וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה משתלם יותר: להיות עצמאיים או בעלי חברות?

3.1.2017 / 13:10

מי שהחליט לפתוח עסק משלו צריך לבחון האם משתלם לו להתנהל כעוסק מורשה או שמא לפתוח חברה בע"מ

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

בעלי עסקים רבים מתלבטים בשאלה האם כדאי להם לנהל את פעילותם העסקית כעצמאים או כחברה בע"מ. היכרות עם ההבדלים בין שתי האפשרויות חשובה לאור ההשפעה של השינויים על אופן התנהלות העסק, אופן ניהול הספרים, הדיווח לרשויות ועוד. בין אם העסק מתנהל כיום כ"עוסק מורשה" או כ"חברה פרטית" כדאי לבחון האם דרך ההתאגדות מבחינה מיסויית מתאימה לגודלו של העסק וצרכיו.

כאשר מקימים עסק חדש, מצרפים לחיים שלושה "שותפים" להכנסה: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. יועץ המס שלכם ידווח לגורמים אלו על תחילת עיסוקכם, בהתאם לסוג ההתאגדות עליה תבחרו. מה החבות לגורמים אלו וכיצד ההתנהלות מולם תשפיע על השאלה כיצד כדאי לעסק להתאגד?

מע"מ

בכל עסקה שמתבצעת, יש להוסיף לסכום העסקה או לכלול בסכום העסקה 17%, שמשולמים ישירות למע"מ. כדי להקל על בעל העסק, נקבע שעסקים קטנים ידווחו ויעבירו את התשלום שגבו עבור מע"מ כל חודשיים, ואילו עסקים עם מחזור גבוה ידווחו מדי חודש.

מאחר ועל ההוצאות שהוצאו לצורך פעילות העסק אתם גם משלמים מע"מ בשיעור 17%, ניתן לקזז את המע"מ ששולם מהמע"מ שנגבה בגין העסקאות.

מס הכנסה

מס הכנסה משולם על הרווח של העסק, קרי, הכנסות בניכוי ההוצאות. במהלך השנה משולמות מקדמות על חשבון המס הסופי שיחושב רק לאחר שתסתיים שנת המס.

לתשלום המקדמות חשיבות גם להתנהלותו העסקית של העסק, כיוון שאם יתברר ששולמו מקדמות נמוכות בשנה העוקבת הוא עלול להידרש לשלם הפרשים גבוהים שעשויים לפגוע בתזרים המזומנים של העסק. אם שולמו מקדמות גבוהות מדי, תקבלו בסוף השנה כסף חזרה ממס הכנסה, בתוספת ריבית.

במהלך השנה, חשוב להיוועץ ביועץ המס, שיוכל לבצע הערכה, על פי הדוחות הכספיים של העסק, האם המקדמות המשולמות תואמות לרווח הצפוי, ועל פי הצורך להתאימן לתחזית המעודכנת .

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ביטוח לאומי

ביטוח לאומי, כולל תשלום "פרמיות" בגין ביטוח למקרים, כגון: לידה, תאונות עבודה, זקנה ועוד וכן תשלום בגין ביטוח בריאות (קופת חולים). גם לביטוח לאומי משולמות מקדמות חודשיות על פי תחזית צפויה של הפעילות העסקית וכמו כן בשנה העוקבת יחושבו ההפרשים בדמי ביטוח הלאומי בין התחזית לביצועי העסק בפועל.

חברה בע"מ אינה משלמת ביטוח לאומי בניגוד לעצמאי כיוון שהביטוח הינו לאדם עצמו. בעל המניות בחברה ישלם את דמי הביטוח הלאומי אם הוא שכיר בחברה.

היתרונות והחסרונות בהתאגדות כעצמאי או כחברה

כדי להכריע בסוגיה, השלב הראשון הוא לנתח מה צפי ההכנסות של העסק, האם יש לו חוזים עם לקוחות פוטנציאלים שיניבו הכנסות מידיות? האם סוג העסק מחייב להתאגד כחברה בע"מ או שלא? השלב השני הוא להבין את חבות המס אם יתאגד כחברה בע"מ.

בחישוב המס שישולם כחברה בע"מ יש לזכור כמה פרטים חשובים :

1. בהתאגדות כחברה, בעל העסק הופך לרוב לשכיר בחברה: נקודה זו חשובה שכן היא מוסיפה לחברה הוצאות וההכנסה החייבת (הרווח) קטן.

2. עלות הנהלת החשבונות הכפולה והדוח השנתי (מאזן) גדלה. מטבע הדברים, הנהלת חשבונות חד צידית הינה כשמה – רואים רק צד אחד: הכנסות והוצאות. ואילו הנהלת חשבונות כפולה (דו צידית) רואה גם את הצד השני של המראה כרטיס הלקוח, כרטיס הספק, חשבון הבנק, השיקים הנכנסים והיוצאים ועוד.


אחת הנוסחאות לחישוב הכדאיות, מבחינת מיסוי להתאגד כחברה או כעצמאי, היא כדלקמן: מהרווח הצפוי של החברה יש להפחית את עלות השכר של בעל המניות והגידול בהוצאות הנהלת החשבונות, מההכנסה החייבת (הרווח) יש לחשב את מס החברות (25% בשנת 2016).

לאחר מכן נשווה בין המס שעל החברה לשלם לבין המס שעל העצמאי לשלם וכך תחושב הכדאיות המיסויית בין עוסק מורשה לחברה פרטית.

אולם אל לנו לשכוח, כי בעל חברה עשוי למשוך עוד כספים מעבר למשכורת שלו, משיכה זו נקראת משיכת רווחים (דיבידנד), על משיכת זו ישולם מס בשיעור 30%. רק לאחר חישוב המס על הדיבידנד בנוסף למס חברות נוכל לבצע השוואה מלאה למסים שהיה על בעל העסק לשלם כעצמאי.

חשוב לציין, שכל ההמלצות הללו נוגעות לשיקולים המיסויים בלבד, אולם יש לזכור כי ההחלטה על פתיחת עסק חייבת לכלול בחינת פרמטרים נוספים ורבים, הקשורים ליכולת הכלכלית שלכם בתקופה הראשונית בה ההשקעה בעסק תעלה על ההכנסה וצפויים בה הפסדים, תמיכה סביבתית, יכולת לעבודה עצמאית וכל שאר הדברים שיש לקחת בחשבון, לפני שיוצאים לדרך.

יועצת המס ורו"ח רויטל סיטון בן ארי יו"ר ועדת מיתוג לשכת יועצי המס ויו"ר סניף הנגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully