וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי פסגות לשעבר הורשעו בגין הרצת אגרות חוב

חן מענית

22.12.2016 / 8:20

דוד אדרי ושי בן-דוד הואשמו כי "עשו בשוק ההון שימוש לצרכים האישיים שלהם, כאילו מדובר היה במגרש משחקים". 2 הנאשמים מדויטשה בנק - זוכו

שי בן דוד ודוד אדרי. תמר מצפי, גלובס
שי בן דוד ודוד אדרי/גלובס, תמר מצפי

שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב חאלד כבוב הרשיע היום (ה') את דוד אדרי ושי בן-דוד, בכירי בית ההשקעות פסגות לשעבר שהועמדו לדין בגין הרצת האג"ח בחברה.

שני נאשמים נוספים בתיק הם אהרון נבון וסער וינטראוב, ששניהם זוכו על ידי השופט כבוב. נבון היה מנהל חדר מסחר אג"ח בדויטשה בנק; ו-וינטראוב היה ברוקר בחדר מסחר אג"ח בדויטשה בנק.

נזכיר כי הפרקליטות האשימה את אדרי ובן-דוד בהשפעה בדרכי תרמית על תנודות שער ניירות ערך וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות - עבירות לפי חוק ניירות ערך ולפי חוק העונשין. אדרי שימש בתקופה הרלוונטית כסמנכ"ל הברוקראז' ומנהל הנוסטרו בפסגות; בן-דוד שימש כמנהל חדר המסחר.

במרכז המשפט עומד האישום לפעילות תרמיתית באג"ח קונצרניות וממשלתיות, שבוצעה לכאורה ב-2007 באמצעות חשבון הנוסטרו של חברת פסגות על-ידי אדרי ובן-דוד. לפי החשד, הפעילות הניבה רווחים בשני היבטים: הן השפעה מלאכותית על יחס ההמרה בין הניירות המונפקים והנאספים במכרז החלף - מכרז שבמסגרתו הממשלה רוכשת אג"ח טרם מועד פירעונן, ובמקביל מנפיקה אג"ח חדשות שמועברות בתמורה למוכר; והן יתרון בלתי הוגן במכרז.

לפי כתב האישום, "במסגרת היערכות למכרז החלף 2007, ביצעו הנאשמים פעילות תרמיתית במסחר בניירות ערך שונים, באמצעות נוסטרו דויטשה בנק, וזאת על מנת להפיק רווח ותועלת בשני היבטים: השפעה מלאכותית על יחס ההמרה בין הניירות המונפקים והנאספים במכרז; והפקת רווח משמעותי לחשבון הנוסטרו על חשבון המדינה כתוצאה מכך".

בנוסף נטען, "ההשפעה המלאכותית על שערי ניירות הערך העניקה לנוסטרו יתרון בלתי הוגן במכרז על פני יתר המשתתפים בו, שכן ידיעתם של הארבעה כי שערי ניירות הערך במסחר נקבעו באופן מלאכותי איפשרה להם להגיש הצעות אטרקטיביות יותר מבחינת המדינה".

לפי האישום, הנאשמים פעלו בין 2-4 בספטמבר 2007 באג"ח ממשלתית 217, במטרה להוריד את שער האג"ח ולמנוע את עלייתו. "כתוצאה מפעילותם התרמיתית, ההצעות שהגיש חשבון הנוסטרו של דויטשה עבור דויטשה ועבור פסגות נענו במרביתן על-ידי האוצר, וכתוצאה מכך הפיקו חשבונות הנוסטרו רווחי-עתק בשיעור של מיליוני שקלים על חשבון המדינה, ולמדינה נוצרו הפסדים כבדים שהתבטאו במיליוני שקלים", נטען באישום.

המדינה טענה כי הפעילות התרמיתית לכאורה יצרה גם מצג-שווא כלפי ציבור המשקיעים. לפי הנטען, מה שסייע להם לבצע את המירמה היה העוצמה והכוח שהיו בידיים שלהם, שבעזרתם השפיעו על שערי ניירות הערך. "המשכורות העצומות של אדרי ובן-דוד נגזרו מהרווחים של הגופים שעליהם היו אמונים, והם ניצלו את עוצמתם לטובתם האישית".

נזכיר כי ביולי 2013, אחרי עינוי דין ממושך שנפרס על 3.5 שנים, נחתם בין הפרקליטות לבין רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות לשעבר, הסדר לסגירת התיק נגדו בפרשת הונאת הנוסטרו. במסגרת ההסדר הוסכם כי לא יוגש כתב אישום נגד ורמוס, ובתמורה הוא שילם קנס בסך חצי מיליון שקל למדינה. במקביל סגרה הפרקליטות מחוסר ראיות את התיק נגד ירון, לשעבר מנכ"ל פסגות ניירות ערך, מחוסר ראיות.

השיחה בין אדרי לורמוס

אדרי: "הרגנו אותם, רצחנו אותם, רועי, ההשפעה שלנו על השוק עצומה"

כתב האישום בתיק פסגות מבוסס במידה רבה על שיחות שנערכו בין בכירי פסגות לבין עצמם בתקופה המדוברת. אחת השיחות המעניינות ביותר נערכה ב-3 בספטמבר 2007, יום לפני מכרז ההחלף העומד במרכז האישום, בין רועי ורמוס (שכאמור לא עומד לדין) לבין דוד אדרי.

את השיחה, שנחשפה בעבר ב"גלובס", יזם אדרי, והיא בוצעה מהשלוחה של אדרי במטה פסגות. בשיחה עדכן אדרי את ורמוס על הפעילות שביצע חשבון הנוסטרו של פסגות באותו יום, ערב המכרז.

להלן תמליל השיחה:

אדרי: "תדע לך רועי, ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה".

ורמוס: "אני יודע".

אדרי: "אתה, אתה היחידי שיודע, תקשיב, אתה לא יודע איך ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה, תדע לך שהשוק היה צריך לעלות, ולא נתנו לו לעלות, והוא יורד".

ורמוס: "וואלה".

אדרי: "תדע לך, רועי..."

ורמוס: "רגע, עכשיו, עכשיו זה יורד בגלל הסנטימנט כאילו?"

אדרי: "אנחנו פשוט הרגנו אותו, כמה ימים לא נתנו לו לנשום, כחלק מהמאסטר-פלאן שלנו".

ורמוס: "ברור, ברור, ברור".

אדרי: "אתה מכיר את המאסטר-פלאן הגדול?"

ורמוס: "ברור, ברור, ברור".

אדרי: "אנחנו כזה... אתה יודע, אנחנו לא מבינים איזו השפעה כבר יש לנו על השוק".

ורמוס: "עיקר הפינאלה במק"מ שזה משתחרר?"

אדרי: "רועי... אה... לא, לא, מחר הפינאלה יהיה במכרז החלף".

ורמוס: "כן".

אדרי: "זה יהיה הפינאלה האמיתי".

ורמוס: "מתי המק"מ, המק"מ מחר?"

אדרי: "גם מחר, גם, גם, גם שמה אנחנו ניקח שמה כמות גדולה".

ורמוס: "ואז זה משתחרר".

אדרי: "ואז אנחנו נשחרר אותם לחופשי, מה שנקרא, אני מקווה שלא הרגנו אותו עד כדי כך שהוא לא ישתחרר, אבל ההשפעה שלנו על השוק היא עצומה, אנחנו פשוט עדיין לא קולטים כמה אנחנו דרמטיים, נחמד פה, תקשיב, נחמד פה מאוד".

ורמוס: "אז מה אתה... מחר זה גם בהחלף וגם במק"מ?"

אדרי: "כן, כן, ביחד".

ורמוס: "הבנתי".

אדרי: "מחר השוק לא יעלה, בוא נגיד ככה, אם זאת השאלה שלך, גם היום הוא לא יעלה כבר, השוק גמור. כרגע, כרגע אנחנו... הוא נמצא בסיטואציה מאוד לא טובה".


ורמוס: "תגיד לי מה זה הארבע סדרות?"

אדרי: "217, 026, 610 שזאת הסדרה המהותית עבורנו וה..."

ורמוס: "610 זה ממצ"מ?"

אדרי: "כן, תגיד לי, אתה ראית מה קרה ב-815480 בימים האחרונים?"

ורמוס: (ההקלטה לא ברורה)

אדרי: "הרגנו אותם, רצחנו אותם, רועי, הורדנו אותם אחוז. אתה יודע איזה קשה זה להוריד את כל העקום הבינוני אחוז? וזה מה שעשינו".

ורמוס: "בסדר, זה ישתחרר אחרי זה".

אדרי: "כן, בסדר, זה צריך להתהפך, זה ישתחרר אחרי שאנחנו נתהפך".

ורמוס: "שיהיה לנו מספיק סחורה".

אדרי: "הבנת?"ורמוס: "לגמרי".

אדרי: "בקיצור, רציתי לעדכן אותך, אין לי הרבה אנשים לשתף, אתה יודע".

ורמוס: "לא, לא, לא, לא, בסדר, טוב מאוד".

אדרי: "אני אעדכן אותך מחר. מחר זו תהיה התוצאה הסופית של התוכנית הגדולה".

ורמוס: "וואלה. טוב. ביי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully