וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת האזרחים בתימן מוציאה את הנשים מהבית

17.12.2016 / 9:36

תימן היא מהמדינות העניות בעולם ומצב הנשים בה הוא מהגרועים בעולם - 70% מהן סובלות מאלימות ופערי השכר הם הגבוהים בעולם. כעת, דווקא מלחמת האזרחים העקובה מדם גורמת לשינוי במגמה - הנשים יוצאות לעבוד והגברים נשארים בבית

רויטרס

מלחמת האזרחים העקובה מדם בתימן ממשיכה לגבות מחיר יקר אבל מעז יצא גם מתוק: בעקבות המלחמה, יותר נשים יוצאות לעבוד ולפרנס את משפחתן בעוד הגברים נשארים בבית לטפל בילדים, לבשל ולנקות.

תימן היא אחת המדינות הערביות העניות ביותר ומעמדן של הנשים בה הוא מהגרועים בעולם – אחוזי האלימות כנגד נשים במדינה מגיעים ל-70% והיא ממוקמת במקום האחרון בעולם בדירוג פערי השכר. באזורים רבים, בייחוד בעיירות כפריות, נשים מעולם לא למדו, עבדו או יצאו מהבית ללא רשות בעליהן.

אבל ייתכן כי מלחמת האזרחים המתמשכת משנה את מעמדן של הנשים התימניות. בעקבות המלחמה גברים רבים איבדו את משרותיהם, אחרים שיצאו לחזית, נפצעו ואינם יכולים לשוב לעבודתם. כתוצאה מכך, הנשים נוטלות על כתפיהן את עול פרנסת הבית. הן יוצאות לראשונה לעבוד, בעיקר בעבודות כפיים כגון חטיבת עצים, קצבות וספרות, בעוד הגברים נשארים לטפל במשק הבית ובילדים.

סקר שנערך לאחרונה על ידי ארגוני זכויות אדם ביניהם "קייר" ו"אוקספם", אשר פועלים בארבע מתוך 22 המחוזות בתימן, מצא כי בהחלט חל שיפור במעמדה של האישה בחברה התימנית עם יציאתה למעגל העבודה. אולם החברה המסורתית עדיין מתקשה לקבל את היפוכי התפקידים האלו, ולפי הדיווחים, יציאתן של הנשים לעבודה יוצרת מתחים רבים בתוך המשפחה.

התחזקות מעמדן של הנשים בתימן מתבטא לא רק ביציאה למעגל העבודה אלא גם בהצטרפות לכוחות המורדים. אלפי נשים לקחו חלק במרד האזרחים, שהוצת ב-2011 בעקבות האביב הערבי וששם קץ לשלטונו של הרודן עלי עבדאללה סאלח. מספר נשים אף היו בעלות תפקידים בכירים בארגוני ההתנגדות ברחבי המדינה. תוואכול כרמאן, הידועה שבהן, זכתה לפרס נובל לשלום בשנת 2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully