וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוגדלו דמי הביטוח הלאומי על דיווידנדים בעקבות ביטול התקרות

בן ציון ציטרין

3.11.2002 / 8:10

הגבייה המוגדלת - עקב מעבר של שכירים בעלי משכורת גבוהה למבנה של חברות



המוסד לביטוח לאומי ייזום בקרוב שינוי חקיקה, שיחסום את האפשרות לשלם דמי ביטוח מופחתים לבעלי שכר גבוה ולעצמאים שנהפכו לחברות במטרה להקטין את גובה התשלום שלהם באלפי שקלים לחודש. כך הודיע בסוף השבוע סמנכ"ל מחלקת הגבייה של המוסד לביטוח לאומי, ישראל זהבי, בכנס המקצועי השנתי של יועצי המס שהתקיים באילת.



החל מיולי האחרון בוטלו תקרות התשלום למוסד לביטוח לאומי ולדמי בריאות, שהיו פי חמישה מהשכר הממוצע במשק. עקב השינוי נאלצו שכירים ועצמאים, בעלי שכר גבוה, לשלם סכומים גבוהים יותר למוסד לביטוח לאומי - כ-10% בממוצע על כל הכנסתם. אלפים מהם החליטו להקים חברות ולהפחית את התשלומים בשיטה הבאה: הם מושכים שכר נמוך ועל יתרת ההכנסות מושכים דיווידנד, הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי. על הדיווידנד מוטל מס במקור בגובה של 25% בלבד.



בעקבות ביטול התקרות משלמים שכירים ועצמאים בעלי הכנסות גבוהות מס שולי המגיע ל-63%. לעומתם, משלמת חברה 36% על רווחים, ו-25% נוספים על משיכת דיווידנד, כלומר בסה"כ 52% מכלל ההכנסה.



על פי ההצעה המתגבשת במוסד, ישונה היחס בין ההכנסה משכר לבין ההכנסה הפסיווית, כלומר דיווידנד, חסכונות, שכר דירה, ריבית וכיוצא בזה. כיום קיים פטור מתשלומי ביטוח לאומי על הכנסה פסיווית, בתנאי שהיא נמוכה בשקל אחד לפחות מההכנסה משכר.



לדברי זהבי, המוסד מבקש לשנות את החוק ולקבוע כי אם ההכנסה הפסיווית מהווה יותר מ-25% מכלל ההכנסה, הרי שכל ההכנסה, הן הפסיווית והן מהמשכורת, תהיה חייבת בתשלום ביטוח לאומי. כמו כן ייקבע בתיקון לחוק, שאם ההכנסה הפסיווית עולה על מחצית השכר הממוצע במשק, כ-7,000 שקל בחודש, היא תחויב בתשלומים לביטוח הלאומי.



שוחט פועל לקביעה מחדש של התקרה



צבי זרחיה מוסיף: ח"כ אברהם שוחט (עבודה) פועל לגיבוש רוב בוועדת הכספים בעד קביעה מחדש של תקרת התשלומים לביטוח לאומי ומס בריאות - על כ-35 אלף שקל.



שוחט מקווה שכעת, בזכות הרוב הדחוק של הקואליציה בוועדת הכספים, יצליח לשנות את תקרת התשלומים לביטוח הלאומי. לדבריו, בחודשים האחרונים התברר כי נעשו ניסיונות רבים מצד נישומים לעקוף את ההחלטה לביטול התקרה, בין היתר באמצעות הקמת חברות.



שוחט אמר: "כיום כבר כולם יודעים שההחלטה על ביטול תקרות התשלומים לביטוח הלאומי ולמס הבריאות תביא לאובדן הכנסות ממסים, והיתה שגויה ופופוליסטית".



גביית ביטוח לאומי



* עד יולי, גביית דמי ביטוח לאומי ומס בריאות היתה נעשית עד תקרת שכר של 35 אלף שקל



* ביולי בוטלה התקרה; נטל המס על שכיר ועצמאי בעלי משכורת גבוהה עלה ל-63%



* חברה משלמת מס של 36% על רווחים. המס על דיווידנד שנמשך מחברה הוא 25%. סה"כ המס ששכיר ישלם במסגרת חברה - 52%.



* ביטוח לאומי מבקש לגבות דמי ביטוח ומס בריאות גם על הדיווידנד. נטל המס יגדל במקרה זה לכ-62%-63%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully