וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקפוץ למים לפני שיודעים לשחות: הכשרה מעשית בלימודי הוראה

18.12.2016 / 11:56

סטודנטים להוראה במכללת לוינסקי מיישמים את הידע התאורטי שנלמד במכללה ומכירים את מערכת החינוך לעומק הרבה לפני שהם יוצאים לדרך עצמאית במערכת החינוך

מכללת לוינסקי. בני אדם,
הסטודנטים שמגיעים לכיתות פוגשים שיטות ומסרים דומים לאלו הנשמעים בהרצאות/בני אדם

לא מעט בוגרי אקדמיה מחפשים היום משמעות חדשה ואפשרות להשפיע על החברה שבה הם חיים. רבים מהם מוצאים את שביקשו בתחום החינוך. מדובר בכוח אדם איכותי שצמא לשינוי חברתי ומאמין שהשינוי מתחיל בבתי הספר.

בדיוק בשביל אלו פותחה במכללת לוינסקי תכנית הלימודים לתואר שני ותעודת הוראה, מוסמך בהוראה M.Teach. במסגרת הלימודים בתכנית מתמתחים הסטודנטים, אקדמאים חדורי רצון ומוטיבציה, להוביל תהליכי עומק בשדה החינוך, במקצועות שונים: הוראת המתמטיקה, אנגלית, לשון, מקרא, ביולוגיה, ספרות או מוזיקה, ומפתחים ידע והבנה בהוראה ולמידה.

עם זאת, הידע התאורטי בהחלט אינו מספיק. כדי להרגיש מוכנים לצאת לחיים העצמאיים כמורים על הסטודנטים להוראה לרכוש ניסיון מעשי בבתי הספר. כדי להקנות להם את הניסיון הזה פותחה במכללת לוינסקי תכנית נה"ר (נתיב הכשרה רב מסלולי) - אלטרנטיבה לאופן שבו מוכשרים המורים באופן מסורתי.

בזכות התכנית נוצר רצף בין שלב ההכשרה וההתפתחות המקצועית שמגיעה לאחר מכן: הסטודנטים שמגיעים לכיתות פוגשים שיטות ומסרים דומים לאלו הנשמעים בהרצאות במכללה ויכולים ליישם אותם בשטח. מהשנה הראשונה מצוותים התלמידים למורים מאמנים וחווים באופן יומיומי את בית הספר, את האווירה בכיתות ואת האתגרים שנכונו להם כמורים. הסטודנטים, המדריכים הפדגוגיים, המורים הצעירים והמורים המאמנים - כולם חלק מקהילה מקצועית לומדת.

לפני כשנתיים החלה במכללת לוינסקי לחינוך תכנית "אקדמיה-כיתה" תכנית הכשרה להוראה של משרד החינוך בעלת עקרונות דומים לעקרונות תכנית נה"ר, בה השתלבו סטודנטים מהתכנית לבית הספר היסודי ומתכנית מוסמך בהוראה M.Teach.

העקרונות המובילים שאימצה המכללה ויישמה בשדה הם אלה: אינטגרציה וזיקה בין הלימודים העיוניים לבין הפרקטיקה של ההוראה, בניית תפיסה משותפת לגבי מהות החינוך, ההוראה והלמידה, פיתוח כלים של הערכה עצמית ומשוב הדדי, פיתוח יוזמות ודרכים להובלת שינויים פדגוגיים, למידה משותפת מבוססת דיאלוג ועוד.

אנשי חינוך? ההרשמה לשנת הלימודים כבר החלה. לפרטים

מכללת לוינסקי. בני אדם,
"הלמידה היא הבסיס שלנו בחיים המאוד מורכבים שאנחנו חיים"/בני אדם

שמחה כהן מראשון לציון מאמינה במרכזיות של מקצוע ההוראה וביכולת של המורה להשפיע על החברה שבה הוא חי. "תמיד נמשכתי להוראה וליכולת להשפיע. הלמידה היא הבסיס שלנו בחיים המאוד מורכבים שאנחנו חיים". לפני כשנתיים התחילה ללמוד במכללת לוינסקי לחינוך במסלול מוסמך בהוראה M.Teach – ובימים אלו היא משלימה את הלימודים לתואר שני בהוראה והתמחות בהוראת מקרא לבית הספר העל?יסודי.

בשנה שעברה התחילה את ההכשרה המעשית בבית ספר במרכז הארץ. יומיים או שלושה בשבוע צוותה למורה חונכת שליוותה אותה מתחילת השנה ועד סופו. "בבית הספר ראו בי חלק מצוות המורים. זה נתן לי הרגשה טובה לקראת תחילת החיים כמורה".

בית הספר שבו השתתפה בהכשרה המעשית העסיק אותה בשנת הסטאז', וכעת היא מחנכת של כיתה ז' במשרה מלאה. "אין כמו למידה בשטח", אומרת שמחה. "אחרי שחוויתי את הכיתה ואת התלמידים, את המחלוקות ואת הלמידה אני הרבה יותר מוכנה ובשלה ללמד. אני לא יכולה להגיד שלא הגעתי עם חששות ופרפרים בבטן - אחד בספטמבר היה בשבילי יום מאוד מרגש - אבל ידעתי למה אני נכנסת. זה דבר שלא יכולתי להגיד אילולא הייתי זוכה להתנסות האינטנסיבית בבית הספר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שמים את התלמיד במרכז

אומרים שהתלמידים מתישים ושהמערכת שוחקת, אבל שמחה מאוהבת בעבודה שלה: "כל יום אני מגיעה עם סיפורים חדשים, עם חוויות חדשות. אני רואה את התלמידים ואת התהליך שהם עוברים - במיוחד בכיתה שאני מחנכת. אני רואה איך כל מילה שאני אומרת להם נספגת. זה אולי לא נראה כך, אבל ילדים היום הם עדיין ילדים. הם תמימים וזקוקים לתמיכה, לאהבה ולחום. הם רוצים שיראו להם את הדרך".

מכללת לוינסקי. בני אדם,
"ללמוד זה לא מפחיד ולא סיזיפי"/בני אדם

גם מירי זמוקס מאריאל מגיעה אל ההוראה עם תחושת שליחות: "נכנסתי ללימודים כדי להשפיע על מדיניות", היא אומרת, "כרגע מערכת החינוך עובדת ככה שהתלמיד צריך להגיע אליה ורף הדרישות הוא הנושא. זה אמור להיות הפוך: הנושא הוא התלמיד ומה שאמור לעניין אותנו הן הדרכים שבהן אפשר להביא אותו למיצוי היכולות האישיות שלו. הלמידה היא שחשובה ולא ההישגים. חשוב להביא את התלמיד לאהוב ללמוד ולהבין את החשיבות של הלמידה בחיים שלו. להבין שללמוד זה לא מפחיד ולא סיזיפי. זה תהליך מאתגר, מסקרן, נטול פחד".

למירי תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותואר שני בחקר המוח ולקויות למידה, וכעת היא לומדת בתכנית מוסמך בהוראה M.Teach. גם היא, כמו שמחה, מתמחה במקרא: "אני אוטודידקטית ומגיל 14 לומדת על היהדות. זה מאוד מעניין אותי".

בעשר השנים האחרונות מלמדת מירי איך ללמוד ומנחה אסטרטגיות למידה ופיתוח מיומנויות חשיבה. בשנים האחרונות הבינה שהיא רוצה ללמד כיתה ולא רק בודדים: "חיפשתי מסלול בחינוך עם תואר שני ומצאתי אותו במכללה. ההתנסות מאפשרת למי שלא מכיר את המערכת להכיר אותה - את האופן שבו המורה עומד מול הכיתה, את האווירה של הכיתה, את הפוליטיקה של בית הספר - להיכנס לעולם של בית הספר ולחוות אותו".

לומדים תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה במרץ הקרוב. לפרטים

וואלה! NEWS בשיתוף מכללת לוינסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully