וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם חושבים על עבודה בשבת? חברי הכנסת עונים

ארז בוטשטיין בשיתוף קואליציית שבת שוויון

27.12.2016 / 8:00

יותר ויותר מרכזים מסחריים פועלים בשבת, ובעקבות כך נפגעים זכויות העובדים והעסקים המתחרים. שי כהן, מזכיר ארגוני כוח לעובדים וממייסדי הארגון: "מדוע הח"כים לא נאמנים לעמדות שהם מצהירים עליהן?". ביררנו מה עמדת חברי הכנסת לגבי הצורך לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי

שרי הממשלה – במליאת הכנסת – פתיחת מושב החורף 2016. נועם מושקוביץ
הממשלה והכנסת תצטרכנה להגיע לפתרון על צביון השבת/נועם מושקוביץ

אחת הסוגיות הבוערות על סדר יומם של נבחרי העם היא צביון השבת. בשנים האחרונות השתנה הסטטוס קוו ההיסטורי בנוגע לשבת וערכיה, כשיותר ויותר מתחמים מסחריים פועלים בשבתות וכתוצאה מכך מתחריהם הסגורים בשבת נפגעים כלכלית וכן עובדים רבים נאלצים לוותר על יום המנוחה השבועי עם משפחותיהם. בשנת 1947 התחייב דוד בן גוריון לכך שהשבת תהיה יום המנוחה הרשמי של היהודים במדינת ישראל. לפי הסכם הסטטוס קוו ההיסטורי, ליהודים אסור לעבוד מכוח חוק סוציאלי באופיו, ושמירת השבת על ידי עסקים מוסדרת רק על בסיס חוקי עזר עירוניים. תחבורה ציבורית אסורה על פי חוק אחר. מאז אותה התחייבות כללית לא חוקק חוק המסדיר את שמירת השבת ברמה הלאומית.

תוקפו של הסטטוס קוו נשמר בשנותיה הראשונות של המדינה, אך במשך השנים השתנה צביונה של השבת. בשנים האחרונות נפתחו מתחמי מסחר בשבתות ועבור כחצי מיליון ישראלים יום המנוחה הרשמי הוא עוד יום בשבוע בו הם נאלצים לעבוד במקום לבלות בחיק משפחתם. נוכח הסוגיה הבוערת, נראה כי הממשלה והכנסת תצטרכנה להגיע לפתרון על צביון השבת. ביררנו מה עמדתם של חברי הכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית לגבי צביון השבת הנוכחי, והרצון לעדכנו נוכח השינויים שהתרחשו בשנים האחרונות.

מלון קרלטון מעל קניון ארנה במרינה של הרצליה. ShutterStock
עדיין לא חוקק חוק המסדיר את שמירת השבת ברמה הלאומית, וישנם לא מעט מרכזים מסחריים פתוחים ביום המנוחה. קניון ארנה בהרצליה/ShutterStock

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "תוקפו של הסטטוס קוו בעניין השבת פג מזמן, והגבולות העמומים של החקיקה הקיימת בנוגע לשבת הפכו למקור למחלוקות בציבור הישראלי. החברה בישראל מאסה בקרבות הבלתי פוסקים ובשסעים סביב השבת, ומי שנבנה על גבי המחלוקות האלה זו המנהיגות הפוליטית. הגיעה העת להסדיר חקיקתית את יום השבת כיום של מנוחה ושל עונג לכלל הציבור בישראל. הציבור רוצה יום של מנוחה ושאר רוח, יום של משפחה וקהילה".

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "הצעת החוק שיזמתי יחד עם חברי ממפלגות האופוזיציה והקואליציה - מיקי זוהר, רחל עזריה ואלעזר שטרן, מתייחסת בעסקת חבילה לכל הצרכים שיאפשרו עונג שבת: תחבורה ציבורית שקטה ומצומצמת שתאפשר נגישות לתרבות ופנאי לכולם, עידוד פתיחת מוסדות תרבות, צמצום מסחר צרכני בקניונים אך נגישות למרכולים קטנים, וקיצור שבוע העבודה.

"מרכיבי ההצעה תלויים זה בזה ומשלימים זה את זה. קיצור שבוע העבודה יאפשר למשפחה מן השורה הן לעבוד לפרנסתה והן להקדיש זמן במהלך השבוע לפעילויות נחוצות אחרות, כגון סידורים וקניות, כך שאפשר יהיה לצמצם את שעות הפתיחה בשבת של קניונים שמחוץ למרכזי הערים מבלי לפגוע במהלך החיים של משפחות אלו. צמצום המסחר יחזק את 'עונג שבת' המוקדש לפעילויות תרבות ופנאי, ובילוי בחיק המשפחה והקהילה. מוסדות תרבות, בילוי ופנאי יהיו פתוחים בשבת, והמסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים ועל תחרות הוגנת. כמו כן תתקיים תחבורה ציבורית מצומצמת בפרט מהשכונות למוקדי התרבות והבילוי, אשר יתנו מענה שוויוני לשליש מאוכלוסיית ישראל אשר אין בבעלותם רכב פרטי. הרשויות המקומיות יקבעו את ההיקף והמסלולים כך שהדבר לא ייפגע בשכונות בעלות אופי דתי, וההסעות ייעשו בכלי רכב קטנים, היברידיים או חשמליים שלא יפרו את מנוחת השבת. הצעת החוק שואבת השראה ועידוד מאמנת גביזון-מדן, אשר גובשה לפני 13 שנה בין הרב יעקב מדן לפרופ' רות גביזון, והיא משקפת את רצונם העז של יוזמי ההצעה מן הקואליציה והאופוזיציה, לחיזוק המכנה המשותף בחברה הישראלית באמצעות כוחה המלכד של השבת".

עוד באותו נושא

דווקא בימי אחת הממשלות הכי דתיות שידעה ישראל המסחר בשבת בשיא פריחתו

לכתבה המלאה
מנואל טרכטנברג, המחנה הציוני, אפריל 2015. טלי מאייר
"צמצום המסחר יחזק את 'עונג שבת' המוקדש לפעילויות תרבות ופנאי, ובילוי בחיק המשפחה והקהילה". ח"כ טרכטנברג/טלי מאייר

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת)

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "לדעתי, יש בהחלט צורך בשינוי גדול במשטר השבת בישראל. למצב הקיים אין שום הצדקה הגיונית. הוא תולדה של הצטברות של הסדרים היסטוריים אנכרוניסטיים. בשבת של היום מצד אחד אין תחבורה ציבורית בסיסית שמאפשרת אפילו להגיע למקומות בילוי, נופש ופנאי, ומצד שני יש מרכזי מסחר פתוחים שהופכים את השבת ליום של קניות ללא הפסקה. אני מציע הסדר אחר, שבו ייקבע במפורש שיום שבת הוא יום של מנוחה, פנאי ונופש ובהתאם לכך יותרו פעילויות פנאי, נופש, תרבות וספורט. אני בעד תחבורה ציבורית בסיסית בשבת במתכונת שתענה על הצרכים ועל רמת הביקוש הייחודיים של יום מנוחה שבועי, שהם שונים לחלוטין מאשר של ימי העבודה. לדעתי שירותי התחבורה הציבורית בשבת צריכים בעיקרם להתבסס על הרחבה משמעותית של רשתות מוניות השירות בתוך הערים וביניהן, וכן על שירותי הסעה מיוחדים לאזורי בילוי, חופי ים, מרכזי ספורט ואתרי תיירות ונופש".

האם תתמוך בחקיקה שתסגור את המסחר האגרסיבי בשבת ותתיר במקביל פתיחת פיצוציות? "בתוך הערים אני בעד הפעלה של חנויות מכולת וירקות במתכונת של תורנות אזורית, כמו שקיים לגבי בתי מרקחת. כך יובטח שבכל אזור תהיה חנות שתאפשר לאנשים להצטייד בדברים חיוניים גם בשבת, מצד אחד, ומצד שני יימנע מצב שבו חנויות מכולת שכונתיות-משפחתיות עומדות בפני בחירה בין עבודה רצופה של שבעה ימים בשבוע, ובין כישלון בתחרות מול הרשתות הגדולות הפתוחות 24/7. ההסדר החדש שאנחנו מציעים לשבת הישראלית זוכה לתמיכה ציבורית רחבה מאוד לפי הנתונים שבידינו. רוב הציבור בארץ תומך בשינוי כזה והמכשולים העיקריים נמצאים במוסדות השלטון".

הפגנה בנצרת. אוקטובר 2015. ערן גילווארג
"אני בעד הפעלה של חנויות מכולת וירקות במתכונת של תורנות אזורית, כמו שקיים לגבי בתי מרקחת". ח"כ חנין/ערן גילווארג

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)

"יש שחיקה אטית ולא שמים לב אליה, ובוקר אחד קמים למציאות שאין לה קשר לעבר והתרחקת מהסטטוס קוו, ואז כשבאים לתקן זועקים שמשנים את הסטטוס קוו"

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "סוגיית השבת מורכבת מההיבט הערכי - הזהות היהודית, ההיבט החברתי-סוציאלי ושלטון החוק. בחינה של שלושתם מובילה להבנה שצריך לסגור את המסחר בשבת. במקביל יש לפתוח דיון בנושא התחבורה הציבורית שהוא דיון נפרד, ולא להשתמש בתחבורה הציבורית כאקדח טעון שמונח לפתחנו".

האם תתמוך בחקיקה שתסגור את המסחר האגרסיבי בשבת ותתיר במקביל פתיחת פיצוציות? "אנחנו רוצים להחזיר את הסטטוס קוו שהיה לפני 20 שנה והשתנה מאז, ועל זה נילחם. אנחנו עדיין דנים בעניין הזה".

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "יש סטטוס קוו, ויש מחלה מובנית, תורשתית, שהיא מסחר בשבת. יש שחיקה אטית ולא שמים לב אליה, ובוקר אחד קמים למציאות שאין לה קשר לעבר והתרחקת מהסטטוס קוו, ואז כשבאים לתקן זועקים שמשנים את הסטטוס קוו. מעט מאוד נשאר מהסטטוס קוו. אני הייתי רוצה לחזק מאוד את מעמד השבת במדינה, יש אחרים שהיו רוצים שהיא תיראה אחרת. בעשרות השנים האחרונות הנושא נשחק לכיוון של פגיעה בשבת, מעט נשאר מהסטטוס קוו המקורי".

נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"אנחנו רוצים להחזיר את הסטטוס קוו שהיה לפני 20 שנה והשתנה מאז, ועל זה נילחם". ח"כ סמוטריץ'/ניב אהרונסון

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד)

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "בהתאם לחוק שאני מיוזמיו, אני מתנגד למסחר בשבת ומעדיף שכמה שיותר יהודים ינוחו בשבת ולא יעבדו ביום זה, כשכל אחד רשאי להגדיר את יום המנוחה כראות עיניו".

האם תתמוך בחקיקה שתסגור את המסחר האגרסיבי בשבת ותתיר במקביל פתיחת פיצוציות? "אתמוך במתווה שכולל סגירת מסחר קמעונאי, פתיחת פיצוציות וצמצום התחבורה העירונית בשבת".

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "צריך לעשות פשרות, אין ברירה אחרת, והצעת החוק שלי, לפיה מתחמי מסחר ותעשייה לא יעבדו בשבת ואילו מתחמי בילוי ותרבות כן יעבדו, יכולה להביא לפתרון מעשי".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד)

"כיום, על מנת שלא לעבוד בשבת נדרש אדם להצהיר שהוא דתי. העיוות הזה מאלץ אדם שאינו מעוניין בכך, לעבוד בשבת או לשקר שהוא דתי"

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "מסחר בשבת אינו חוקי, אינו סוציאלי ואינו מוסרי. רוב הישראלים רוצים לשמור על ייחודה של השבת ולא להפכה ליום רגיל. צריך ואפשר למצוא את האיזון הנכון - בין פתיחת מקומות של בילוי ופנאי ובין איסור על מסחר - שיאפשר לכול להרגיש נוח במרחב הציבורי בשבת שהיא יום המנוחה".

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "מתווה גביזון-מדן מציע פתרונות ראויים וישימים - צריך לאמצם. אפשר להוביל תהליך. צריך רצון, שיתוף פעולה והבנה מכל השותפים הפוליטיים שבשלו התנאים להסדיר בהסכמה את סוגיית השבת. יש צורך לעשות סדר במצב הקיים: כך למשל - הדיון סביב השאלה למי מותר לא לעבוד בשבת. כיום, על מנת שלא לעבוד בשבת נדרש אדם להצהיר שהוא דתי. העיוות הזה מאלץ אדם שאינו מעוניין בכך, לעבוד בשבת או לשקר שהוא דתי. הצעת החוק שאני מובילה ביחד עם ח"כ מיקי זוהר, שחתומים עליה ח"כים מסיעות הבית השונות ונמשיך לקדם לקריאה שנייה ושלישית, תאפשר לכל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי מבלי להסתכן בפיטורין. הגיע הזמן להסדיר את מעמד השבת ולעשות סדר בסוגיות שברחנו מהן שנים רבות".

ח"כ עליזה לביא בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
"מסחר בשבת אינו חוקי, אינו סוציאלי ואינו מוסרי". ח"כ עליזה לביא/מור שאולי

ח"כ יגאל גואטה (ש"ס)

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "אני נגד כל חילול שבת, כאדם דתי אני לא יכול להיות בעד חילול שבת ומתנגד לכפות על אדם לחלל שבת".

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "אני מאוד מקווה שקודם כל לא תהיה פגיעה בסטטוס קוו, חשוב לעשות דברים באהבה ובאחדות. היום כבר לא ברור מה ימין ומה שמאל, יש לנו אולי שניים-שלושה נושאים שאנחנו חלוקים עליהם, על כל השאר הדעה משותפת. עם רצון טוב והבנה אמיתית של כל צד אפשר להגיע לדברים חיוביים, בטח לגבי השבת, שהיא אחד הדברים היפים שיש לעם ישראל. אי אפשר לבקש מאדם דתי או חרדי שיחתום על משהו שיגרום לעוד קצת חילול זה בלתי אפשרי. הצעת החוק שלי אוסרת להחתים בעלי קניונים ועסקים בשבת, הם מחתימים בעלי עסקים שאוסרת התניית פתיחת עסק בשבת וכל סיעות הבית תומכות בה. היא תעבור".

ח"כ רחל עזריה (כולנו)

מה עמדתך בנושא העבודה בשבת ביחס לחוק שעות עבודה ומנוחה? "כשבאים לבחון את היחס לעבודה בשבת, יש לקחת בחשבון שאזרחי ישראל עובדים הכי הרבה שעות עבודה מבין כל מדינות ה-OCED והדבר גורם לכך שבשבת הרבה אנשים עושים את מה שלא מספיקים במשך השבוע, גם פנאי וגם מסחר. כך נוצר לחץ כלכלי כבד על גורמי המסחר בסופי השבוע. לחץ זה גורם לפגיעה בחופש העיסוק של העובדים, שכן בדרך כלל העובדים שנאלצים לעבוד בשבת הם העובדים החלשים. כלל האצבע מבחינתי בשבת: כמה שיותר אנשים נחים וכמה שפחות עובדים. אני רואה את הפעילות הקהילתית, התרבותית כשונים ממסחר. שעות העבודה במשך השבוע קשורות בקשר ישיר למצב בשבת, לכן יש לשאוף לפתרון כולל לימי העבודה שיפחיתו את הלחץ מהצורך לסחור בשבת".

האם לדעתך יש צורך בשינוי הסטטוס קוו בנושא השבת? "הגיע הזמן להפסיק לנהל את הדיון על סטטוס קוו ולדבר על איך אנחנו רוצים שהשבת הישראלית תראה. כמות המסחר באזורים מסוימים בארץ לא דומים למה שהיה לפני כ-13 שנים כאשר ניסחו את אמנת גביזון מדן. מצד שני, אזורים מסוימים רווים במאבקים על דמותה של השבת כאשר הציבור שאינו דתי מעוניין בפעילויות כמו מתנ"סים פתוחים או מוסדות תרבות. כל חקיקה תצטרך להיעשות בהסכמה חברתית רחבה".

חברת הכנסת רחל עזריה. ראובן קסטרו
"אזרחי ישראל עובדים הכי הרבה שעות עבודה מבין כל מדינות ה-OCED" . ח"כ עזריה/ראובן קסטרו

שי כהן, מזכיר ארגוני כוח לעובדים וממייסדי הארגון: "אני חייב לומר שסקר חברי הכנסת מפתיע, על פי דפוס ההתנהגות של נבחרי הציבור שלנו נראה שמרביתם תומכים ברמיסת זכויות העובד המוחלש לטובת שבעה ימי קניות בשבוע. אם הקונצנזוס בקרב נבחרי הציבור הישראלי תומך בשמירה על השבת כיום מנוחה שבועי לכולם – אז מדוע המסחר בשבת ממשיך להתנהל ללא הפרעה? כיצד זה שאיש אינו משמיע קול זעקה? מדוע חברי הכנסת לא נאמנים לעמדות שהם עצמם, כמו מרבית החברה שלנו, מצהירים עליהן, ומגנים באמת על ערכי יסוד של ערבות הדדית ושמירה על חיי המשפחה והקהילה? הזכות ליום מנוחה בשבוע עם הקרובים מגיעה לכולנו, גם לאדם העובד בתחתית שרשרת המזון. הגיע השעה שהרוב השפוי יפסיק אחת ולתמיד את הפגיעה בזכות הזו".

"שנים שאני נאבק לשרוד כלכלית בתחרות לא הוגנת", אומר קובי ברמר, בעל חנות מכולת בתל אביב, "המסחר בשבת נותן יתרון משמעותי לרשתות המזון החזקות הפתוחות בשבת. הטיעון השחוק שרוב האוכלוסייה הישראלית רוצה לראות את השבת פתוחה למסחר מתגלה כעת במערומיו. מרבית הציבור ממשיך לתמוך ביום מנוחה שבועי לכולנו, הימין כמו השמאל, החילוניים כמו הדתיים. שום רווח כספי לא יצדיק את העבדות שרשתות המסחר כופות על העובדים שלהן, יום מנוחה שבועי עם בני המשפחה הוא זכות בסיסית סוציאלית שמגיעה לכל אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully