וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלן הבניין יגאל דמרי עלול לסכל כוונת הפועלים לרכוש מניות בנק הספנות באמצעות הצעת רכש

31.10.2002 / 9:53



לבעלי המניות של בנק הפועלים יש צרה חדשה. קבלן הבניין יגאל דמרי עלול לסכל את כוונת בנק הפועלים לרכוש את כל מניות בנק הספנות באמצעות הצעת רכש. דמרי מחזיק כיום בכ-6% ממניות הבנק, ולפיכך אם יסרב להצעת הרכש של בנק הפועלים, המתוכננת להתפרסם ב-15 בדצמבר, לא יוכל בנק הפועלים להשתלט על הבנק, הזקוק לרכישה של 95% מהמניות כדי לרכוש רכישה כפויה את היתרה.



בסוף יולי 2002 פירסם בנק הפועלים את כוונתו לצאת בהצעת רכש למניות בנק הספנות במחיר של 72% מההון העצמי, ומניות הספנות זינקו ב-30%. מאז המשיכו המניות לרשום עליות, בין היתר בעקבות רכישות של דמרי שהגדיל את אחזקתו בכ-0.7% מאז פרסום החלטת בנק הפועלים. מחיר מניות בנק הספנות בבורסה נמוך ב-11% מהמחיר שאליו התחייב הפועלים, דבר המשקף סיכון לא גדול שרואה השוק בסיומה המוצלח של הצעת הרכש. במחיר שעליו הצהיר בנק הפועלים, עלות הצעת הרכש בעבורו תגיע לכ-190 מיליון שקל, המהווים כ-72% מההון העצמי של בנק הספנות, שהסתכם בסוף הרבעון השני של 2002 בכ-260 מיליון שקל.



דמרי אומר כי הגדלת אחזקותיו בספנות לא נבעה מרצונו בסיכול הצעת הרכש, אלא מכוונתו לבצע מהלך עסקי נכון. דמרי אמר כי הצלחתה של הצעת הרכש תגדיל את ההון העצמי של הפועלים, שכן הוא ירכוש כל 1 שקל הון עצמי של הבנק ב-72 אגורות בלבד. הוא הדגיש כי המחיר שאותו מציע הפועלים בעבור מניות הבנק (72% מההון העצמי) נמוך, ולפיכך הוא סבור כי גם מחיר של 80% מההון העצמי של הבנק הוא אטרקטיווי מבחינת הפועלים. דמרי אמנם אמר אתמול כי עדיין לא החליט אם יסכים להצעת הרכש של הבנק או יסרב לה, אך מקורות בשוק רומזים כי דמרי מעוניין להתנגד להצעת הרכש במחיר שקבע הפועלים.



חברת יצוא, בעלת השליטה בבנק ירושלים, הגדילה גם היא בחודשים האחרונים את אחזקותיה בבנק ספנות. כיום מחזיקה יצוא כ-9% ממניות הבנק. לדברי גידי שובל, בנו של זלמן שובל, החברה לא החליטה כיצד תנהג, מכיוון שהפועלים עדיין לא פרסם את הצעת הרכש. בבנק הפועלים אמרו אתמול כי אין בכוונתם להעלות את מחיר הצעת הרכש מעבר למחיר שהוצע, וכי אם לא תתקבל ההצעה הבנק לא ירכוש את מניות הבנק.



דמרי ושובל ציינו כי אין ביניהם תיאום לגבי התגובה להצעת הרכש העתידית של הפועלים. שניהם טענו כי הם עובדים באופן עצמאי ולא ידוע להם מהם צעדיו של הגוף השני. גם בהפועלים מעריכים כי אין תיאום בין בעלי מניות אלו. עם זאת, התנגדות של שני בעלי מניות אלה או אף אחד מהם להצעת הרכש יכשיל אותה.



מייקל שטיינהרדט, המחזיק בכ-38% ממניות בנק הספנות, כבר הודיע כי נענה בחיוב להצעת הרכש של הפועלים. שטיינהרדט מחזיק גם ב-2.1% ממניות בנק הפועלים. במניות בנק הספנות מחזיקים גם בעלי מניות נוספים בגרעין השליטה בבנק הפועלים - משפחות אברהם ושמואל דנקנר, המחזיקות באמצעות חברת דנרן החזקות בכ-4.99% ממניות בנק הספנות, ואירית איזקסון המחזיקה בכ-3% מבנק הספנות.



לדברי מקורות בבנק הפועלים, הסיבה העיקרית שבגינה יצא הפועלים בהצעת הרכש למניות בנק הספנות היא פנייתו של בנק ישראל בעניין. עם זאת, היו גם הערכות אחרות בשוק ההון, שהזכירו כי למהלך של בנק הפועלים עשויים להיות גם נהנים מבין בעלי השליטה בבנק הספנות.



דנקנר, שטיינהרדט ואיזקסון יממשו את אחזקותיהם בספנות ברווח, ויחולצו על ידי הבנק הגדול שבשליטתם מהשקעת עבר בבנק קטן, שכיום לאחר קריסת בנק למסחר ובנק לפיתוח התעשיה נחשבת להרבה פחות אטרקטיווית. על פי המחיר שהציע הפועלים, שטיינהרדט צפוי לקבל כ-70 מיליון שקל, משפחות אברהם ושמואל דנקנר כ-8.1 מיליון שקל ואיזקסון כ-5.6 מיליון שקל. בבנק הפועלים מתייחסים בביטול לתיאוריית חילוץ זו.



אם יבקש דמרי להעלות את המחיר עלול בנק הפועלים להימצא בבעיה. מצד אחד הוא מעריך כי מחיר גבוה יותר על בנק הספנות אינו כלכלי, ומצד שני ייתכן כי לבעלי השליטה בבנק הפועלים יש עניין להעלות במעט את המחיר כדי לנחול הצלחה בהצעת הרכש. כנראה שעל הסתירה הזו בונה דמרי.



לפני כחמש שנים כשרכש את מניותיו בבנק הפועלים התחייב שטיינהרדט כי ימכור את אחזקותיו בבנק הספנות בתוך שנתיים. במהלך תקופה זו ניסה למכור את מניות הבנק, בין השאר לאיש העסקים גד זאבי. זאבי לא קיבל אישור לרכישת הבנק. לאחר מכן ביקש בנק הפועלים עצמו לרכוש את מניות בנק הספנות, אך גם הוא נדחה על ידי הפיקוח על הבנקים, שסבר כי הבנקים הקטנים הם אלו שיהוו בסופו של דבר את התחרות לבנקים הגדולים. כיום לאחר ההתרחשויות החמורות במערכת הבנקאות מבקש הפיקוח מהפועלים לרכוש את הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully