וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העסקים הקטנים הם המנוע האמיתי של הכלכלה"

26.1.2017 / 15:33

נשיא לשכת יועצי המס, יועץ המס ירון גינדי, מראיין את ח"כ יאיר לפיד על יחס הממשלה לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל ועל תכניות הח"כ בנושא בעתיד

ירון גינדי ויאיר לפיד.
יאיר לפיד וירון גינדי

שלום לחבר הכנסת יאיר לפיד. שר האוצר לשעבר, יו"ר יש עתיד ואולי ראש הממשלה הבא?

אני חייב לפתוח ולומר שמר לפיד היה מבין שרי האוצר ששיתפו פעילה בצורה מבורכת ואינטנסיבית עם אירגוני העצמאים ולשכת יועצי המס ואני חייב להודות שלשכתו ואוזנו תמיד היו פתוחות בפנינו .

שלום יאיר.

בשנת 2016 נשבר בישראל שיא של כל הזמנים - 43,000 עסקים נסגרו. הנתון הזה לא מפתיע לאור העובדה שלפי נתוני הבנק העולמי, ישראל נמצאת במקום ה-52 בדירוג המדינות שקל לעשות בהן עסקים (אחרי ארמניה, קסחסטן ומלזיה). אלו נתונים המצביעים על הכיוון השלילי שבו צועד המגזר העסקי, ואם לא יעשו כאן מהלכים מחוללי שינוי, תשפיע ההידרדרות במצב העסקים הקטנים על החוסן הכלכלי חברתי בטחוני של מדינת ישראל, כך בדיוק אנחנו רואים את זה. ממשלה בראשותך משנה את תמונת המצב הזו?

העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל הם הכוח שמניע את הכלכלה. הם תורמים למשק כמעט מחצית מהתמ"ג, הם מעסיקים כ-69% מהמועסקים במגזר העסקי, כמעט 2 מיליון עובדים. הם פרוסים על פני כל המדינה ומחזיקים את הפריפריה על גבם. הם הדרך הטובה ביותר להיאבק באבטלה, בעוני ובפערים חברתיים והם המנוע של המשק. וכל מה שהם צריכים זה לדעת שלמדינה אכפת מהם. לא בדיבורים, במעשים. לדעת שהמדינה משקיעה בהם ולא מחלקת את הכסף לסקטורים ולמקורבים. כשהעסקים יודעים שלמדינה אכפת להם זה מחזק את האווירה העסקית.

כשיש אווירה אנטי עסקית, מה שיותר ויותר בולט כיום, זה מייצר עודף רגולציה ועודף בירוקרטיה שמהווה מכשול להתפתחות העולם העסקי. ל'יש עתיד' יש תכנית לעתיד המדינה, שנקראת תכנית 7 הנקודות ובה פרק שלם שעוסק בהזנקת הכלכלה הישראלית וכולל בתוכו את חיזוק הסביבה העסקית והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל, פיתוח תעשיית החדשנות, ומינוי נציב למלחמה בבירוקרטיה שמהווה כיום מכשול להתקדמות של לא מעט עסקים.

כדי לחזור לפסים מעשיים, האם אתה כאשר תהיה ראש ממשלה, תביא לחקיקה חבילת סיוע לעצמאים, העסקים הקטנים והבינוניים? חבילה שתייצר כדאיות לפתוח כאן עסקים, כדאיות לפתח כאן עסקים קיימים ו/או לעזור להם לשרוד. חבילה שתאותת ותדחוף את הדור הצעיר להיות עצמאי וליזום, לחדש, לשנות, לחשוב יצירתי ובכך לדחוף את כלכלת ישראל קדימה? אולי תקרא לזה חוק עידוד עסקים קטנים?

לא רק שאני מסכים, כבר התחלתי. כשהייתי במשרד האוצר הצלחנו לקדם לא מעט חוקים לטובת העסקים הקטנים וכדי להקל עליהם :העברנו את חוק מע"מ תמורת מזומן, ביטול חישוב מס מאוחד נפרד, דאגנו שהמדינה תשלם לספקים שלה יותר מהר, ובעיקר בזמן, כי זה משפיע על מוסר התשלומים במשק כולו. הכפלנו את קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים, שכבר מונפה להלוואות בהיקף של 8.8 מיליארד שקלים, שעזרו לעסקים קטנים ובינוניים להתרחב והתחלנו מהלך לדמי אבטלה ודמי מחלה לעצמאים שקורם כיום עור וגידים.

בתוכנית 7 הנקודות שלנו יש פרק של להזנקת הכלכלה הישראלית עם התייחסות משמעותית לנושא העסקים הקטנים והבינוניים בישראל שהם המנוע נאמיתי בהזנקת הכלכלה ובהשקעה בחדשנות.

בינתיים, לצערי, המציאות הפוכה. רק השנה קיבלנו במתנה חוקים מצוינים שמכבידים מאוד על המגזר העסקי: הוספת 2/3 ימי חופשה לשכירים, 6 ימי ראשון חופשיים בשנה, הגדלת הפרשות לפנסיה, העלאת שיעורי ביטוח לאומי, תוספות תשלום לתפעול פוליסות המנהלים והפנסיה. בכלל שינינו את המין האנושי – חופשת לידה לאבות ושעות הנקה לאבות – הכל של שכירים בלבד. כן, האבות העצמאיים נשארו רק גברים - להם אין הטבות. המשמעות עבור עסק שיש לו עד 10 עובדים, היא שהוא צריך לשלם רק עבור התוספות הללו, עוד 70,000 שקל בכל שנה וזה כשלעצמו דבר שמעלה את יוקר המחיה ואת מחירי השירותים והמוצרים. האם ניתן לעצור את הסחף הזה? או שבאמת יש כאן דיקטטורה של האליטה השכירה ששולטת במדינת ישראל, של פקידים שמעולם לא ניהלו עסק ולא העסיקו עובדים ולמרות זאת קובעים את התנהלות העסקים על ידי חקיקה לא מאוזנת ורגולציה אגרסיבית. האם בכוונתך לעצור חקיקה פופוליסטית שמכבידה עוד ועוד על העצמאיים העסקים הקטנים והבינוניים?

חד משמעית כן. הכנסת יצאה מדעתה עם חקיקת היתר שלה. חברי הכנסת שמעולם לא ניהלו בחייהם קיוסק מתיימרים לקבוע לעסקים הקטנים והבינוניים איך לנהל את העניינים. אנחנו נפעל להגביל את מספר הצעות החוק שיותרו לכל ח"כ ונלך למהלך עמוק של דה- רגולציה.


אתה יודע מאיפה הבעיה מתחילה – הכול מתחיל מהאווירה והאקלים שנוצר כאן שלהצליח ולהרוויח זה פשע. יש עליהום מסוכן כנגד המגזר העסקי בנוסף לעובדה שהממסד מסתכל עליו כאל פרה חולבת ולא כאל שותף בייצור ובצמיחה. את האקלים הזה חייבים לשנות.

אבל אני חייב להגיד שהתעלמות הממסד ממגזר העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים היא שיקוף של החברה הישראלית ששינתה את פניה בשנים האחרונות כאשר הצלחה עסקית הפכה בעלי עסקים להיות נרדפים ומותקפים כאשר אנחנו צריכים לייחל להיפך שהרי עסקים מצליחים מייצרים תעסוקה, פיתוח כלכלי ויציבות למשק שלא לדבר על כך שככל שירבו תגדל התחרות ויוקר המחיה ירד - אם יפסיקו לחנוק אותנו כאן. אז מה עושים כדי לשנות את האווירה האנטי עסקית? איך והאם לדעתך אפשר לשנות את השיח הזה?


יש אווירה עסקית מאוד לא טובה היום וגם בזה אנחנו צריכים לטפל ואפשר לשנות את השיח. אנחנו רוצים שאנשים יצליחו. זה טוב לציבור וזה טוב למדינה. כשאתה עוזר לעסקים אתה עוזר גם ליצירת מקומות עבודה ואתה עוזר להתמודד עם האבטלה ובסוף כולם מרוויחים מזה. ישראל הידרדרה בשנה האחרונה ב-20 מקומות במדד דוינג ביזנס. נפלנו למקום ה-57. זו הידרדרות כל כך קיצונית ומהירה. יש פה אווירה אנטי עסקית שמייצרת עודף רגולציה ובירוקרטיה ובסופו של יום פוגעת בכלכלה הישראלית. הכל נהיה קשה, ומסובך וצריך להקל. אנחנו לא צריכים להיות מדינה שהיא נגד עסקים, מדינה שבה אנשים אומרים לעצמם "אני לא רוצה ליזום פה, אני לא רוצה לייצר פה תעשיות". אנחנו רוצים ליצור אווירה שאומרת שהכל אפשרי, אווירה של יצירתיות וצמיחה. אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפיכה תעשייתית. ברור לכולם שהמטרה היא למקד את התעשייה בחדשנות. רק שהמעבר לחדשנות לא יכול לקרות בלי ממשלה יעילה, מתפקדת, שממוקדת בזה והממשלה כיום עסוקה בעצמה במקום לחשוב מה היא צריכה לעשות ואיפה להשקיע כדי לייצר בו אווירה עסקית שתדרבן אנשים להשקיע וליצור.

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully