וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שחשוב שתדע על תלוש השכר של העובדים שלך

8.1.2017 / 16:05

הכרה של כל הסעיפים בתלוש המשכורת של עובדיך תשעזור לך לחשב מראש את עלות השכר בטרם ההעסקה או לפני דיונים על ההעלאת משכורת

תלוש משכורת. שי מכלוף
תלוש משכורת/שי מכלוף

אם אתם עומדים להעסיק עובדים, כדאי שתכירו את כל מרכיבי תלוש השכר שלהם. הבנת מרכיבי תלוש השכר ואף פנייה ליועץ מס מייצג לשם עמידה פרטנית על מרכיבי התלוש וחישוב שיעורי המסים וההפרשות הפנסיוניות בחלק המעביד, יאפשרו לכם לחשב את גובה עלות השכר טרם המשא ומתן על השכר הצפוי או טרם מתן העלאה במשכורת.

תלוש השכר משמש כמעין מראה המשקפת את אופן חישוב סכום הברוטו והנטו הניתן לעובד ממעסיקו, זאת ע"י פירוט הסכום לתשלום לפי קטגוריות, פירוט סכום הניכויים והפרשות העובד. המחוקק, שמצא ערך רב בשקיפות באופן חישוב שכר העובד, עיגן בחקיקה את הפרטים עליהם להופיע בתלוש השכר.

אז מה בעצם מכיל התלוש?

• פרטי העובד – שם משפחה ושם פרטי, מספר זהות וכתובת מגורים. פרטים נוספים כדוגמת מצב משפחתי, מספר ילדים, מספר נקודות זיכוי ושיעור מס שולי.

• פרטי המעסיק – שם המעסיק, מספר עוסק מורשה או מספר תאגיד, כתובת העסק ומספר תיק ניכויים כמדווח לרשויות.

• בתלוש השכר יופיעו גם נתונים נוספים המתייחסים לעבודתו של העובד, כדוגמת תאריך תחילת העסקה וותק מצטבר אצל המעסיק או במקום העבודה (לפי הגבוה). כאשר העובד הוא עובד במשכורת, יופיע היקף המשרה ואילו כאשר העובד הוא עובד בשכר יופיע הבסיס בגינו משולם השכר.

• נתונים בגין תקופת התשלום – ציון חודש התשלום בעדו שולם השכר, ציון מספר ימי העבודה ושעות העבודה במקום העבודה בגין חודש התשלום, מספר שעות העבודה ומספר ימי העבודה בפועל של העובד, מספר ימי החופשה שניתנו בתקופת התשלום ויתרת ימי החופשה, מספר ימי המחלה שנוצלו במהלך החודש ויתרת תקופת המחלה הצבורה.

אלו הם הנתונים הטכניים, שישפיעו לעניין תשלום דמי הבראה ותשלום בעד ימי מחלה ו/או ימי חופשה. תשלומים אלו יקבלו ביטוי נוסף בגוף התלוש תחת הקטגוריה של תאור התשלומים.
תאור התשלומים מבטא את הסכומים שניתנו לעובד בפועל, הן בכסף והן בשווה כסף כדוגמת שווי מתנות, שווי רכב וגילום הטבה שניתנה לעובד.

אם כך, אילו סוגי תשלום יופיעו במסגרת קטגוריה זו?

• ערך השכר המשולם לעובד בעד שעת עבודה רגילה והשכר הרגיל.

• כמו כן, יש לציין גמול עבור שעות נוספות, דמי הבראה, דמי חופשה, דמי מחלה, תשלומים ע"ח שירות מילואים, נסיעות, מתנות וזקיפות שווי. עבור תשלומים אלו יש לפרט את סוג התשלום, אם משולם לפי יחידות אזי יש לציין את מספר היחידות שבעבורן שולם ( לדוגמה כמות שעות עבודה לעובד בשכר) ואת הסכום לתשלום.

• הסכום לתשלום לעובד יכיל גם שווי שנזקף לעובד וזאת למרות שבפועל העובד קיבל הטבה שבגינה נזקף שווי ולא סכום כספי.

כאשר מתייחסים ליחסי עובד ומעסיק, בכל הקשור לשלטונות המס ולתשלום בגין תנאים סוציאליים, חובת העברת הכספים מוטלת על המעסיק. דבר זה יפה הן לעניין הפרשות המעסיק בגין עובדו והן לעניין הפרשות העובד בגין עצמו.

אם כך, אילו סוגי תשלומים יופיעו תחת הקטגוריה של הניכויים?

• מס הכנסה בניכוי נקודות זיכוי, דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, קופת גמל / קרן השתלמות ופירוט שם הקופה, כל ניכוי אחר הכולל פירוט סוג הניכוי וסכומו.

הסכום לתשלום בניכוי סך כל הניכויים, בניכוי ניכויי רשות ככל שישנם, יהווה את השכר נטו של העובד.

כמו כן, התלוש יכיל קטגוריה של נתונים מצטברים המשקפים את סך התשלומים מתחילת השנה הקלנדרית אשר שולמו ע"י המעסיק לשכר העובד, שכר שווה כסף, מוסדות וקרנות וכן את סך ההפרשות הפנסיוניות שנוכו מחלק העובד.

לסיכום, נראה כי השקיפות המונהגת יכולה לספק מידע בכל חודש נתון על לא מעט נתונים כספיים שהמעסיק שילם ו/או הפריש בעד עובדו במהלך השנה הקלנדרית.

עו"ד ויועצת מס חופית ולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully