וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי מוטבים בחברת הביטוח – אפשר גם לאחר המוות

אבי אברמוביץ

24.1.2017 / 14:49

כל הכספים שהשאיר הנפטר בקופת התגמולים, בפנסיה או בביטוח חיים מחולקים בהתאם להוראות שהותיר לגופים אלה על המוטבים – ולא בהתאם לרצון של הנפטר בצוואתו. אבל יש דרך לשנות את זה

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
צוואה/ShutterStock

אחת הדרכים הבטוחות להעברת נכסים בתוך המשפחה היא באמצעות פוליסות ביטוח וקופות גמל. חוק הירושה קובע כי "סכומים שיש לשלם עקב מותו של אדם על פי חוזה ביטוח, על פי חברות בקופת קיצבה או בקופת תגמולים או על פי עילה דומה, אינם בכלל העיזבון, זולת אם הותנה שהם מגיעים לעזבון".

הכלל הוא שכל הכספים שבקופת התגמולים, בפנסיה, בביטוח חיים וכדומה - לא יחולקו בהתאם לרצון של הנפטר בצוואתו או בירושתו על פי דין, כי אם בהתאם להוראות שנתן לאותם גופים בכל הנוגע למוטבים שיהיו זכאים לקבלת הכספים לאחר פטירתו. אך האם ניתן לשנות הוראות על המוטבים באמצעות הצוואה של המנוח? לפי חוק החוזים מי שמבקש לשנות הוראות מוטבים צריך לעשות זאת באמצעות הוראה לחברת הביטוח, קופת הגמל או קרן הפנסיה, או באמצעות צוואה.

דרך המלך לעשות זאת היא באמצעות פנייה ישירה לחברת הביטוח, קופת הגמל או קרן הפנסיה בבקשה לשנות את המוטבים. כדי לשנות בצוואה את הוראות המוטבים באותם מוסדות, יש שתי אפשרויות: הראשונה היא לכלול בצוואה פירוט של כל אותן קופות שבהן הוא מבקש לשנות את הוראות המוטבים ולשלוח את הצוואה לאותם גופים, טרם פטירתו. הדרך השנייה היא שהיורשים של אותו מצווה יעבירו לחברות הביטוח את הצוואה לאחר פטירתו המנוח.

בתחילת שנות ה-90 פסק בית המשפט העליון כי כאשר שינוי הוראת מוטבים נעשה באמצעות צוואה, על הצוואה להגיע לחברות הביטוח לפני פטירת המצווה. עם זאת, פסקי דין עדכניים של ערכאות נמוכות יותר, סותרים את הפסיקה שניתנה בזמנו ומשנים את התמונה המשפטית. בפסיקה מאוחרת יותר של בית המשפט המחוזי בירושלים, העדיף בית המשפט את "התפישה הירושתית" וקבע כי יש לתת תוקף לשינוי הוראת מוטבים גם בצוואה שהגיעה לחברת הביטוח לאחר פטירת המצווה.

על הלכה זו חזרה לאחרונה השופטת שלי אייזנברג בפסק דין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, עם אבחנה מסוימת לפיה ניתן לשנות הוראות מוטבים גם בצוואה שהומצאה לחברת ביטוח, לאחר מות המצווה ובלבד שתקנון חברת הביטוח מאפשר זאת.

הואיל ובחלק הגדול של המקרים המצווה אינו בודק את הוראות התקנון של חברות הביטוח טרם פטירתו, כדי למנוע מצב של חוסר וודאות - פרשנות הצוואה מצד אחד והחוק מצד שני, ההמלצה היא שבכל מקרה עדיף לשנות הוראות מוטבים בחברות ביטוח, קופת גמל, קרן השתלמות וכדומה, בשינוי ספציפי של הוראות מוטבים ובאמצעות שינוי צוואה שתגיע לחברת הביטוח לפני מות המצווה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הכותב הוא עו"ד שותף במשרד רוזנברג אברמוביץ שנלר ושות', המתמחה בניהול הון פרטי והעברות נכסים בין דוריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully