וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסת איסטנבול מזנקת ב-7.2% בעקבות נצחון מפלגת האיסלאם; הלירה הטורקית עלתה ב-0.7%

דפנה מאור

4.11.2002 / 12:53

מנהיג המפלגה המנצחת הרגיע את השווקים בהתחייבות לרפורמות ולצירוף טורקיה לאיחוד האירופי



בורסת איסטנבול רושמת זינוק של יותר מ-7% בעקבות נצחון המפלגה האיסלאמית הטורקית בבחירות. העליות נרשמות במרבית המגזרים, ומדד ISE-100 עולה ב-7.2%. הלירה הטורקית, שנפלה ביום שישי ב-1.686 מיליון לירה לדולר, התאוששה ב-0.7% ונסחרת ב-1.706 מיליון לירה לדולר.



מפלגת הצדק והפיתוח, AKP, בראשותו של רג'פ טייפ ארדואן, זכתה בבחירות ברוב של 34% לאחר ספירת 99.9% מהקולות. מפלגת העם הרפובליקאית המרכזית-שמאלנית זכתה ב-19% מהקולות.



שר הכלכלה לשעבר של טורקיה, קמאל דרויס, וחבר מפגלת העם הרפובליקאית שבאופוזיציה, אמר כי אם מפלגת AKP תכבד את החוקה ואת העקרונות החילוניים של הרפובליקה, תוכל ממשלה בראשותה לקדם את הפיתוח הכלכלי והזדמנויות התעסוקה בטורקיה. דרויס ניהל את המגעים עם קרן המטבע הבינ"ל למתן תמיכה כלכלית לטורקיה בעקבות המשבר הכלכלי שעבר עליה בשנה שעברה.



ייתכן כי דבריו שימשו להרגיע את השווקים, שגילו עצבנות רבה לקראת הבחירות. ביום שישי שעבר נפלה הלירה הטורקית ושערה היה גבוה בפחות מ-2% מהשער הנמוך ביותר שרשמה בהיסטוריה, והתשואות על האג"ח הממשלתי זינקו. הנצחון הגורף שהסתמן למפלגה האיסלאמית נתפס בשווקים כגורם מאיים, ומשקיעים רבים קיוו כי AKP תידרש לשבת בקואליציה עם המפלגה הרפובליקאית, ותוכל ליהנות מניסיונו הכלכלי של דרויס.



מפלגות אחרות נותרו מתחת לאחוז החסימה - 10% - הדרוש כדי להיכנס לפרלמנט, כך ש-AKP והרפובליקאים יחלקו ביניהם את 550 המושבים בפרלמנט. ל-AKP יהיו 363 מושבים, ככל הנראה, מה שיאפשר לה להקים ממשלה ללא קואליציה.



לתחושת ההקלה של השווקים תרמו גם דבריו של ארדואן, שאמר כי AKP תפעל לצרף את טורקיה לאיחוד האירופי ולחזק את האינטגרציה בין הכלכלה הטורקית לעולמית, וליישם את התוכנית הכלכלית לרפורמות בשוק.



ביום שלישי תתכנס מפלגת AKP לדון במינויו של ראש הממשלה. למפלגה חסר רוב של שני שלישים הנדרש כדי לשנות את החוקה כדי להתיר לארדואן להיות ראש ממשלה, שכן בעבר הורשע בהסתה דתית ונמנע ממנו לכהן בתפקיד רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully