וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות: כך מתרחשת ההונאה הגדולה באופציות בינאריות

אלי ציפורי

18.12.2016 / 8:21

כאות אזהרה לכל הלקוחות-מהמרים, בחרנו להביא עדות מטלטלת של איש פיננסים. "כשתהיתי בקול אם לקוחות משתכנעים מזה, ענתה המדריכה: כן, יש אנשים כל כך מטומטמים בעולם"

השקעות. ShutterStock
השקעות/ShutterStock

רוצים להרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש בלי השכלה אקדמית, ניסיון תעסוקתי עשיר או כישורים נדירים? אם התשובה לכך חיובית, ואנחנו מניחים שהיא חיובית -הרי איש לא יסרב להצעת שכר כזאת - אז אתמול קיבלתם תשובה היכן אפשר להרוויח כך: "גלובס" חשף את תעשיית האופציות הבינאריות, מעין תעשיית ניירות ערך עתירת סיכון, קרובה לקזינו של ממש. מתברר שהתעשייה הנחבאת אל הכלים הזאת מגיעה לכשני שלישים מתעשיית המסחר בניירות ערך ונגזרותיהם ו"תורמת" רווח של מיליארדי שקלים. היא הופכת לתעשיית יצוא של ממש.

בפרסום אתמול הוסבר מה הג'יבריש הזה בעצם אומר: מדובר באופציה על מגמת השינוי, כלומר עלייה או ירידה, במחיר המימוש של נכס סחיר כמו מניה, מט"ח או סחורה, בתוך פרק זמן שנקבע מראש. כלי זה מבטיח למי שרוכש אותו תשואה קבועה מראש, ובכך מבטל את משמעות הפער שבין שער הביצוע העיסקה לשער הפקיעה של האופציה. האופציה נקראית "בינארית" משום שלהשקעה בה יש שתי תוצאות אפשריות: רווח (בהתאם לתשואה הקבועה מראש וכאשר המגמה החזויה התממשה) או הפסד מוחלט, כאשר ההשקעה כולה יורדת לטמיון במקרה שהמגמה החזויה לא התממשה. זה או 0 או 1.

תעשיית היצוא הזאת משגשגת מאוד בישראל, אבל נמצאת תחת איום רשות ני"ע לאסור שיווק של אופציות כאלה מישראל לחו"ל. התעשייה הזאת גדולה אף יותר אם תחשבו על עשרות חברות שנותנות שירותים לחברות ולעובדים כגון שירותי שיווק ואפליקציה, עיצוב אתרים, אנליסטים עסקיים, אנשי תוכנה, ספקי תקשורת ועוד. על פי הערכות, רוב הכסף שמגיע לארץ הוא כסף זר, כנראה גם מארצות ערב.

בחודשים האחרונים קיבלנו אינספור תלונות על הפרקטיקות הנהוגות בתעשייה הזאת, או לפחות בחלק מהחברות שפועלות בה - פרקטיקות הכוללות, על פי התיאורים, תאוות בצע חסרת גבולות וחסרת רסן, שמתורגמת לפעולות לא ראויות, שלא לומר פסולות, כלפי הלקוחות, כלומר המהמרים.

כאות אזהרה לכל אותם לקוחות-מהמרים, בחרנו להביא את עדותו המטלטלת של איש פיננסים שהשתתף בקורס באחת החברות בתעשייה. היא מדברת בעד עצמה.

"ישראל היא המרכז העולמי למסחר מקוון באופציות בינאריות, אבל בשנים האחרונות זוכה התעשייה הזאת, שפונה כיום ללקוחות בחו"ל, לקיתונות של ביקורת ולהאשמות הנעות בין חוסר מוסריות להונאה. כמי שעוסק בשווקים פיננסיים כמעט עשור, לא הבנתי על מה המהומה. מגיע אדם, משקיע את כספו בכלי פיננסי מסוכן - ומפסיד. אז מה? מדובר בעניין שבשגרה לא רק בחברות אופציות בינאריות, אלא גם בבנקים, בבתי השקעות, בקרב ברוקרים וכדומה. אלא שהעדויות המטרידות של משקיעים שהפסידו את כספם, העיסוק ההולך וגובר של התקשורת העולמית בנושא ושלל הכינויים שדבקו בעובדי החברות הללו הביאו אותי לבדוק את העניין לעומקו. אז הלכתי לעבוד בחברה לאופציות בינאריות, ומה שגיליתי הותיר אותי פעור פה".

מיהו בעל ניסיון

"באינטרנט מוצעות עשרות רבות של משרות לניהול תיקי לקוחות בתעשיית האופציות הבינאריות, בשכר עתק של 20,000-70,000 שקל בחודש. שלחתי את קורות החיים שלי לכמה חברות, ובתוך 20 דקות כבר קיבלתי את הצעת העבודה הראשונה - לא מנהל תיקי לקוחות אלא איש מכירות, מאחר ש'אין לי ניסיון'. אמנם יש לי ניסיון של קרוב לעשור בשוק המט"ח, ייעצתי לחברות הגדולות בישראל וביצעתי עסקאות בסכום מצטבר של עשרות מיליארדי דולרים, אבל כל זה לא הותיר ברכזת משאבי האנוש רושם מיוחד. רק מאוחר יותר התברר לי שבאמת לא היו לי הניסיון והכישורים הנדרשים - יכולות גבוהות במרמה, בהונאה ובהפגנת חוסר אמפתיה עד כדי סדיסטיות.

"אחרי שתי חברות נוספות שפסלו אותי על סעיף 'חוסר ניסיון', קיבלתי זימון לראיון לתפקיד הנחשק של מנהל תיקי לקוחות. הריאיון התנהל באנגלית וגם שם קבעו שאני חסר ניסיון, אבל הסבירו לי שמדובר על השקעה שבה הלקוח בוחר נכס פיננסי ומהמר אם מחירו יירד או יעלה בתום פרק זמן ידוע מראש. אם צדק בהימור, הוא יזכה לתשואה של 70%-81% על סכום השקעתו. אם טעה, הוא יפסיד את מלוא סכום ההימור. כאשר הלקוח מפסיד, החברה מרוויחה ולהיפך. למתמידים, נאמר לי, לא צריכה להיות בעיה להגיע למשכורת של 50 אלף שקל ויותר בחודש. יש אפילו סוכנים שמרוויחים יותר מ-100 אלף.

"מסוחרר קצת מהסכומים שנזרקו לאוויר, נלקחתי לסיבוב קצר ב'רצפת המכירה'. שם עשרות אנשים צעירים מוכרים את אפשרות המסחר ללקוחות מסינגפור, אוסטרליה, קנדה, אנגליה, סקוטלנד, צרפת ועשרות מדינות נוספות. בצד, על לוח גדול, נרשמו ההפקדות שנזקפו לכל אחד ממנהלי תיקי הלקוחות. למרות חוסר הניסיון שלי, הודיעו לי בתום הסיבוב שהתקבלתי וייצרו איתי קשר לגבי 'קורס' שייפתח בקרוב. מאחר שתהליך הקבלה לעבודתי הקודמת בתחום הפיננסי כלל יום אבחון, שלושה ראיונות ובדיקת פוליגרף, בהחלט היה מדובר בשינוי מרענן".

שכר בבינאריות. גלובס
שכר בבינאריות/גלובס

המטרה: להרוויח כסף

"שישה הגענו לקורס: שני עולים חדשים, דיילת אוויר לשעבר, צעיר ששב מהטיול אחרי הצבא, סוכן נסיעות לשעבר ואנוכי. טווח הגילים, לא כולל אותי, נע בין 22 ל-35. 'המטרה שלכם', הבהירו לנו, 'היא רק להרוויח כסף. לאף אחד כאן לא אכפת איך אתם מרגישים, אם רבתם עם החבר או החברה, אם עובר עליכם יום רע, אם אתם בדיכאון. אתם צריכים תמיד לזכור מה המטרה שלכם, לשים את כל הדברים האלה בצד ולהרוויח כסף'.

"כדי להפיח בנו רוח קרב ולגרות את היצר, הופנינו תחילה למתווה הבונוסים החודשי על סך הפקדות הדולרים של הלקוחות שנצליח להפיל ברשתנו: 0-50,000 - 2%; 50,000-100,000 - 4% (על כל הסכום) וכך הלאה עד לתקרה של 10% להפקדות הגבוהות מ-250,000. חשבון פשוט גילה שעל הפקדות בסך 300,000 דולר ('בהחלט אפשרי') נזכה לשכר בלתי ייאמן של 30,000 דולר, נוסף על שכר הבסיס שעמד על 6,000 שקל.

"אחרי שהתרשמנו מפוטנציאל הרווח, עברנו לליבת הקורס - התחזות והונאה. ראשית, התבקשנו לבחור לנו שם במה. אימצתי לי את השם הנאה בהחלט לוקאס אנטוני. בשלב הבא הדריכו אותנו לציין בפני הלקוחות שאנו בעלי ניסיון של 8 שנים בשווקים והתבקשנו לבנות לעצמנו 'דמות'. ההוראה השלישית הייתה לציין שאנו עובדים מסופיה, בולגריה, והוזהרנו בחומרה לבל נציין שאנו מישראל. האמירה הבאה תמצתה את כל התורה של שוק ההון במשפט אחד: 'לאף אחד אין מושג אם נכס פיננסי, ולא משנה איזה נכס זה, יעלה או יירד בזמן כלשהו בעתיד'".

"התובנה הזאת היא למעשה הסיבה שבגללה אסר הרגולטור על חברות בשוק ההון להתחייב לתשואה חיובית מסוימת או לתשואה חיובית בכלל, וחייב להוסיף לכל פרסום על תשואה שהושגה את המשפט: 'אין בתשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד'.

"מהתובנה הזאת עולה מסקנה נוספת: אם הסיכוי בכל עיסקה הוא 50%-50%, והלקוח יפסיד 100% מההימור בעיסקה כושלת וירוויח 75% בממוצע בעיסקה מוצלחת, תוחלת הרווח עומדת על 12.5%-. עד כאן, אני מודה, לא הזדעזעתי. הלקוחות משקיעים ומפסידים. כך פועלים אתרי הימורים בכל העולם, ואין בכך שום דבר יוצא דופן. מי שמעוניין להמר - יתכבד ויהמר".

איך לתת עצות בלי לדעת כלום

"אם יבוא מישהו ויספר לכם שהוא יודע היכן ייפול הכדור בסיבוב הבא ברולטה, תביטו בו בתמיהה. אם הוא יבקש את כספכם כדי שתשקיעו בהתאם לעצותיו, כנראה תביטו בו במבט שאומר 'כמה מטומטם אתה חושב שאני?' אבל בשוק ההון זה לא עובד כך. ערכם של היועצים הפיננסיים הוא ביכולתם להתאים את רמת הסיכון למשקיע מסוים וכך למנוע ממנו לנהוג בפזיזות. הם בשום אופן אינם יודעים מה צופן העתיד. ולמרות זאת, בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה נתפסים אנשי שוק ההון כנביאים. העובדה שהם טועים פעם אחר פעם אינה משנה כלל. הסיבות לתופעה הזאת הן רבות, אבל זה לא המקום לדון בהן.

"גם אם נניח שיש ערך בתחזיות של יועצים, נדמה לי שהכול יסכימו שלתחזיות שינפקו ששת באי הקורס ודאי אין ערך. אבל זה לא מנע מהמדריכה להסביר שהדבר שיביא אותנו למשכורת של 50 אלף פלוס שקל בחודש הוא היכולת שלנו להשיא עצות. ראשית, אמרה, עלינו לקרוא באחד מאתרי הכלכלה ולמצוא נכס (מדד/ מניה/ סחורה/ מטבע) שנמצא בכותרות. שנית, עלינו לצטט באוזני הלקוח את הסיבה שבגינה הנכס נמצא בכותרות. שלישית, עלינו להמליץ ללקוח לפעול בכל דרך שנמצא לנכון. לדוגמה, אנחנו יכולים לומר שמחיר הנכס ימשיך לעלות או לקבוע שמדובר בסיבה שההשפעה שלה קצרת טווח ולכן מחיר הנכס דווקא יירד.

"מרגע שהגענו לכלל דעה כיצד צפוי הנכס הפיננסי לנהוג, עלינו לחזור על כמה משפטים בסיסיים. בקלסר שסיפקו לנו הובאה הדוגמה הבאה:

'הדרישה לנפט עולה במהלך חודשי הקיץ. בארה"ב צריכת הדלק מגיעה לשיאה בין יוני לאוגוסט. במילים פשוטות... אנחנו ממש רוצים לנצל את ההזדמנות הזו. מחירי הנפט זינקו ביותר מ-1%ביום חמישי... שיאים כאלה הם חוף המבטחים שלנו, אנחנו יכולים לבצע השקעה שבאופן ברור תהיה בכסף. אתה תרוויח 75% בתוך שבועיים. אתה תקבל תשואה גבוהה מאוד, הדבר היחיד שנדרש ממך הוא להפקיד 5,000 דולר למשך שבועיים ולהמתין שהעיסקה תפקע. אתה תיקח 8,750 דולר, והרעיון הוא להשקיע אותם שוב כדי להגדיל את החשבון ולהשיג תשואה גבוהה יותר ביולי.זה הסיגנל הטוב ביותר שאני יכול לתת לך, בכנות... זו הזדמנות פז להרוויח מנכס מרכזי. הסיגנל כל כך חזק שהחברה אפילו מוכנה להעניק ביטוח על האופציה הזאת. כולם סוחרים בנפט בימים אלה! בוא נעשה את זה!'

"והיו עוד פנינים:

"אני אומר לך על מה לסחור ומתי לסחור כדי להגדיל את החשבון שלך ככל האפשר ולגרום להשקעה שלך לגדול ככל האפשר. אינני רוצה שתסחר לבדך, אני כאן כדי לעזור לך ואם תישמע להדרכתי אתה תראה תוצאות בעתיד הקרוב מאוד".

או:

"היום יש לי סיגנל מאוד חזק על אפל/זהב... החברה כל כך בטוחה (Confident and sure) בעיסקה שהיא מוכנה לזכות את חשבונך במקרה של הפסד בצורה של בונוס... הסיגנל מאוד חזק ואני ממליץ לך בחום לתפוס את ההזדמנות בשתי הידיים. פשוט אין לך מה להפסיד, פשוטו כמשמעו".

"כשתהיתי בקול אם לקוחות באמת משתכנעים מהנאומים המגוחכים האלה, ענתה המדריכה את התשובה הקולעת הבאה: 'כן, יש אנשים כל כך מטומטמים בעולם'".

שקר הביטוח

"אחת הטענות שנשמעות נגד תעשיית האופציות הבינאריות היא שזה הימור, מאחר שמדובר בטווחי זמן קצרים מאוד שבהם המשקיע נדרש לנחש אם מחיר הנכס יעלה או יירד. אלא שבקורס חזרה המדריכה שוב ושוב על כך שאנחנו חייבים להמליץ על עסקאות לטווח זמן ארוך ככל האפשר, ובשום אופן לא לטווח זמן הקצר משבועיים. הסיבה פשוטה: אם הלקוח קנה אופציה שפוקעת בעוד 60 שניות והפסיד, החברה אמנם הרוויחה, אבל הלקוח הבלתי מרוצה יסתלק בו-במקום. המטרה היא לא שהלקוח יפסיד, דבר שיתרחש ממילא, אלא לסחוט אותו ככל שניתן.

"ברגע שהלקוח פותח עיסקה לשבועיים, למנהלי התיקים יש אפשרות לדון איתו ב'השקעה' שלו. באותה הזדמנות הם ימשיכו בנאומים תלושים על הזדמנויות חד-פעמיות במדד הדאקס/ פלטינה/ פרנק שוויצרי/ נפט ומה לא. ללקוח כמובן יסופר שהסיבה לעסקאות הארוכות היא שאנו עוסקים בהשקעות ולא בהימורים.

"אין כאן ניהול סיכונים. ההוראה היא לבצע שתי עסקאות שכל אחת מהן היא על חצי מסכום ההפקדה ותמיד נכסים באותה קבוצה. לדוגמה, בזהב ובכסף; באירו ובדולר וכן הלאה. באופן הזה, נוכל להציע ללקוח 'הזדמנות חד-פעמית' שצצה בקבוצה אחרת של נכסים, למשל במניית אפל וסמסונג.בשלב הזה הלקוח התמים עלול להשתכנע שהוא עתיד להפוך למיליונר. הוא מוכן להפקיד סכומים שנעים בין אלפי דולרים ועד עשרות אלפי דולרים עבור כל 'הזדמנות' שנספק לו. אם הוא בכל זאת מהסס, נציע לו 'ביטוח'.

"החברה, כך נספר ללקוח, כל כך בטוחה שהעסקה על דולר/ נפט/ מניית דיסני תסתיים ברווח, שהיא מוכנה להציע לו 'ביטוח'. במקרה הלא-סביר שהעסקה תסתיים בהפסד, הלקוח יפעיל את הביטוח ויקבל את הכסף שהפסיד חזרה.

"אבל הביטוח המובטח, שנשלח ללקוח במייל במסגרת העסקה רק אחרי הפקדת הכספים, כולל התניות הקובעות כי מרגע שה'ביטוח' הופעל, הלקוח יוכל למשוך את הכספים רק לאחר מסחר בסכום השווה ל-40 פעמים מהסכום שהתקבל במסגרת ה'ביטוח'.

"המדריכה נתנה דוגמה: לקוח שהשקיע 10,000 דולרים באופציה על ירידת מחיר הנפט. במקרה שהוא הפסיד, החברה תזכה את חשבונו ב-10,000 דולר. אלא שהוא יוכל למשוך את 10,000 הדולרים הללו רק לאחר שהוא יבצע עסקאות בסכום הגבוה פי 40 מ-10,000 דולר. כלומר, הוא ייאלץ לבצע עסקאות בסכום כולל של 400,000 דולר לפני שיוכל למשוך דולר אחד מחשבונו.

"כמובן, התוחלת השלילית של העסקאות תבטיח שהוא יפסיד את כל כספו הרבה לפני ההגעה ליעד. כך, הביטוח משרת את החברה יותר משהוא משרת את הלקוח, שכן ברגע שה'ביטוח' הופעל הלקוח לא יכול למשוך את כספו. הוסבר לנו שהביטוח משמש לשכנוע לקוחות הססניים, אבל חובה עלינו להציע אותו לכל הלקוחות. הלקוח, נאמר לנו, שומע רק את ה'לא יכול להפסיד'. ההתניות שבהסכם, שממילא יגיע אליו רק לאחר הפקדת הכספים, לא יהיו מכשול".

הפסדת את כספך? בוא תשקיע עוד

"אחרי התיאוריה, עברנו לרצפת המכירה כדי להאזין למנהלי תיקי לקוחות בכירים. צורפתי לצעירה תל אביבית בשם מיכל (השמות בדויים). בשיחה הראשונה שלה, עם בריטני, למדתי כמה דברים: מיכל היא בכלל סטייסי, היא מתגוררת בסופיה, היא בעלת מבטא בריטי מודגש ומגדלת שני ילדים. בריטני מתגוררת בקנדה, בעלה מובטל ומצבה הכלכלי בכי רע.

"סטייסי, מתוך הבנה למצבה הכלכלי הרעוע של בריטני, דווקא חושבת שעליה להשקיע סכום של 1,500 דולר, לקבל בונוס ולצאת לדרך חדשה. היא, סטייסי, תסייע לה עם עסקאות נהדרות. בריטני משיבה שאין לה שום אפשרות להשקיע סכום כזה החודש. אולי בחודש הבא. 'כמה את יכולה להשקיע?' שואלת סטייסי, אגב התכתבות נמרצת ב-WhatsApp. בריטני משיבה שמשהו כמו 400 דולר קנדי. סטייסי תוהה אם בריטני לא יכולה ליטול הלוואת גישור של 1,500 דולר אמריקאי, שיהיו שווים 2,625 דולר אמריקאי בעוד פרק זמן קצר. בריטני משיבה בשלילה וסטייסי מחליטה להתקדם הלאה. היא מנתקת את השיחה, לא לפני שהיא נוזפת בבריטני.

"שיחות נוספות מגיעות מכל קצוות תבל וכל הלקוחות מוצעות עסקאות 'חד-פעמיות', שבמסגרתן יזכו לבונוס או לביטוח. הלקוחות, מצדם, מקשיבים, איש אינו מתווכח או חושד. ביום השני לקורס, כשהתבקשנו לספר על חוויותינו מרצפת המכירה, אחד המשתתפים סיפר על לקוח שהתחיל לבכות משום שהפסיד את כל כספו, אבל השיחה הסתיימה בכך שמנהל התיק שכנע אותו להשקיע 10,000 דולר נוספים כדי להשיב את ההפסדים.

"הבטתי בחבריי לקורס. אחד זע בחוסר נוחות, אחד נראה אדיש ושלושת האחרים הביעו התפעלות אמיתית. הגדילה לעשות דיילת האוויר לשעבר, שמרוב התלהבות פלטה 'וואו' מלא הערכה. ואני? אני הלכתי הביתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully