וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר להצבעה: בעל עסק לא יחויב לפתוח בשבת

3.1.2017 / 14:29

בקרוב לא יוכלו בעלי מתחמים לדרוש מבעלי עסקים להפעילם ביום המנוחה – כך קבעה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. יאיר קורח: "נמשיך להיאבק עד שחוק שעות עבודה ומנוחה ייאכף והזכות של כולנו לנוח תתממש"

סניף "הנריס" בשרונה מרקט. מגד גוזני
סניף הנריז בשרונה מרקט/מגד גוזני

החוק להגנה על עסקים ביום המנוחה אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. לפי החוק לא ניתן יהיה לחייב בעלי עסק במתחמי מסחר לפתוח את בית העסק שלהם ביום המנוחה השבועי, שייקבע לפי דתו של בעל העסק ולא על פי דתו של בעל המתחם. כמו כן לא ניתן יהיה לדרוש פיצויים מבעל עסק שמסרב לעבוד ביום המנוחה או לבטל את החוזה שנחתם עמו על בסיס זה.

קואליציית "שבת שוויון" - התאגדות אנשי עסקים, סוחרים ופעילים חברתיים – חילונים ודתיים, השואפים לצמצם את פעילות המסחר ולעודד את תרבות הבילוי והפנאי ביום המנוחה הקבוע בחוק. היתה שותפה לקידום הצעת החוק.

ניצחון העסקים הקטנים על הטייקונים

"הקואליציה לשבת שוויון מברכת על החלטת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת להכין את הצעת החוק להגנה על עסקים ביום המנוחה לקריאה שנייה ושלישית", אמר אתמול רועי לחמנוביץ', מנכ"ל הקואליציה, "קידום הצעת החוק הוא ניצחונם של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים על הטייקונים וניצחונה של המשפחתיות והחברתיות על השופוהוליזם".

הקואליציה פועלת בזירה המשפטית והפרלמנטרית לקידום הצעות חוק הקשורות למסחר בשבת. חבריה משתתפים בוועדת המנכ"לים הממליצה בנושא מסחר בשבת לממשלה, בדיוני בג"ץ על עתירת הסוחרים ועיריית ת"א ובשני מאבקים משפטיים - באשדוד ובכפר סבא - ברשויות המקומיות המעודדות מסחר בשבת בתחומן. חברים בה, בין השאר, רועי כהן - נשיא להב, שי כהן - מזכיר ארגון כוח לעובדים, ד"ר מאיר בוזגלו - יו"ר תנועת תיקון, עו"ד יובל אלבשן - דיקן המכללה האקדמית קרית אונו, יאיר קורח - יו"ר התאחדות הסוחרים ויהודה לניאדו - מנכ"ל רשת המזון אושר עד.

פרשת שרונה מרקט

"פרשת שרונה מרקט חשפה אותנו לתופעה מקוממת", הוסיף לחמנוביץ', "עסק קטן סופג קנס של אלפי שקלים מדי שבוע רק משום שהוא ועובדיו מסרבים לעבוד שבעה ימים בשבוע". לחמנוביץ' מתייחס, כמובן, לפרשה שבה קנסה חברת גינדי החזקות את בעל העסק "הנריס" במתחם שרונה מרקט בסכום של אלפי שקלים רק משום שלא הסכים לפתוח את העסק שלו ביום המנוחה. "אני שמח שחברי ועדת העבודה והרווחה הבינו כי אסור לנו לקבל את המצב שבו עובד או בעל עסק נענש רק כי ביקש לבלות בשבת עם משפחתו וחבריו", סיכם.

יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים אמר כי "לפני כשנה נחשפנו לפרשת שרונה מרקט – בעל עסק שחויב לעבוד 7 ימים בשבוע, אחרת ייאלץ לשלם קנס שבועי. השערורייה הזו היא רק דוגמה אחת מרבות להתעמרויות וקשיים שבעלי העסקים הקטנים סופגים מצד בעלי ההון, אלה שמשכירים להם את מבנה העסק או בעלי ההון המתחרים להם. המשאבים של רשתות המסחר מאפשרים להם להעסיק עובדים שכירים בשבתות ולקבוע את החוקים שישרתו אותם בחוזיהם – והכל על חשבוננו. הייתכן שבעל עסק יחויב לפעול בשבת על חשבון זכותו ליום מנוחה שבועי? על חשבון זמנו היקר עם בני משפחתו? המלחמה שלנו עדיין לא הסתיימה, אנחנו ממשיכים להיאבק למען סגירת המסחר בשבת, ועל הזכות שלנו למסחר הוגן. לא נאפשר לבעלי ההון להמשיך ולנצל את חולשתם של העסקים הקטנים. נמשיך להיאבק עד שחוק שעות עבודה ומנוחה ייאכף והזכות של כולנו לנוח תתממש".

על פי החוק, שייכנס לתוקף לאחר אישורו הסופי במליאה, מה שקרה בשרונה מרקט לא יחזור על עצמו – בעלי המתחמים לא יוכלו לדרוש מבעלי העסקים פיצויים אם יסרבו לעבוד ביום המנוחה ולא יוכלו לבטל את החוזה עם בעל העסק רק משום שהגן על זכותו לנוח ביום המנוחה. עם זאת, החוק מתייחס לפעילות מסחרית בלבד. מפעילי שירותים החיוניים להפעלת המתחמים – אבטחה ושירותי חנייה – יידרשו להמשיך לעבוד.

וואלה! NEWS בשיתוף קואליציית שבת שוויון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully