וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח לאומי או מס לאומי?

9.1.2017 / 10:03

האם התשלום לביטוח לאומי מהווה באמת דמי ביטוח - חלק מההכנסה המאפשר רשת הגנה לאזרחים, או האם מדובר במס לכל דבר שאינו מבטיח הגנה?

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
ביטוח לאומי/ראובן קסטרו

דמי הביטוח הלאומי הפכו בשנים האחרונות לנטל כבד על העובדים השכירים, על מעסיקיהם ועל העצמאים. אולם האם מדובר בביטוח או במס ? בואו נבדוק.

מהו מס? מס הוא תשלום מכח חוק הנגבה מתוך ההכנסות שלנו, לצורך מימון פעולות המדינה.

מהו ביטוח ? ביטוח הוא דרך לגיטימית וחוקית לפיזור סיכונים של היחיד. בצורה זו, יחידים רבים משלמים פרמיה ובמקרה של נזק ליחיד בקבוצה, הוא ישופה מתוך כספים אלו.

חוק הביטוח הלאומי חוקק בשנת 1953 והמוסד לביטוח לאומי החל לפעול ביום 1.4.54, כשהמטרה הייתה ליישם מדיניות סוציאלית חברתית למען אוכלוסיות חלשות ולהעניק להן ביטחון כלכלי בתחנות חיים שונות כמו בעת לידה, מצב של אבטלה, פגיעה בעבודה, סיעוד זיקנה ועוד.

קביעת דמי הביטוח מהאזרחים נעשית כאחוז מההכנסה המבוטחת כך שבגמלאות מחליפות שכר כמו דמי לידה, אבטלה, פגיעה בעבודה הפיצוי יהיה ביחס ישיר להכנסה המבוטחת בדומה לכל ביטוח. המדינה גם קבעה פיצוי בסכומים קבועים שאין קשר בינם לבין ההכנסה כמו מענק לידה, מענק לימודים וקיצבת זיקנה.

עד כאן יש אומנם חובה לתשלום אבל מדובר בסוג של ביטוח: יש תשלום ויש פיצוי בקרות מקרה ביטוח.

ביטוח לאומי גובה דמי ביטוח גם מהכנסות שאינן מעבודה, הכנסות פסיביות או כפי שהמוסד קורא להן "הכנסות אחרות". בהכנסות אלו נכללות כל ההכנסות המופיעות בסעיף 2 לפקודת מס הכנסה ואינן הכנסות משכר והכנסות מעסק או משלח יד, כמו הכנסות מדמי שכירות, מתמלוגים, שכר דירקטורים (במקרים מסוימים), הכנסות בחברה משפחתית וחברת בית. תשלום דמי ביטוח על הכנסות אלו אינו מקנה למשלם זכאות לביטוח כל שהוא. גבייה זו עונה בדיוק להגדרה של מס ולא של ביטוח.

מתי וכמה נשלם על הכנסות פסיביות?

החוק קבע כי על הכנסה פסיבית עד 25% מהשכר הממוצע במשק בשנת 2016 (28,392 שקל) יהיה פטור. הכנסות שנקבעו להן שיעורי מס מיוחדים כמו שכ"ד פטור ממס, שכ"ד חייב 10%, שכ"ד מחו"ל אם בחרנו במסלול תשלום של 15% לא נכללים בסעיף 2 אלא בסעיפים אחרים בפקודה ולכן לא מחוייבים בדמי ביטוח. לכן, בבואנו להחליט איזה מסלול מיסוי אנו בוחרים, יש לקחת בחשבון גם את התשלומים לביטוח לאומי.

החיוב בדמי ביטוח הוא בשיעור של 12% על החלק החייב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טיפ חשוב

נכס שנרכש במהלך הנישואין או שייך לשני בני הזוג ניתן למלא טופס בל631, הצהרה על שיתוף בנכסים, ולבקש מביטוח לאומי לחלק את ההכנסה הפסיביות בין בני הזוג. המשמעות היא שעל חצי מההכנסה יהיה פטור של 25% מהשכר הממוצע ואם לאשה אין הכנסה כשכירה או כעצמאית היא אינה חייבת בדמי ביטוח על חלקה.

לדוגמא:

בני הזוג שכירים. הכנסת הגבר מעבודה 100 אלף שקל לשנה והכנסת האישה 90 אלף שקל לשנה. לבני הזוג חנות המניבה רווח של 120 אלף שקל בשנה, והיא נרכשה במהלך חיי הנישואין של הזוג.

מס הכנסה בדו"ח יצרף את כל ההכנסה לבעל ההכנסות הגבוהות מבני הזוג דהיינו בגין הבעל ביטוח לאומי יאמץ את הסיווג של מס הכנסה ודמי הביטוח שישולמו יהיו 10,993 שקלים (הכנסה: 120 אלף שקל, מתוכה 28,392 פטורים ו-91,608 חייבים ב-12% דמי ביטוח). אבל אם בני הזוג ימלאו את טופס בל 631 אז דמי הביטוח יחושבו על כל אחד מהם בנפרד כך שבסך הכל ישלמו שניהם 7,586 שקלים דמי ביטוח. אם בני הזוג ימלאו את טופס בל 631 ולאשה אין הכנסות כשכירה או כעצמאית ישלמו הזוג רק 3,793 שקלים דמי ביטוח כי כל החצי של האישה יהיה פטור.

אנו רואים שידיעת החוק מאפשרת להקטין את תשלום "המס" בדרך חוקית.

בכל מקרה שבו יש "הכנסה אחרת" מומלץ להיוועץ ביועץ מס על מנת לתכנן את אופן הדיווח לרשויות תוך בחינה מקצועית של התיק וההשלכות של דרך הדיווח על כלל התשלומים למס הכנסה וביטוח לאומי ובכך לחסוך מס באופן חוקי.

יועץ המס אהוד דבורה יו"ר ועדת תוכן מקצועי, השתלמויות וכנסים בלשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully