וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל דורש מהבנק לפיתוח התעשייה תשלום ריבית בסך 150 מיליון שקל

שלומי שפר

31.10.2002 / 22:00

רוב הסכום נובע מריבית של 48% שנגבתה לפני שהושגו הבנות בין הצדדים על ריבית נמוכה יותר; בדירקטוריון הבנק נשמעו התבטאויות של דירקטורים על כך שבנק ישראל גובה מהם "ריבית רצחנית"



הבנק לפיתוח התעשייה חייב לבנק ישראל 150 מיליון שקל ריבית, בגין האשראי שנטל ממנו בחודשים האחרונים. 125 מיליון שקל מתוך אשראי זה ייגבה בשל ריבית גבוהה במיוחד של 48%, שנגבתה בגין החריגה של הבנק לפתוח התעשייה בבנק ישראל בתקופה שלפני שהוסכם בין הגופים על גובה הריבית שתיגבה ממנו עקב מצבו (11.1%). כיוון שהבנק אינו מוכן לשלם לבנק ישראל ריבית כה גבוהה, לא חתמו שלשום בערב הדירקטורים של הבנק על הסכם קו האשראי עם בנק ישראל, כך שבפועל עדיין לא הועמד קו האשראי לבנק.



ב-20 באוגוסט החל הבנק לפתוח התעשייה להיות בחריגה בבנק ישראל, כיוון שמפקידים באו לבנק למשוך את כספם בשל מצבו. כדי שיוכל להחזיר למפקידים את כספם, משך הבנק כסף מבנק ישראל. כיוון שהיה מדובר במשיכה חריגה, חייב בנק ישראל את הבנק לפיתוח התעשייה בריבית חריגה של 48% שנתית (60% אפקטיווי).



בינתיים הוחלט להעמיד קו אשראי מסודר לבנק לפתוח התעשייה, אך לא הייתה הסכמה על הריבית שתיגבה. לאחר ויכוח של כחודש וחצי, החליט נגיד בנק ישראל, דוד קליין, לאחר בקשה של ראש הממשלה, אריאל שרון, לגבות מהבנק ריבית של 11.1% (ריבית בנק ישראל פלוס 2%). לאחרונה גילו בבנק לפיתוח התעשייה כי בנק ישראל מתכוון לחייב אותם בריבית של 48% על החוב בתקופה לפני שהוסדרה הריבית.



בישיבת דירקטוריון שנערכה שלשום סירבו הדירקטורים של הבנק, שגילו את העניין, לחתום על מסמכי ההלוואה עם בנק ישראל. מסמכים אלו מסדירים את עניין קו האשראי והשיעבודים שהבנק אמור לתת לבנק ישראל תמורת האשראי. בדירקטוריון נשמעו התבטאויות של דירקטורים על כך שבנק ישראל גובה מהם "ריבית רצחנית".



אתמול שלח יו"ר הבנק, רענן כהן, מכתב לנגיד בנק ישראל, בו הוא מבקש ממנו לפעול לבטל את הריבית החריגה על התקופה בה לא היה עדיין הסדר בין בנק ישראל לבנק לפיתוח התעשייה. בבנק מקווים כי הנגיד יפעל לפתרון העניין. בבנק אמרו אתמול כי הם אינם מסוגלים לשלם סכום כה גבוה עבור הריבית.



לאחרונה התפטרו מהדירקטוריון של בנק ישראל כמה דירקטורים, חלקם במחאה על כך שבנק ישראל גובה מהם ריבית גבוהה במיוחד, שאינה מאפשרת לבנק לנהל את עצמו ואינה מאפשרת לו עצמאות. בנק ישראל נוקט בעמדה חד משמעית, לפיה יש למכור את נכסי הבנק עד סוף השנה, אחרת ייגבה ממנו ריבית של12.1% על קו האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully