 / 18:12

הרפורמה פחות רדיקלית מזו שהציע הייזו טקנאקה, שר הפיננסים והכלכלה החדש של יפאן



ממשלת יפאן פירסמה היום את תקציר תוכנית הרפורמה למערכת הבנקאות, הכורעת תחת נטל חובות אבודים של מאות מיליארדי דולרים. עם זאת, הרפורמה היא פחות רדיקלית מזו שהציע הייזו טקנאקה, שר הפיננסים והכלכלה של יפאן, בשל לחצים שהפעילו גורמים בממשלה ובמערכת הבנקאית.



במסגרת התוכנית צפוי קיצוץ במחצית של חובות אבודים לבנקים המסחריים המובילים ביפאן עד לשנת 2004. הממשלה מתכוונת להזרים הון ככל הנדרש לסייע לבנקים להיחלץ ממשבר פיננסי, בעקבות מחיקת חובות אבודים. במקביל יוקם גוף ממשלתי שתכליתו להעניק הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים במדינה שעלולים להיפגע ממחיקת חובות אבודים על ידי הבנקים. במקביל אמור לקום גוף שמטרתו לקבוע קווים מנחים לארגון מחדש ושיקום של עסקים אלה.



התוכנית קוראת גם להקשיח את ההתייחסות למסים נדחים של הבנקים - צעד אשר עשוי לכלול החזרי מס כדי לקזז את העלויות הכרוכות במחיקת חובות אבודים - אשר מהווים כמחצית מהון הליבה של הבנקים.



עוד הודיעה הממשלה על נכונותה להמיר מניות בכורה, בהן היא מחזיקה בעקבות מקרים קודמים שבהם הצילה בנקים מפשיטת רגל, למניות רגילות - מהלך שעשוי להוביל להלאמת מוסדות פיננסים. עם זאת, מתכוונת הממשלה לנקוט בצעד זה רק כאשר מדובר בבנקים שמצבם קשה במיוחד.



תוכנית הממשלה מהווה גירסה מעודנת את התוכנית המקורית שהציע טקנאקה, אשר היתה קרוב לודאי מובילה להלאמה של כמה מהבנקים הגדולים ביפאן, להזרמת הון רחבת היקף על ידי הממשלה ולשרשרת את פשיטות רגל במגזר העסקי. טקנאקה, אשר ראה את התוכנית הרדיקלית שהציע מתמסמסת מול לחצים של גורמים רבים ביפאן, הגדיר את תוכנית הממשלה כ"התחלה טובה".



הבנקים המסחריים של יפאן נושאים חובות מסופקים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים של חברות העומדות בעצמן על סף התמוטטות. חברות אלה מחזיקות מניות בבנקים, המחזיקים בתורם מניות בחברות. כלכלנים טוענים שהבנקים חייבים לבצע מחיקה של החובות המסופקים, אחרת לא יהיה באפשרותם להעניק הלוואות חדשות ולהתניע את המשק היפאני שחווה שנה שלישית ברציפות של דפלציה.



פוליטיקאים רבים חוששים מתגובת נגד של ציבור הבוחרים במקרה של רפורמה כואבת במגזר הבנקאי שתצית פשיטות רגל, עלייה בשיעור האבטלה לטווח הקצר ונפילת שערים בשוק המניות.



במקביל לפרסום תוכנית הרפורמה הודיע היום הבנק המרכזי של יפאן על הרחבה נוספת של המדיניות המוניטרית שלו. הבנק הגדיל את יעד עודפי הנזילות שלו מ-15 טריליון ין (122 מיליארד דולר) ל-20 טריליון ין (162.7 מיליארד דולר), ויגדיל את היקף הרכישות החודשי של אג"ח ממשלתי ב-200 מיליארד ין ל-1.2 טריליון ין (9.8 מיליארד דולר). היה זה מהלך השינוי הרשמי הראשון במדיניות הבנק מאז דצמבר 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully