וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מחייב את נוחי דנקנר למכור אחזקותיו בהפועלים עד פברואר

שלומי שפר

4.11.2002 / 7:29

מכירת מניות הפועלים היא תנאי לביצוע עסקת אי.די.בי; בנק ישראל דחה הצעה לנאמנות עיוורת



מאת שלומי שפר ואורה קורן



בנק ישראל דחה את הצעתו של נוחי דנקנר לפיה יוחזקו מניותיו בתעשיות מלח, השותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים, בנאמנות עיוורת עד מכירתן. דנקנר הציע את הנאמנות העיוורת למקרה שעסקת מכירת מניותיו בתעשיות מלח לאלרן לא תתבצע עד למועד שבו ישלים את רכישת אי.די.בי.



לפי הצעת דנקנר, יופקדו אחזקותיו בתעשיות מלח ל-18 חודשים בידי נאמן, שופט לשעבר של בית המשפט העליון. בתקופה זו לא תהיה לדנקנר כל השפעה על המניות והוא יתנתק מבנק הפועלים. הנאמן יפעל למכירת המניות עד תום תקופת הנאמנות.



בבנק ישראל סבורים שדנקנר ביקש מהפיקוח להגמיש את נהלי הבנק, שאינם מכירים במוסד "נאמנות עיוורת". נראה כי בפיקוח סבורים שנאמנות עיוורת לא תגרום לדנקנר להיות אדיש למתרחש בבנק הפועלים, וכי פיקוח על נאמנות עיוורת הוא עניין מורכב ומסובך. בנוסף בבנק ישראל לא מעוניינים לפתח פתרונות ייחודיים לעסקה בודדת, מתוך הנחה כי בהמשך יידרש הבנק להחיל פתרונות יצירתיים לגבי עסקות אחרות.



מכירת מניותיו של דנקנר בתעשיות מלח היא תנאי שהציב בנק ישראל לאישור עסקת אי.די.בי; אם עסקת מכירתן לאלרן, שנחתמה והשלמתה מתעכבת, לא תצא לפועל, יצטרך נוחי דנקנר לחפש רוכש אחר למניותיו, כדי להשלים את מכירת מניות תעשיות מלח עד סוף פברואר - המועד שנקבע להשלמת עסקת אי.די.בי.



ייתכן כי עקב לוח הזמנים הדחוס להשלמת עסקת אי.די.בי דנקנר לא יאריך את המועד להשלמת עסקת אלרן עד לאחר 15 בנובמבר. זאת, כדי שיוכל להתחיל באיתור רוכש אחר למניותיו ולהשלים את העסקה אתו עד סוף פברואר. אם לא יאשר דנקנר את ההארכה, עלולה עסקת אלרן להתבטל. המועמדים הטבעיים לרכישה יהיו שותפיו לגרעין השליטה בבנק הפועלים, בני משפחת דנקנר וקבוצת אריסון. אם יימצא רוכש אחר, הוא יידרש לקבל אישור של בנק ישראל לביצוע העסקה שכן מדובר באחזקות בחברה שהיא חלק מגרעין שליטה של בנק.



בנק ישראל התנה את מכירת אחזקותיו של דנקנר בתעשיות מלח בגלל מגבלת "איש קשור" ואפשרות של אחזקה צולבת בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט. מגבלת "איש קשור" מתייחסת להיקף החובות הקשור בדנקנר ובחברות שבבעלותו. תעשיות מלח ואי.די.בי הן שתי חברות ממונפות מאוד; כמו כן אמור בנק לאומי למנף את עסקות אי.די.בי ואלרן. מגבלת האחזקות הצולבות קשורה לכך שתעשיות מלח שותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים ומחזיקה כ-12% ממניותיו. אי.די.בי מחזיקה כ-13% מבנק דיסקונט. אם דנקנר ירכוש את אי.די.בי בטרם ימכור את תעשיות מלח, הוא יחזיק למעשה בשני הבנקים.



כדי לעמוד בדרישת בנק ישראל, חתם דנקנר באוגוסט 2002 על הסכם למכירת אחזקותיו בתעשיות מלח לחברת אלרן. עסקה זו היתה אמורה להסתיים ב-15 באוקטובר והוארכה מכיוון שטרם קיבלה את אישור בנק ישראל. בינתיים נתקלה עסקת אלרן בדרישות מצד לאה דנקנר שמעכבות את השלמתה. בני משפחת דנקנר האחרים דחו את דרישותיה, אך מעריכים כי היא תערום קשיים על העסקה בשבועות הקרובים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully