וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכנות טובה: מי נושא באחריות על הבית המשותף?

8.12.2016 / 6:16

אבן שנופלת מקיר חיצוני של ופוגעת בעובר אורח, נזקי גוף ורכוש שנגרמים בלובי הכניסה, בחדר המדרגות, במעלית, במקלט, בחצר המשותפת - כל הסכנות שעלולות להעיב על סביבת המגורים שלכם

בניין מגורים בתל אביב. ShutterStock, ShutterStock
ביטוח הדירה הפרטית לא מכסה את הרכוש המשותף/ShutterStock, ShutterStock

מרבית תושבי מדינת ישראל גרים בבתים משותפים, קרי בנייני דירות ובבתי קומות. גם אם חיי השכנות נראים נוחים ושיתופיים, רבים מאינם מודעים לנזקים שעלולים להיגרם הן לאנשים והן לרכוש. בתי המשפט בישראל דנים מדי שנה בתביעות רבות על נזקי גוף ורכוש שנגרמים לדיירי הבניין המשותף, לאורחים, למבקרים, לעוברי אורח, לעובדים שהגיעו לתיקון או שיפוץ.

אבן שנופלת מקיר חיצוני של ופוגעת בעובר אורח, נזקי גוף ורכוש שנגרמים בלובי הכניסה, בחדר המדרגות, במעלית, במקלט, בחצר המשותפת, בבריכה, או בחדר הכושר של הבניין המשותף - עלולים לחשוף את כל דיירי הבית לנזקים ברכוש המשותף, כמו גם לתביעות משפטיות מצדי ג' וחבות מעבידים.

כבר עתה כדאי לזכור כי ביטוח הדירה הפרטית לא מכסה את הרכוש המשותף (מכסה רק את החלק היחסי של הדייר ברכוש המשותף) ונזק כזה עלול להסתכם בהרבה מאוד כסף. התביעה, מיותר לציין, תוגש כנגד כל דיירי הבניין, גם כנגד הקבלן שבנה את הבניין, גם כנגד קבלני המשנה, המהנדס והיזם. בקיצור, לכל מי שהיה חלק בבניית הבניין.

גם ביטוח חבות מעבידים שנועד לכסות נזקי עבודה בנוסף לביטוח הלאומי, לא יספיק כאן. עובד שהוזמן על ידי וועד הבית לבצע עבודה ונפגע תוך כדי ביצוע העבודה, יתבע הן את הביטוח הלאומי והן את וועד הבית ודיירי הבניין. חברת המעליות מכסה אך ורק תיקונים שוטפים ותקלות של המעלית - ולא מכסה נזקי שריפה, נזק בזדון, נזקי מים, נזקי רכוש וגוף. אדם שייפגע במעלית יתבע כאמור, גם את דיירי הבניין.

נתניה. ShutterStock
שאם הבניין חדש, אין צורך שוועד הבית ירכוש ביטוח/ShutterStock

וועדי בתים רבים נוטים לחשוב שאם הבניין חדש, אין צורך שוועד הבית ירכוש ביטוח. ישנם אחרים שלא מודעים כלל לסכנות שעלולות להגיע לפתחם. ובכן, זוהי טעות חמורה משום שאחריות הקבלן מתייחסת לשנת אחריות על טיב ואיכות הבניה ותיקון פגמים שמתגלים בשנה הראשונה. אחריות הקבלן לא מכסה נזקי תאונה וגוף. כמו כן, הידעתם שהדייר בקומה העליונה יכול לתבוע את וועד הבית ואת הדיירים על דליפת מים מהגג שלא נאטם היטב?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אז מה עושים?

ובכן, המענה הוא ביטוח לבית המשותף וברבדים שונים, הנותן מענה טוב ואופטימלי לכל דיירי הבניין, במקרה של פגיעה בגוף, או פגיעה ברכוש המשותף. הביטוח כולל צד ג', חבות מעבידים וביטוח של המבנה המשותף על כל רבדיו.

ביטוח צד ג' מכסה גם את כל דיירי הבית וכל אדם זר שייפגע בתחום הרכוש המשותף. ביטוח חבות מעבידים מעניק הגנה לכל דיירי הבית המשותף מפני תביעות של עובדים שהועסקו על ידי וועד הבית. לדוגמא: גנן, מנקה מדרגות, חשמלאי צבע ועוד, או שיפוצניק שהגיע לבנין ונפגע.

ביטוח מבנה לבית המשותף מכסה נזקי טבע ורעידת אדמה, התפוצצות גז, פיצוץ צנרת, פריצה למחסן משותף, גרימת נזק לרכוש המשותף כמו: נזק בזדון לשערים, לגדרות לחצרות, למעלית ועוד.

הפוליסה כוללת בנוסף: טיפול והגנה משפטית של צוות עורכי דין מקצועיים שאמורים לטפל בכל ההליכים המשפטיים שיהיו מעורבים בתביעה. אני קורא מכאן לכל וועדי הבתים לקחת הנקודות לעיל ברצינות יתר זאת כדי להגן על דיירי הבניין ועל רכושם.

הכותב הנו יו"ר מחוז חיפה והצפון בלשכת סוכני ביטוח

מיכה אדוני בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully