וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי עניין ישלטו במכון התקנים - למרות החוק החדש

8.12.2016 / 15:54

חוק חדש קובע את הרכב ועדות התקינה במכון באופן המונע ניגודי עניינים אך המנכ"ל פנחס שחר והיו"ר אורי דורי המכהנים כעת מוחרגים מהחוק ויוכלו להמשיך בתפקידם

אורי דורי – מנכ"ל ויו"ר א. דורי. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
אורי דורי/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

הרפורמה במכון התקנים תאפשר למנהלים הנוכחיים של המכון להישאר בתפקידם, למרות ניגודי ניגודי אינטרסים. ועדת הרפורמות של הכנסת אישרה אתמול את החקיקה המאפשרת להחליף את מנהלי ועדות התקינה שלטענת משרד האוצר עיוותו את תהליכי התקינה ודאגו לשמר מונופולים של תעשיינים ויבואנים על מוצרים שונים. החוק קובע את הרכבן של ועדות התקינה באופן שיאפשר איזון בין הגורמים העסקיים, גורמי הממשלה, נציגי צרכנים וגורמי מקצוע. כמו כן קובע החוק כי גורמים בעלי אינטרס עסקי לא יכהנו בראשות ועדות התקינה, ובכך ימנע מהם להשפיע באופן חריג על תוכן התקן ולעשות בו שימוש לחסם סחר.

עם זאת מאפשר החוק את המשך כהונתם של יו"ר מכון התקנים, אורי דורי, והמנכ"ל פנחס שחר, שנבחרו בעקבות מעורבות פעילה של התאחדות התעשיינים בניהול המכון. את בחירתו של שחר לתפקיד יזם יהודה (יודקה) שגב, בעת שכיהן כמנכ"ל התאחדות התעשיינים ויד ימינו של נשיא ההתאחדות.

היו"ר אורי דורי הוא הוא יזם וקבלן הפעיל בענף הבנייה. הוא מונה לתפקידו בעד שהיה יו"ר ובעל מניות גדול בחברת הבנייה אורתם סהר, האחראית לבניית פרויקט מגורים בחדרה, שבו קרסו המרפסות רגע לפני אכלוס הבניין. מכון התקנים היה מעורב בחקירת נסיבות התקלה. אורתם סהר נקלעה לאחרונה לקשיים והועברה לידי מנהלים מיוחדים, שאחד מהם הוא רואה החשבון של מכון התקנים, המנוהל על ידי דורי.

למרות ניגודי האינטרסים הרבים, הוכנס לחוק החדש, בלחץ מכון התקנים, סעיף מיוחד המאפשר את המשך כהונתם של דורי ושחר. בסעיף 64 לחוק המוצע נאמר כי יושב ראש והמנהל הכללי של המכון, שכיהנו ערב תחילתו של החוק יהיו רשאים להמשיך ולכהן בתפקידיהם לאחר יום התחילה.

יצויין כי בעבר מילאו את תפקיד יו"ר מכון התקנים אנשי ציבור שאינם מזוהים עם אינטרסים עיסקיים של הארגונים החזקים במשק. אולם עם מינויו של שר האוצר משה כחלון לשר הכלכלה, המופקד גם על המכון, התרופפה מאד המעורבות הציבורית בהתנהלות המכון, והדבר איפשר לתעשיינים והפוך לבעלי השליטה האמיתיים במכון. החוק החדש בו מתגאים משרד האוצר ואנשי מפלגתו של כחלון אמור להחזיר את מכון התקנים לשליטת הציבור, אבל סעיף הניהול מוכיח שהמציאות שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully