וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב דש: ביטול הסכם הסחר הוא בשורה רעה לישראל

24.1.2017 / 11:35

לדברי הכלכלן הראשי של מיטב דש ביטול ההסכם הטראנס-פסיפי על ידי נשיא ארה"ב מהווה נסיגה גדולה מהסחר החופשי בעולם שבזכותו הכלכלה העולמית התפתחה במהירות בעשורים האחרונים"

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

"ביטול ההסכם הסחר הטרנס פאסיפי מהווה נסיגה גדולה מהסחר החופשי בעולם שבזכותו הכלכלה העולמית התפתחה במהירות בעשורים האחרונים". כך אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. "אף שמדובר בהסכם הגדול ביותר בהיסטוריה, ביטולו לא משנה את ההתנהגות הקיימת בסחר בין המדינות החתומות מכיוון שהוא עדיין לא אושר ולא הופעל".

לדבריו, אילו ברני סנדרס, המתמודד הסוציאליסט מטעם המפלגה הדמוקרטית בבחירות האמריקאיות היה נבחר לנשיא ומבטל את ההסכם, כפי שהתכוון, הבשורה הייתה מתקבלת כאירוע כלכלי שלילי ביותר, והוא באמת כזה. משום מה, בצעד שנעשה ע"י טראמפ, הנציג של המפלגה הרפובליקנית שתמכה תמיד בסחר חופשי, עוד מחפשים אלמנטים חיוביים.

הסכם ה-TPP הוא הסכם סחר שמטפל בהורדת המכסים, וכן בקביעת תקני איכות הסביבה, חוקי עבודה וזכויות על קניין רוחני. ההסכם תומך בהעברת מידע ומקל על סחר בשירותים.

עוד הוא מוסיף, כי באופן פרדוקסלי, ביטול ההסכם מטיב עם סין, האויבת של הנשיא האמריקאי החדש. היא לא הייתה חלק מההסכם שהיה אמור לקרב בין המדינות החברות בו אל ארה"ב. כעת, סין מארגנת במהירות הסכם משלה עם אותן מדינות שארה"ב דוחה.

לדבריו, מבחינת ישראל, ביטול ההסכם הוא בשורה רעה. בכלל, כל פגיעה בסחר העולמי מהווה פגיעה בכלכלת ישראל שנשענת במידע רבה על סחר החוץ. ישראל לא הייתה חלק מההסכם ובכל זאת הייתה עשויה ליהנות ממנו מאוד.

"לישראל יש הסכם סחר חופשי עם ארה"ב, אך לא עם המדינות האחרות השותפות להסכם. החברות הישראליות היו יכולות ליצור שיתופי פעולה עם החברות האמריקאיות והחברות במדינות השותפות להסכם שבאמצעותו המוצרים המיוצרים בישראל היו עוברים דרך ארה"ב, מעובדים שם למוצרים מוגמרים ונמכרים למדינות השותפות בהסכם הסחר".
הוא מעריך כי ההסכם היה פותח אפשרויות נוספות לחברות הישראליות ולכלכלת ישראל בזכות יתרון גדול שיש בהסכם הסחר החופשי שיש לה עם ארה"ב".

עוד נקודה ישראלית, נוגעת לתעשיית התרופות הגנריות הישראלית. לפי ההסכם, ההגנה על פטנטים של תרופות הייתה אמורה לרדת לחמש שנים. שינוי זה היה תורם להתפתחות מואצת יותר של תעשיית התרופות הגנריות, שהיא עדיין נקודת החוזק המשמעותית של חברת טבע הישראלית וגם חברות אחרות בתחום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully