וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע גנזה תלונה על מידע פנים בעסקת כיל-פוטאש

אלה לוי-וינריב

13.12.2016 / 8:14

עקב ביטול מיזוג כיל-פוטאש הוגשה תלונה למשטרה, בטענה כי נעשה שימוש במידע פנים על הביטול: "מישהו הימר שהמניה עומדת לצנוח". רשות ני"ע: "לא מצאנו לנכון לנקוט פעולת אכיפה"

מפעלי ים המלח. דיויד סילברמן, GettyImages
מפעלי ים המלח/GettyImages, דיויד סילברמן

כ-3 שנים לאחר שהוגשה תלונה על חשש לשימוש במידע פנים בעסקת מיזוג כיל-פוטאש שכשלה, הודיעה רשות ניירות ערך למתלוננת כי התלונה נסגרה, וכי אין מקום לפעולות אכיפה בנוגע לעסקה - כך נודע ל"גלובס".

התלונה שנגנזה היא תלונתה של רות קוליאן, מייסדת תנועת "ובזכותן - חרדיות עושות שינוי" וסטודנטית למשפטים, שביקשה לבדוק חשש לשימוש במידע פנים בפרשה.

כעת מאיימת קוליאן כי תפנה לבית המשפט במטרה לברר את הנושא. "מדובר בסיפור שמעלה סימני שאלה רבים, והחלטת רשות ניירות ערך שלא להיכנס לעומקו מנוגדת לאינטרס הציבורי. בכוונתי לפנות לבית המשפט בעניין", מסרה קוליאן ל"גלובס".

ביבי אישר, לפיד ביטל

הדרמה סביב עסקת פוטאש-כיל התחוללה בשלהי 2012-תחילת 2013, אז עלתה על השולחן הצעה של חברת פוטאש הקנדית לרכוש את השליטה בכיל. לידי "גלובס" הגיעה אז מצגת שהציגה הנהלת פוטאש בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבמסגרתה התחייבה החברה כי אם תאשר לה הממשלה לרכוש את השליטה בכיל, אף עובד במפעלי כיל בישראל לא יפוטר, ויישמרו כל ההסכמים ותנאי העבודה של העובדים. בנוסף, הנהלת פוטאש התחייבה לשמור על כמויות הייצור במתקני כיל בישראל וכן לשמור על צביונה הישראלי של כיל - גם ברמת ההנהלה והדירקטוריון. כמו כן התחייבה פוטאש לשמר את תנאי מניית הזהב של המדינה בכיל.

שר החוץ הקנדי ויו"ר פוטאש היו מוכנים להתקדם במשא-ומתן על-פי המתווה שהוצג, וגם במשרד ראש הממשלה לא נרשמה התנגדות. נתניהו תמך במכירת השליטה בכיל ממשפחת עופר לחברה הקנדית, ובד-בבד התקיימו שיחות בעניין גם עם יו"ר הסתדרות דאז, עופר עיני, תוך התנגדות של ועדי העובדים.

לאחר הצגת המתווה הראשוני נראה היה כי העסקה מתקדמת, ואולם במארס 2013, עם השבעת הממשלה ה-33 ומיניו של יו"ר עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לשר האוצר, הודיע האחרון כי הוא מתנגד לכל צעד של איחוד בין פוטאש לכיל, וכי יסרב לאשר אותו.

לאחר ביטול עסקת פוטאש צנחה מניית כיל בבורסה, ושוויה נחתך משמעותית. ביטול העסקה אף מנע הכנסה לקופת המדינה של מיליארדי שקלים כמס רווחי הון. על-פי הערכות דובר על הפסד של 4-5 מיליארד שקל. לפיד נימק את החלטתו בכך שקיבל את המלצת החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו לדחות את העסקה, אך הדוח לא הותר לפרסום בזמנו.

באפריל 2015 חשף "גלובס" את הדוח האמור, שמנה את הסיבות לביטול מיזוג כיל-פוטאש, ובין היתר כלל את הרצון "למנוע התגלגלות השליטה לידי גורמים עוינים", החשש שהשתלטות פוטאש תגרע מחופש הפעולה של הקונצרן הישראלי, תוביל לדילול הערך של כיל ולזליגת מידע שערכו לא יסולא בפז - בין השאר לחברה המתחרה מירדן ועוד.

בזמן אמת עוררו העסקה וביטולה הדים רבים. הגישושים של פוטאש בירושלים הסעירו את המערכת הכלכלית והפוליטית, דעות נשמעו לכאן ולכאן, ועובדי כיל בנגב הכריזו כי ינהלו מלחמת חורמה נגד העסקה, בטענה כי כיל חייבת להישאר בידיים ישראליות. המהומה הסתיימה עם הווטו של לפיד.

הימור על צניחת המניה

ביטול העסקה, כפי שמתברר, הוליד גם את תלונתה של קוליאן למשטרה, שהוגשה במאי 2015, זמן קצר לאחר הביטול. "אני מאמינה כי נעשה שימוש במידע פנים, כיוון שמניה זו נסחרת באופן די יציב, ולאחרונה מישהו הימר שהמניה עומדת לצנוח, ולא סתם הימר על כך - אלא הימר בסכום של 600 מיליון שקל", אמרה קוליאן לחוקר המשטרה שרשם את התלונה.

עוד טענה בתלונה כי "מספר ימים אחרי ההימור הבלתי שגרתי הזה, שר האוצר לפיד הודיע כי הוא מתנגד למכירת כיל לחברת פוטאש הקנדית - מה שאומר שמי שהימר שהמניה עומדת לצנוח, עשה הרבה מאוד כסף על גב המשקיעים. יש לי יסוד סביר להניח שנעשתה פה עבירה פלילית, ואני מבקשת לחקור את העניין".

מספר ימים לאחר הגשת התלונה נמסר לקוליאן כי תלונתה הועברה לרשות ניירות ערך, שבודקת את הנושא. בהמשך לכך פנתה קוליאן לרשות בבקשה לדעת מה עלה בגורל התלונה. בתגובה נמסר לה כי הנושא נבדק, אך הרשות כפופה לחובת סודיות ואינה מוסרת מידע מחקירות.

כשנה מאוחר יותר, באפריל 2014, פנתה קוליאן שוב לרשות ותהתה מה עלה בגורל תלונתה, ובתגובה קיבלה שוב את אותו מענה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ריח של ביאוש

למעלה משנתיים חלפו מאז, אך קוליאן לא אמרה נואש. לפני כחודש היא פנתה שוב לרשות ניירות ערך בבקשה לדעת מה עלה בגורל התלונה שהגישה. "ברצוני לציין בפניכם כי מהות הסודיות אליה כפופה הרשות הינה על פעולותיה ודרכי חקירותיה, ולא על תוצאות הבדיקה", כתבה קוליאן לרשות. "לאזרחית שמגישה תלונה בנוגע לחשד לשימוש במידע פנים, יש את הזכות המלאה לדעת מה עלה בגורל תלונתה. לא ייתכן כי במשך 3.5 שנים טרם הגעתם למסקנות כלשהן, ואם הגעתם, הרי שעליכם לעדכן אותי. לי, כמו גם לרוב המשקיעים, יש את הזכות המלאה לדעת".

בראש מכתבה לרשות ציינה קוליאן כי פנייתה נעשית בטרם הגשת עתירה מינהלית לבית המשפט בנושא. "משיכת הנושא מבלי לעדכן אותי עלולה להיראות כאילו יש לרשות מה להסתיר, וחמור מכך, מעלה ריח של ביאוש ופוגעת באמון הציבור ברשויות סטטוטוריות. יצוין כי המדובר היה בעסקה חריגה בהחלט, של קניית מניות בחסר בסכום של למעלה מחצי מיליארד שקל - מה שמעלה עוד יותר את החשד לשימוש במידע פנים (למעשה בסכום של 600 מיליון שקל).

"לו הייתי מרשה לעצמי לפרוק את רגשותיי שלא בשפה משפטית ו/או מנומסת, ודאי הייתי כותבת שאיזו מין חוצפה היא זו, שאזרח שולח תלונה, ובמשך 3.5 שנים הוא זוכה להתעלמות מוחלטת?!?!?", הוסיפה קוליאן. "האם יש כאן 'יד רוחצת יד' בענייני הון שלטון - או שמא עסקת הון-שלטון ורמיסת זכויותיו של האזרח הקטן, הפרט???" (סימני השאלה המרובים במקור - א' ל"ו).

הפעם תשובתה של רשות ניירות ערך הייתה ברורה וסופית יותר: "רות, שלום רב", נכתב, "בהמשך לפנייתך המבקשת עדכון בטיפול בפנייתך אל רשות ניירות ערך ממאי 2013, הרינו לעדכנך כי הרשות בדקה את הפנייה, אך לא מצאה לנכון לנקוט בפעולת אכיפה בעניין. אנו מודים לך על פנייתך".

התלונה נסגרה, אך קוליאן לא משלימה עם ההחלטה, וכעת היא מתכוונת כאמור לפנות לבית המשפט.

בחינה יסודית

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "העניין שהועלה בפניותיה של קוליאן מוכר לרשות היטב ונבחן על-ידה באופן יסודי. בתום בחינה זו הרשות החליטה כי אין כל הצדקה לנקוט בפעולת אכיפה כלשהי בעניין, וכך הודע לפונה.

"באופן טבעי, הרשות אינה מוסרת מידע בנוגע לפעולות המודיעין, החקירה או הבדיקה שהיא נוקטת, כאשר מגיעה אליה תלונה על הפרת דין לכאורה. הדבר נובע הן מהוראות חוק ספציפיות, אך בעיקר מכך שגם האינטרס הציבורי וטובת המשקיעים מחייבת להותיר בצל את פעולות המודיעין, החקירה או הבדיקה שהרשות מבצעת. מתן פומבי לפעולות המודיעין, החקירה או הבדיקה שהרשות מבצעת יסכל אותן. מסיבה זו הפונה קיבלה רק את 'השורה התחתונה' של החלטת הרשות".

  • עוד באותו נושא:
  • כיל
  • פוטאש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully