וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפים מקום עבודה? מה תעשו עם החיסכון הפנסיוני שלכם

יובל ארנון, בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

16.1.2017 / 8:13

בשונה מחילופי הקריירות ומקומות העבודה של העידן המודרני, החסכונות הפנסיוניים שלנו ממשיכים איתנו לכל מקום עד גיל הפרישה. איך מבטיחים המשכיות, וכמה כסף נאבד אם נמשוך את כספי הפיצויים לאחר עזיבת מקום העבודה?

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
בעידן שבו אנו חיים אנשים נוטים להחליף קריירות מספר פעמים/ShutterStock

אם אצל הדורות הקודמים אדם היה נשאר באותה עבודה במשך רוב חייו הבוגרים, הרי שבעידן שבו אנו חיים אנשים נוטים להחליף קריירות מספר פעמים.

הסיבות לכך מגוונות, אך בעיקר כי יש לנו הרבה יותר אופציות והזדמנויות להגשים את עצמנו בכל גיל שנרצה. ובכל זאת, בכל מקום עבודה אנחנו והמעסיק משקיעים כספים בפנסיה שלנו, אבל מה קורה ברגע שעזבתם עבודה ועברתם לאחרת? זה קורה בשתי דרכים: פיטורים הנוחתים עליכם במפתיע או עזיבה יזומה שלכם את מקום עבודה.

כלל אחד שמתאים לשני המצבים הוא כי על העובד לוודא שאכן כל הכספים שהיו אמורים להיות מופקדים בחשבונו אכן קיימים.

אם מדובר על כספי פיצויים ותגמולים שבחלק מהמקרים בהם הופקדו רק חלק מכספי הפיצויים, לדוגמה שישה אחוזים בשוטף, הרי המעסיק חייב בהשלמה של 2.33 אחוזים כפול כל שנת עבודה שצברתם. מומלץ לכל עובד לבקש את מצב היתרה בפוליסה שלו, כדי לראות שאכן הופקדו הכספים שהיו אמורים להיות מועברים לחשבונו.

המשכיות

במקרה של פיטורין על ידי המעסיק כאשר העובד לא היה מוכן לכך, ואם עדיין לא מצא עבודה חדשה, הוא יכול להמשיך לשלם את הסכום שהופקד לתכנית הפנסיה שלו באופן עצמאי לתקופה של שנה ואף יותר, ובכך להבטיח המשכיות בקופת הפנסיונית. כמו כן, במקרה כזה ימשיך המפוטר להיות מכוסה ביטוחית במקרה של מוות או אובדן כושר עבודה, וכל זאת בזמן שהוא עדיין מובטל ולא התחיל עבודה חדשה.

בשני המקרים, פיטורים או עזיבה מרצון, על העובד לבקש ממעסיקו את העברת הפוליסה הפנסיונית לבעלותו ובכך הוא מתנתק סופית ממעסיקו. ברגע שיתחיל עבודה חדשה ביכולתו לבצע העברת בעלות של תכנית הפנסיה אצל מעסיקו החדש, כאשר כל הזכויות אשר נצברו אצל מעסיקו הקודם יהיו שייכים לו בלבד.

אילוסטרציה - פיטורים. ShutterStock
גם במידה ומדובר בפיטורין, יוכל העובד להמשיך לחסוך באופן עצמאי/ShutterStock

כספי פיצויים

כאשר אדם עוזב את עבודתו, בין אם פוטר או בין אם עזב מרצונו, עומדת לו הזכות לבצע משיכת כספי פיצויים עד תקרה מוכרת ללא מס. עם זאת, משיכת כספי הפיצויים למעשה פוגעת בחיסכון הקיים בגובה של עד 40 אחוזים, כלומר בגלל שכספי הפיצויים יוצאים למעשה מקופת הפנסיה שלו, הוא יאבד חלק ניכר מהחסכונות.

יתרה מכך, במקרה של הרעה רפואית, ייבחנו מחדש התנאים הפנסיונים שלו וחברות הביטוח יוכלו להציב מכשולים חיתומיים שירעו את תנאי החיסכון הפנסיוני. דבר זה לא קורה אם אינו מושך את כספי הפיצויים, שהרי אז נשמרים אותם תנאים שחתם עליהם בתחילת הדרך.

כמו כן, אם העובד עזב מיוזמתו ומצא במהרה מקום עבודה חדש, שלב מעבר קרן הפנסיה מהמעסיק הקודם לזה החדש יהיה קצר ולא ייווצר נתק בהפקדות השוטפות.

רצוי מאוד לא למשוך את כספי הפיצויים במקרה שאתם נמצאים "בין עבודות" ולהתייעץ עם מומחה דוגמת סוכן הביטוח, כדי לאתר מקורות הכנסה אלטרנטיביים ולא לנצל את כספי הפנסיה שאמורים לשמש אתכם בזקנתכם.

הכותב הוא יושב ראש הועדה הפנסיונית בלשכת סוכני הביטוח

סוכן ביטוח. ShutterStock
רצוי מאוד לא למשוך את כספי הפיצויים במקרה שאתם נמצאים "בין עבודות" ולהתייעץ עם מומחה דוגמת סוכן הביטוח/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully