וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעבור את החורף בלי טישיו: חיסון נגד שפעת

25.12.2011 / 9:33

בכל שנה ושנה מאיימת השפעת לתקוף את המערכת החיסונית שלנו ולשבש את שגרת החורף שלנו. השנה מקדימים תרופה למכה ומפחיתים את נזקי השפעת

שפעת. ShutterStock
חיסון שנתי מגן לא רק על המחוסן אלא על הסביבה כולה/ShutterStock

השם אולי פשוט ותמים, אבל המחלה לא בדיוק תמימה. נדמה שבשנים האחרונות הפכה השפעת – מגוון הנגיפים שתוקפים אותנו בחורף - קשה מהרגיל, וכדי להתאושש מסבב מחלה אחד נדרשים לפעמים, גם לאדם הצעיר והבריא ביותר, כמה שבועות.

גם אחרי שהחום הגבוה חולף וכבר אין צורך בטישיו הגוף נותר חלש ועייף, ואם זה לא מספיק בכל שנה מתים מסיבוכי שפעת כמה מאות בני אדם.

כדי למנוע מהאוכלוסייה להידבק בשפעת קוראים בקופות החולים לכולם – גברים ונשים, צעירים ומבוגרים - להתחסן. מדובר בחיסון שמתעדכן כל שנה, ומכיל כל שנה וריאציות מוחלשות של הנגיפים שעתידים לתקוף אותנו בחורף הקרוב. חיסון שנתי מגן לא רק על המחוסן, אלא על הסביבה כולה, כמעין חומת מגן: ככל שעולה מספר המתחסנים באוכלוסייה פוטנציאל ההתפשטות של הנגיף פוחת.

איך זה עובד?

כפי שעובד כל חיסון: נגיף מוחלש מוזרק לגוף, וכעבור שבועיים?שלושה מתפתחים בגוף נוגדנים לאותו נגיף. כשיפגוש הגוף בנגיף בפעם השנייה הנוגדנים יתקפו אותו ולא תתפתח מחלה.

מי צריך להתחסן? בקצרה: כולם, אבל בעיקר מי שחצה את גיל 60, שכן אותם לא ממש צריך לשכנע. אוכלוסיית המבוגרים מגיעה ומתחסנת מיוזמתה. אבל לא רק הם נדבקים ולא רק הם חולים. גם בני ה?30 וה?40 חשופים למחלה, בעיקר בזכות הילדים - האוכלוסייה המדבקת ביותר.

אילוסטרציה. ShutterStock
ידוע שגן הילדים הוא צלחת פטרי של מחלות/ShutterStock

ידוע שגן הילדים הוא צלחת פטרי של מחלות, וגם ילדי בית הספר, שיושבים זה לצד זה ומשתעלים זה על זה, אינם בדיוק מוגנים. ילד אחד מגיע חולה ולמחרת חולה כל הגן, ובעקבות הגן גם ההורים, האחים, סבא וסבתא – ואין לדבר סוף.

השפעת אמנם אינה מסוכנת לילד בן 8 כפי שהיא מסוכנת למבוגר בן 80, אולם פוטנציאל ההדבקה של כלל המשפחה והמעגלים הנושקים לה גבוה מאוד. לכן חשוב שכל מי שמלאו לו שישה חודשים יתחסן, ולא רק סבא וסבתא.

מה חשוב לדעת על חיסון נגד שפעת?

זה עניין של זמן: לוקח לחיסון בערך שבועיים להתחיל לעבוד ולכן כדאי להתחסן כמה שיותר מוקדם, אם אפשר עוד בסתיו, באוקטובר. עם זאת, חשוב לדעת שהחיסון בדרך כלל אפקטיבי לשנה, כך שגם אם תתחסנו בינואר או בפברואר תרוויחו.
השפעת לא הולכת לישון באביב: השיא מתרחש אמנם בינואר ובפברואר, אבל גם באביב יש סיכוי לסבב נזלת וחום גבוה, כך שאם תתחסנו בסתיו תהיו מוגנים גם בפסח.

האם עדיין קיים סיכוי לחלות? בקצרה: כן. באריכות: היכולת של החיסון להגן עליכם מפני הידבקות תלויה בגיל שלכם, במצבכם הבריאותי, ובעיקר בדמיון בין הנגיף המוחלש שבחיסון לנגיף ה"אמיתי". אם הם דומים הסיכוי לחלות נמוך. אם הם שונים הסיכוי לחלות עולה.

גבר סובל מכאב ראש. ShutterStock
היכולת של החיסון להגן עליכם מפני הידבקות תלויה בגיל שלכם/ShutterStock

הכל יחסי: גם אם בחוץ מסתובבת וריאציה של נגיף שלא נכנס לחיסון, יכול להיות שתידבקו בו, אבל תחלימו הרבה יותר מהר, או שהתסמינים יהיו הרבה יותר קלים, בזכות החיסון.
למה כל שנה? ראשית, מפני שהחסינות המתפתחת בעקבות החיסון פוחתת עם הזמן ויש לחדשה. שנית, מכיוון שהנגיפים משתנים כל הזמן, ונוגדנים שהגוף פיתח בחורף 2016 לא בהכרח יעזרו לכם בחורף 2017.

תופעות לוואי: ייתכן שתרגישו קצת חולשה, כאבי שרירים או חום נמוך מאוד ביום?יומיים הראשונים שלאחר קבלת החיסון. מלבד זאת לא אמורות להיות תופעות לוואי.

מצבים מיוחדים: אם אתם סובלים ממחלה מסוימת, אם אתן בהיריון – היוועצו ברופא לפני החיסון.

וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully