וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר רשות ני"ע בארה"ב הורה על פתיחת חקירה רשמית נגדו

יהודה שויצר

1.11.2002 / 13:17

הארווי פיט הורה על פתיחת החקירה בעקבות מינויו של ויליאם ובסטר לראש הוועדה שתפעל לרפורמה של הפיקוח על תעשיות ניירות הערך וראיית החשבון; גוברים הקולות להתפטרותו



יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), הארווי פיט, הורה על פתיחת חקירה רשמית נגדו. פיט הורה על פתיחת החקירה בעקבות מינויו של ויליאם ובסטר לראש הוועדה שתפעל לרפורמה בפיקוח על תעשיות ניירות הערך וראיית החשבון. פיט, שהוביל את המינוי, לא חשף בפני הקונגרס ובפני עמיתיו למקצוע שוובסטר עצמו מילא תפקיד בכיר בוועדה לייעוץ השקעות החשודה באי סדרים כספיים.



נראה כי פרשייה זו של פיט, שספג קיתונות של ביקורת מאז נכנס לתפקיד לפני כשנה, מהווה שיא בכל הקשור לביקורת על מוסד ה-SEC. עם פרסום הדברים התרבו הקולות הקוראים להחלפתו של פיט לאלתר.



התמוטטות אנרון וארתור אנדרסן, חברת ראיית החשבון שלה, הביאה לדרישה לרפורמה מקיפה בתעשיית ראיית החשבון. פיט תואר בתקופה האחרונה כמי שמתמהמה ברפורמה של הפיקוח על תעשיות ניירות הערך וראיית החשבון. המלעיזים נטו לומר כי העיכוב נובע ככל הנראה בשל קשריו לחברות ראיית החשבון והבנקים להשקעות הגדולים בוול סטריט, שהיו לקוחות משרד עורכי הדין שלו במשך עשרים שנה.



הבעיות של פיט מתרבות במהירות: בדו"ח שפירסם הסנאט על פרשת אנרון בסוף 2001 מואשמת רשות ניירות הערך ב"כישלון קטסטרופלי" בפיקוח על החברה. רשות ניירות ערך לא בדקה את הדו"חות של אנרון אחרי 1997, ולכן לא חקרה את השותפויות החוץ מאזניות השנויות במחלוקת של החברה. כבר ב-1992 היא התירה לאנרון להשתמש בשיטה חשבונאית נוחה במיוחד לפעילות מכירת האנרגיה, שאיפשרה לה לזקוף את מלוא ההכנסות מחוזה ארוך טווח כבר בתחילתו, לפי שווי שוק משוער. השיטה הזו מתאימה לאומדן ערך של ניירות ערך סחירים כמו איגרות חוב, מניות ונגזרות פיננסיות, אך מכיוון שלא היה שוק לחוזי האנרגיה שבהם סחרה אנרון, קל היה לקבוע להם ערך מנופח.



הכשלים האלה קרו לפני שפיט נכנס לתפקיד, אך יש סימנים כי גם כעת רשות ניירות הערך אינה מטפלת כראוי באנרון. לדוגמה, הרשות לא הגיבה לבקשת אנרון לפטור אותה מתקנות מסוימות החלות על חברות חשמל, שהוגשה לראשונה באפריל 2000, אך אנרון נוהגת כאילו זכתה לפטור הזה.



פיט הגיב להאשמות נגדו בחריפות וכינה אותם כנסיון קלוקל להכניס פוליטיזציה ל-SEC. פיט טוען כי בחירתו של ובסטר נעשתה לפי אמות מידה מקובלות. "ובסטר הוא האדם הטוב ביותר למשרה זו", אמר פיט והדגיש כי וובסטר הנו אדם ישר בכל קנה מידה. לגבי הדרישה להדיחו אמר דוברו של פיט כי "היו"ר פועל לשביעות רצונו של נשיא ארה"ב והנשיא הביע אמון מלא בהנהגתו של פיט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully