וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב צמוד היום בבחירות לסנאט בארה"ב

נתן גוטמן

5.11.2002 / 9:56

הערכות הן שהרפובליקאים יצליחו לשמור על הרוב הקטן שיש להם בבית הנבחרים ושבסנאט הקרב צמוד מכדי שניתן יהיה לדעת מי יזכה ברוב



ואשינגטון. אזרחי ארה"ב הולכים היום (שלישי) לקלפי לבחירת חברי בית הנבחרים, שליש מחברי הסנאט וכן לבחירת מושלים ב-36 מדינות. בחירות אלה אמורות להכריע את השליטה בשני בתי הקונגרס, שמחולקים כיום באופן צמוד. הערכת הסוקרים והפרשנים שעות אחדות לפני פתיחת הקלפיות היא שהרפובליקאים יצליחו לשמור על הרוב הקטן שיש להם בבית הנבחרים, וכי בסנאט הקרב צמוד מכדי שניתן יהיה לדעת מי יזכה ברוב. עד היום נהנו הדמוקרטים מרוב של קול אחד בסנאט.



הנשיא ג'ורג' בוש עשה בימים האחרונים מאמץ משמעותי לסייע למועמדי המפלגה הרפובליקאית, במטרה להביא למהפך בסנאט ולזכות בו ברוב. רוב בסנאט יבטיח לבוש שליטה בכל הקונגרס ויקל מאוד על הממשל בכל הנוגע לחקיקה ומינויים, נושאים שבהם התקשה בוש בשנתיים הראשונות לכהונתו. אתמול סיים בוש את מסע קידום הבחירות שלו, שעבר ב-15 מדינות ב-5 ימים, בביקורי עידוד אחרונים באיווה, מיזורי, ארקנסו וטקסס, שם קרא לבחור במועמדים הרפובליקאים המקומיים.



דובר הבית הלבן, ארי פליישר, אמר אתמול כי הנשיא מצפה שמפלגתו תזכה בעוד מספר מושבים בבחירות היום, או לכל הפחות תימנע מהפסד מושבים.



הנשיא מעודד מהעובדה שנראה כי הוא צפוי לשבור את המגמה ההיסטורית נגד נשיאים מכהנים בתקופת הכהונה הראשונה שלהם", אמר פליישר. באופן מסורתי, נוהגת מפלגתו של הנשיא לאבד כמה מושבים בבחירות הראשונות בתקופת כהונתו. פליישר הוסיף כי "להיות על סף שבירת אותה מגמה היסטורית זהו הישג משמעותי".



הנשיא בוש קרא בנאומי הבחירות שלו בימים האחרונים למצביעים דמוקרטים להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים ולבחור במועמדים הרפובליקאים, שהם לדעתו הולמים יותר. הדמוקרטים, לעומת זאת, ממקדים את המסר של הימים האחרונים במערכת הבחירות לעידוד הבוחרים לצאת ולהצביע, תוך התבססות על הנחה כי שיעור הצבעה גבוה יסייע למועמדים הדמוקרטים.



תוצאות הבחירות יהיו משמעותיות גם עבור מעמדו של בוש לקראת בחירות 2004. אם יצליחו הרפובליקאים לזכות במחצית מהמירוצים, ייחשב הדבר להישג משמעותי עבור הנשיא, במיוחד לאור העובדה שלא הביא להישגים בתחומי הפנים והכלכלה, ולאור הנתונים האחרונים על עלייה באבטלה וירידה באמון הציבור בכלכלה האמריקאית.



מערכת הבחירות לקונגרס, שבאופן מסורתי מתמקדת בענייני פנים ובנושאים מקומיים, עמדה השנה במידה רבה בצלן של המלחמה האפשרית נגד עיראק והמערכה האמריקאית נגד הטרור. הרפובליקאים פעלו למקד את סדר היום בנושאים של ביטחון ומדיניות חוץ, שבהם נהנה הנשיא מתמיכה גדולה מאוד בקרב הציבור, ולדחוק לשוליים את נושאי הכלכלה, הרווחה והחינוך.



מול בוש, שהתגייס אישית לעזור למועמדים הרפובליקאים במירוצים הצמודים, התייצב הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שסייר גם הוא במוקדי בחירות רבים וניסה לסייע לדמוקרטים בצרות. שניהם ריכזו עניין מיוחד בבחירות למושל מדינת פלורידה, שבהן מנסה אחיו של הנשיא, ג'ב בוש, לזכות בתקופת כהונה נוספת.



המדינה שממקדת כעת את עיקר תשומת הלב היא מינסוטה, שבה נערך אתמול עימות ראשון בין המועמד הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ולטר מונדייל, לבין הרפובליקאי נורם קולמן. מונדייל, שהחליף ברגע האחרון את פול ולסטון שנהרג בתאונת מטוס, ניסה להראות תוקפני ונמרץ, כדי להתמודד עם הטענות כי גילו המבוגר, 74, הוא מכשלה.



בצעד טכני מינה אתמול מושל מינסוטה, ג'סי ונטורה, מועמד עצמאי למחליף זמני של פול ולסטון המנוח בסנאט. מינויו של דין ברקלי העצמאי סיים למעשה את תקופה השליטה הדמוקרטית בסנאט, שבו יש כעת 49 סנאטורים לכל מפלגה ושני עצמאים. ההחלפה יכולה להיות משמעותית רק אם יתכנס הסנאט לדיונים בתקופה שבין הבחירות למועד הכניסה לתפקיד של הנבחרים החדשים.



הדמוקרטים מצפים להצלחה משמעותית בבחירות למושלי המדינות, וההערכה היא שהם יזכו לרוב של מושלים, לראשונה מאז 1994. החשיבות הארצית של המירוצים היא גם במישור המוראלי וגם בכך שמושלי מדינות יכולים לשחק תפקיד מרכזי במערכת הבחירות ב-2004. מעבר לכך, ייתכן שכפי שקרה לפני שנתיים, גם כעת לא יוודעו התוצאות הסופיות באופן מיידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully