וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מטלפון של אראלה: השיחה ששינתה את חייו של נתנאל

19.12.2005 / 8:38

24 רפתות יוקמו בשנתיים הקרובות ברחבי הארץ. הכירו את נתנאל ביטרמן ממושב אבני איתן, שקיבל השנה הזדמנות להגשים חלום ולהמשיך את דרכם של אביו, סבתו וסבו

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא רוצה להקים רפת. כדי לעשות זאת הוא נרשם להגרלה ומחזיק אצבעות. איך זה עובד? כמות החלב השנתית הנחלבת בארץ נקבעת מראש על ידי משרד החקלאות, לפי הערכת צריכה של מוצרי החלב בישראל.

כשיש עליה בצריכה מגדילים גם את מכסות הייצור ליצרנים וגם מקצים מכסות ליצרנים חדשים שרוצים להיכנס לענף ולהקים רפת. זה מה שהיה בשנת 2016, הביקוש לחלב גדל ושר החקלאות החליט להקצות מכסה ליצרנים חדשים בדרך הגרלה בין המבקשים.

דור שלישי לרפתנים

עד להגדלת המכסה האחרונה עמדה מכסת החלב בישראל על כ?1.45 מיליארד ליטר, שיוצרו ב?787 רפתות. בהגרלה האחרונה נוספו למאגר 24 מיליון ליטרים המחולקים בין 24 יצרני חלב חדשים. היצרנים יקימו בשנתיים הקרובות רפתות חדשות - ארבע מהן בכפרים טמרה, כפר טורעאן, ערערה וכאבול, ארבע מהן בקיבוצים חניתה, שדה בוקר ושדה נחום, אחת במושב השיתופי כרמי קטיף ושש עשרה במושבים אבני איתן, באר מילכה, כמהין, נווה, נטור, צופר, קדש ברנע ושרונה.

ברפתות שבקיבוצים ובמושב השיתופי עומדת מכסת החלב על 3.3 מיליון ליטרים בשנה לרפת ואילו בכפרים ובמושבים עומדת מכסת החלב על 500 מיליון ליטרים בשנה לרפת.
אחד הזוכים בהגרלה האחרונה הוא נתנאל ביטרמן, 34, ממושב אבני איתן שבדרום רמת הגולן, דור שלישי לרפתנים, נשוי ואב לשלושה. ביטרמן עובד כבר שנים ברפת של אביו וחולם זה זמן לצאת לדרך עצמאית.

"הגשתי בעבר מועמדות לקבלת מכסת חלב ולא זכיתי בהגרלה. אני שמח שהפעם זה הצליח. יכולתי להמשיך לעבוד עם אבא שלי, אבל רציתי לצאת לדרך עצמאית, שיהיה לי משק משלי ומכסת חלב משלי – זה נותן לי ביטחון כלכלי והבטחה שאוכל לעבוד בעבודה שאני אוהב והכי חשוב, אוכל להמשיך לעבוד ולקיים את המשפחה שלי ברמת הגולן".

כמו שאר המשקים המשפחתיים, גם המשק של ביטרמן קיבל מכסת חלב של 500 אלף ליטר בשנה, שמתאימה לפחות או יותר 45 פרות חולבות, ופוטנציאל ההתרחבות כמובן קיים.

"אבא שלי התחיל עם מכסה קטנה יותר - 350 אלף ליטר - והיום הוא חולב מיליון ליטר בשנה", אומר ביטרמן.
בימים אלו מתחילים הרפתנים החדשים לעבוד על תכניות הבנייה של הרפתות החדשות ובהמשך תוגשנה הבקשות להיתרי הבנייה. בשלב ראשון ימלא ביטרמן את מכסת החלב שלו בשיטת אומנה: 45 הפרות שלו יתארחו ברפת אחרת, וכעבור שנתיים, עם השלמת הבנייה, הוא יתחיל לחלוב את הפרות ברפת שלו, ליד הבית ברמת הגולן.

ענף שהוא בית

"סבא וסבתא שלי היו רפתנים, אבא שלי רפתן ואני רפתן", אומר ביטרמן, "ענף החלב הוא הענף שגדלתי בו והוא הענף שאני מאמין בו. הוא ענף יציב. אני מאמין בו בזכות היציבות שלו, בזכות אופי העבודה ובזכות אהבת הארץ". קבלת המכסה תאפשר לי להקים רפת, ולהמשיך לחיות ולגדל את משפחתי ברמת הגולן.

מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב, בירכה כל אחד ואחד מהזוכים באופן אישי, בהם ביטרמן: "הענף מצרף 24 יצרנים חדשים לשורותיו, כולם באזורי עדיפות לאומית ובפרפריה. הדבר מלמד על הרצון של לא מעט חקלאים לעסוק בענף, על אתגריו והפוטנציאל הגלום בו ועל התרומה הרבה של הענף להתיישבות".

וואלה NEWS בשיתוף מועצת החלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully