וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן טלסופט הפסיקה פעילותה בישראל - ורון חירם הצטרף ליורופנד

עודד חרמוני

3.11.2002 / 9:25

יורופנד ביצעה לאחרונה 2 השקעות גדולות כשהובילה גיוס הון של 7 מ' ד' בעבור Passave, וכשהשקיעה 1.5 מ' ד' בגיוס ההצלה של פוקסקום ויירלס שעמדה להיסגר



רחוק מקהילת קרנות ההון סיכון בהרצליה פיתוח, מאחורי דלתות כהות ברחוב הירקון בתל אביב, נמצאים משרדיה של קרן ההון סיכון יורופנד, הנחשבת לאחת הקרנות השקטות בתעשייה. כה שקטה, עד שבתחילת השנה פרש ממנה השותף הצעיר בקרן, ערן דוידסון, בגלל קצב ההשקעות האיטי שלה. שני השותפים שנותרו בקרן, משה פרייס ואהרן בית הלחמי, לשעבר מנכ"ל משרד הביטחון, שמרו על שתיקה והמשיכו לפעול לאט ובשקט. "המשקיעים שלנו שומרים על פרופיל נמוך, זה חלק מהאופי של הקרן", אמרו.



ואולם באחרונה חלים שינויים בקרן. באחרונה ביצעה יורופנד שתי השקעות גדולות כשהובילה גיוס הון בהיקף של 7 מיליון דולר בעבור חברת Passave, המפתחת רכיבים לרשתות תקשורת אופטיות, וכאשר השקיעה 1.5 מיליון דולר בגיוס ההצלה של חברת פוקסקום ויירלס שעמדה על סף סגירה.



לצוות האנליסטים הקטן של הקרן הצטרף גידי פדרמן, בנו של מיקי פדרמן, המחזיק ב-12% מהבעלות בקרן. השבוע תעבור הקרן שינוי דרמטי יותר. אל שני השותפים הוותיקים של הקרן, המלווים אותה מאז הוקמה ב-94', מצטרף שותף חדש, רון חירם. עד אוגוסט האחרון שימש חירם שותף מנהל במשרד הישראלי של קרן ההון סיכון האמריקאית טלסופט, המנהלת השקעות בהיקף של 550 מיליון דולר. הוא היה שותף להשקעה הראשונה שלה מחוץ לארה"ב, בחברת ג'אנגו הישראלית. לפני שהצטרף לקרן ב-2001, שימש בתפקידי ניהול השקעות בקרן ההשקעות של סורוס ובבנק ההשקעות ליהמן ברדרס. לפני חודשיים החליטה טלסופט כי באווירה הפוליטית והכלכלית בישראל משרדה בישראל מיותר, וסגרה את פעילותה המקומית. חירם החליט להצטרף ליורופנד, המנהלת הון בהיקף של כ-10% בלבד מטלסופט.



יורופנד הוקמה ב-94' כחלק מקרנות יוזמה, לצד ג'מיני, פיטנגו וניצנים. הקרן הראשונה שלה ניהלה, כמו כל אחת מקרנות יוזמה, 20 מיליון דולר. היא הצליחה להחזיר למשקיעים את כל השקעתם ולרכוש את החלק של המדינה בקרן בהיקף של 12 מיליון דולר.



הדבר לא נחשב להצלחה לעומת קרנות יוזמה האחרות, שהחזירו למשקיעים הון גדול בהרבה מזה שהשקיעו בהן. עד כה היא ביצעה מימושים מעטים בלבד: החזר על ההשקעה בחברת עידנית כשנמכרה לסאיטקס, ורווח של אחוזים בודדים בווריסיטי שהונפקה בנאסד"ק ובסיליקון ואליו שנמכרה לעובדים.



ביורופנד עדיין תולים תקוות בכמה מהחברות שבהן היא מושקעת ונראות כבעלות סיכוי להצליח בעתיד, במיוחד סכמה ו-ART. בית הלחמי ופרייס מסבירים שבניגוד לקרנות האחרות, למשקיעים שלהם המימושים פחות חשובים. "אין לנו משקיעים מוסדיים, רק משקיעים אסטרטגיים כמו דויטשה טלקום, בזק, דיימלר קרייזלר, בזק ולוקהיד מרטין", אמר בית הלחמי. "הם מחפשים יותר חשיפה לטכנולוגיות מאשר רווחים, והשקיעו בנו בזכות קשרינו עם האקדמיה. אני מאמין שקרנות ישראליות שיתקשו לגייס הון ממשקיעים מוסדיים ינסו לאמץ את המודל שלנו, של משקיעים אסטרטגיים". בית הלחמי יושב בוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת).



לפני שנתיים השלימה את גיוס הקרן השנייה שלה, יורופנד 2000, בהיקף של 52 מיליון דולר, ותיכננה לצאת מיד לגיוס הון לקרן חדשה, אך הגיוס הופסק. יורופנד מקווה שחירם ופדרמן יכניסו בה רוח נעורים. "ערכנו כבר שבע השקעות בקרן החדשה, וזה די הרבה ביחס לקרנות הפועלות כיום", אומר בית הלחמי. בין היתר השקיעה יורופנד בחברות סל-וייב, סייאופטיקס והוטבר, הנחשבת לחברת דוט.קום מעידן הבועה ומפתיעה את המשקיעים בכל פעם מחדש ביכולתה להפגין זרם הכנסות יציב. "אנחנו מקבלים פניות וכעת מחפשים טכנולוגיות ביטחוניות להשקיע בהן. תחום זה נפגע פחות מהמשבר, ויש בו פוטנציאל גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully