וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרחיש הפסימי של בנק ישראל: התוצר יתכווץ ב-1% ב-2003 והאבטלה תטפס ל-13%

ליאור כגן

3.11.2002 / 14:26

התוצר העסקי צפוי לרדת ב-2%; הצריכה הפרטית תרד ב-1.6%; היצוא יתכווץ ב-1% והגירעון הממשלתי יחרוג מהיעד ויסתכם ב-3.7% ב-2003



בנק ישראל מעריך כי התוצר עשוי להתכווץ בשנת 2003 בשיעור של עד 1%. כך עולה מתחזית הצמיחה שפירסם במסגרת סקירת התפתחויות הכלכליות בחודשים האחרונים ותחזית מקרו כלכלית ל-2003.



כלכלני מחלקת המחקר בבנק ישראל מציינים כי תחזית זו נעשתה על רקע אי ודאות גדולה במשק. "ראשית קיימת אי הוודאות ביחס לאישור תקציב 2003, שהוגש על ידי הממשלה לכנסת, ולביצועו. בנוסף, אי ודאות ביחס למצב הביטחוני וההתפתחות בפעילות העולמית בענפי הטכנולוגיה מחייבות להתייחס לטווח של שיעור צמיחה ולא להישען על תחזית נקודתית", סבורים כלכלני הבנק.

"בקצה התחתון של הטווח ישוב התוצר ויירד בכ-1%, והתוצר העסקי יירד בשיעור גבוה אף יותר של עד 2%. לפי התחזית הפסימית, הצריכה הפרטית תתכווץ ב-1.6%, היצוא יירד ב-1% והיבוא יקטן בכ-0.5%. לפי תחזית זו, הממשלה לא תעמוד ביעד הגירעון שנקבע לשנה הבאה - 3% מהתוצר - והוא יסתכם ב-3.7% מהתוצר. האבטלה, צפויה לטפס עד רמה של 12% ולהגיע אף ל-13% ללא צעדים בשוק העבודה, כגון צעדים שיביאו להפחתת "שכר הסף" (השכר שמעליו עובדים מוכנים להשתתף בשוק העבודה), ולקיטון במספר העובדים הזרים.



התרחיש האופטימי מניח מצב של תפנית חיובית מתונה בפעילות במשק, תוך גידול בסחר העולמי והתאוששות במצב הביטחוני. לפי תרחיש זה, התוצר יעלה בכ-1.5% והתוצר העסקי יעלה בשיעור דומה. עם זאת, הגידול בתוצר העסקי לא יספיק כדי לבלום את העלייה באבטלה, שלפי תרחיש זה תגיע ל-11.7%.



התחזית הכלכלית לשנת 2003 של בנק ישראל מפורסמת לראשונה שלא במסגרת ספר התקציב הלאומי יחד עם תחזית משרד האוצר. הדבר נובע מחילוקי דעות בין בנק ישראל והאוצר שלא הגיעו להסכמה בדבר שיעור הצמיחה החזוי לשנת 2003. בבנק ישראל מציינים כי על הממשלה להתנות חלק מההוצאות בהכנסות, כלומר "לסמן" סעיפי הוצאות בתקציב אותם הממשלה לא תבצע במידה וההכנסות יהיו קטנות מהתחזיות.

מסקירת ההתפתחויות במשק בחודשים האחרונים עולה כי בחודשים אלו נמשכה מגמת ההתכווצות בפעילות, שהושפעה מהירידה בצריכה הפרטית עקב עוצמת המיתון והתמשכותו, בעוד שהצריכה הציבורית עלתה עלייה ניכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully