וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מי שמטפל בכם בביטוח לאומי?

עו"ד אייל פייפר

26.1.2017 / 8:38

חולים שנדרשים לסיוע של הביטוח הלאומי חשים כי הם נתפסים כמי שמבקשים להוציא במרמה כסף שלא מגיע להם, או ככאלה שמשקרים ביחס למצבם הרפואי. המשימה המרכזית של המנכ"ל הנכנס היא לשנות את הגישה הבסיסית של המוסד לאזרחים. דעה

הקלטה: שירות טלפוני למייצגים בביטוח הלאומי מסרב לתת מידע לעו"ד. מערכת וואלה! NEWS
המוסד לביטוח לאומי. שינוי גישה/מערכת וואלה! NEWS

למנכ"ל הנכנס של המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, ממתינים לא מעט אתגרים הדורשים טיפול דחוף, ו"טיפול שורש" מקיף אחד: שינוי הגישה הבסיסית העומדת מאחורי דרך העבודה של המוסד. לאורך השנים יצא למוסד לביטוח לאומי שם של גוף ביורוקרטי ומסורבל, שמעביר את הבאים בשעריו שבעה מדורי גיהינום, דווקא כשהם נמצאים במצב הפגיע והרגיש ביותר.

חולים הנדרשים לסיועו של הביטוח הלאומי, חשים לא אחת כי עם הגשת הבקשה הם נתפסים בעיני עובדי המוסד לביטוח לאומי ומקבלי ההחלטות בעניינם, כמי שמבקשים להוציא במרמה כסף שאינו מגיע להם, וככאלה שמשקרים במצח נחושה בבואם לתאר את מצבם הרפואי.

הגיע הזמן להיפטר מהגישה שלפיה החולים הניגשים לביטוח הלאומי הם בחזקת "שקרנים" - עד שיוכח אחרת. גישה זו מייצרת הליכים ארוכים, קשים ואף משפילים בעניינם של מי שעד לאותו מועד שילמו את דמי הביטוח הלאומי, לעתים במשך עשרות שנים. עם זאת בבואם לדרוש את שמגיע להם, על פי חוק, הם מושפלים ונרמסים. לא פעם מעדיפים הפונים למוסד פשוט לוותר על זכויותיהם ובלבד שלא יידרשו לעמוד בפני ההתעללות הנפשית שהופכת להיות מנת חלקם מרגע שהעזו לפנות ולבקש עזרה.

שינוי שכזה יתאפשר רק בהנחלה של עקרונות בסיס שיחלחלו מראש הפירמידה ועד לאחרון העובדים. הוא דורש שינוי מחשבתי של ממש שיתקבל רק בעקבות החלטה פוזיטיבית של העומד בראש כי הוא אינו מוכן להיות חלק מגוף שזוהי תפיסתו. מדובר בעבודה קשה ועיקשת מול מי שהתרגלו להתייחס לקשישה שאינה מסוגלת להגיע בעצמה לחדר השירותים, אבל כן מצליחה להכין תה לבוחנים מטעם הוועדה הרפואית - כמי שמנסה לגזול את כספי המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

קיצור זמני ההמתנה לוועדות הרפואיות

הפניית תקציב ומשאבים לפיתוח השיקום המקצועי יסייעו לשילוב של הנפגעים במעגל העבודה

גם קיצור זמני ההמתנה לוועדות הרפואיות, שעשויים להימשך כמה חודשים עד לקבלת זימון, מחייב טיפול מצד המנכ"ל החדש. לא פעם ממתינים חולים חודשים עד שהם מצליחים לבצע את בדיקות הנדרשות לצורך קביעת זכאותם לקצבאות ומענקים. עבור רבים מהפונים קבלת המענקים יכולה לשנות את איכות החיים כליל – ולייצר את ההבדל בין חיים בכבוד לבין חיים מתחת לקו העוני.

המצב קשה עוד יותר בפריפריה, שם זמן ההמתנה אף מתארך לנוכח מחסור חמור ברופאים בכלל, ובעיקר ברופאים בעלי התמחויות שיכולים לבדוק את הבאים בשערי המוסד לביטוח לאומי. יהיה נכון מצדו של המנכ"ל החדש לתגבר דווקא את הוועדות הרפואיות בפריפריה ברופאים נוספים ולהשקיע משאבים רבים יותר באוכלוסיות אלה על מנת להביא להקלה על הדרך המסויטת שהם נאלצים לעבור עד לקבלת הכרה במצבם.

ניתן לציין לטובה דווקא את רפורמת המחשוב שבה החל המנכ"ל הנוכחי. במסגרתה צפויים פרוטוקולי הוועדות להתעדכן באופן מיידי לאחר קיום הוועדה באתר הביטוח הלאומי, באופן שיקל על התובעים להיות מעורבים בהליכי התביעה ולקבל מידע חיוני. יש לברך על יוזמה זו, ולהאיץ במנכ"ל הנכנס להביא את התהליך לסיומו על מנת להצעיד את הביטוח הלאומי סוף סוף אל המאה ה-21 ולהתאימו לדרישה הבסיסית המופנית כיום כלפי מוסדות המעניקים שירות לאזרחים – נגישות מלאה של המידע מבלי להצטרך להשתמש במכשירים ארכאיים כמו פקס.

אתגר נוסף העומד בפני המנכ"ל הנכנס, ושבכיבושו נכשלו מספר מנכ"לים קודמים, הוא חיזוק השיקום המקצועי. רבים מהפונים לביטוח הלאומי יכולים לשוב לעבודה ולהיות אזרחים פרודוקטיביים באופן שיועיל למדינה ויקטין את הנטל הנופל על הקופה הציבורית בגין תשלום קצבאות. אך השיקום המקצועי יועיל ביתר שאת למשתקמים עצמם, מהבחינה הכלכלית, הפיזית והנפשית. הפניית תקציב ומשאבים לפיתוח השיקום המקצועי יסייעו לשילוב של הנפגעים במעגל העבודה ויביאו לצמצום הפגיעה בהם ובחייהם.

הכותב הוא עורך דין מומחה לתביעות נגד הביטוח הלאומי וחברות הביטוח ומייסד אתר "ביטוח לאומי-עשה זאת בעצמך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully