וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להעלות גיל הפרישה תוך מתן כלים לעובדות"

9.2.2017 / 23:06

בכנס ה-21 בנושאי עבודה שנערך באילת דנו הנוכחים בצורך בהעלאת גיל הפרישה לנשים נוכח הגירעונות העתידיים של הביטוח הלאומי. "להפריד את סוגיית תשלום הקיצבה מסוגיית הפרישה"

ביטוח לאומי וניקה. ניב אהרונסון
המוסד לביטוח לאומי/ניב אהרונסון

"הגירעונות העתידיים שהציג המוסד לביטוח לאומי אמנם לא מותירים מקום לספק בדבר הצורך להעלות את גיל הפרישה, אבל זו חייבת להיעשות תוך מתן פיתרון ייחודי לעובדים במקצועות שוחקים בענפי המשק השונים - משכירות ועד עצמאיות", כך אמרה היום (חמישי) מנהלת אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים, מיכל וקסמן חילי, בכנס ה-21 לנושאי עבודה שנערך באילת. "כשמדובר במקצועות שוחקים נותר מצב לא תקין, בו העובדת תצטרך להמשיך לעבוד למרות שהיא לא מסוגלת לכך, והמעסיק ייאלץ לספוג ירידה בתפוקה", הוסיפה.

וקסמן-חילי טענה כי "זו לא רק סוגיה פנסיונית, זו בעיקר שאלה מעולם יחסי העבודה. מעסיקים עושים כל מאמץ שלא לפטר עובדים משיקולים אנושיים ומצפוניים, והפסיקה בנושא לא מקלה עליהם".

בתגובה, טענה דורית פרצ'ק, יועצת בתחום הסדרי הפנסיה, כי "זו לא סוגיה ביחסי עבודה. הסיבה שמנסים להעלות את גיל הפרישה היא לא יכולת העבודה, אלא זה קשור ישירות לגירעונות בקופות הפנסיה. הממשלה יצרה בעיה, ואחר כך ניסתה להתנער מאחריות ולומר שזו סוגיה של יחסי עבודה, והתוצאה היא שנשארות עובדות שממשיכות לעבוד גם בגיל מבוגר. וזו בדיוק נקודה - מדובר קודם כל באנשים שצריכים כעת להתמודד עם בעיה מורכבת".

פרצ'יק הוסיפה ואמרה כי "ברוב המדינות יש רצון להעלות את גיל הפרישה לגיל 65-67 אבל הגישה היא שונה. ההעלאה של גיל הפרישה היא בהתאם לתפקידים. יש מקצועות אורבאניים שבהם גיל הפרישה גבוה יותר ויש מקצועות לא אורבאניים שבהם גיל הפרישה נמוך יותר. מי שעובד בעבודת כפיים בברזיל לדוגמה, יכול להוריד את גיל הפרישה לגיל 60. כמו כן יש מדינות שיש בהן חלוקה על פי גיל. מעל גיל 40 גיל הפרישה הוא 65 ומעל גיל 20 גיל הפרישה הוא אפילו 70".

פרופ' רות בן ישראל אמרה בכנס כי "אני לא נגד העלאת גיל הפרישה. יש להפריד את סוגיית תשלום הקצבה מסוגיית הפרישה. היה על הוועדה לדון בסוגיית גיל פרישה ולא רק בסוגיית קצבת הזקנה. אני חושבת שאם מישהו רוצה להמשיך לעבוד אחרי גיל מסוים, צריך לתת לו לעבוד. אבל מי התנגד לזה בעבר? המדינה. היום אין לי ספק שירצו להעלות את גיל הפרישה בגלל נושא הפנסיה, אבל צריך לעשות זאת בתבונה, תוך מתן כלים מתאימים לעובדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully