וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם ממנוף שקרס? השמיעה נפגמה במפעל? המדריך לביטוח תאונות עבודה

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

16.2.2017 / 11:45

הסעתם את הילדים לגן ועברתם תאונה או שהתפללתם בבית הכנסת השכונתי בבוקר יום העבודה ונפגעתם? אתם זכאים לפיצויים. מהי פגיעה בעבודה, מתי אנו נחשבים לנפגעי תאונה ומי בכלל זכאי לקצבה? כל מה שצריך לדעת

פצועים בקריסת מנוף ברחוב הנביאים וקוממיות בבת ים, 13 בפברואר 2017. דוברות מד"א, מד"א
המנוף שקרס בבת ים, פברואר 2017/מד"א, דוברות מד"א

קריסת המנוף בבת ים באמצע פברואר הוכיחה פעם נוספת שתאונות יכולות לקרות בכל מקום, בכל שעה וכמובן ללא הודעה מוקדמת. מתחילת 2017 נהרגו בישראל ארבעה אזרחים בתאונות עבודה שונות ועוד עשרות נפצעו. תאונות עבודה, כמו שכבר נוכחנו לדעת, יכולות לקרות לכל אחד מאיתנו, ולכן כדאי להיות ערוכים לכל תרחיש, במיוחד אם אתם חשופים לסכנות במקום עבודתכם.

מה עושים אם נפגעים מקריסת מנוף, לאן פונים במקרה של אובדן שמיעה במהלך עבודה במפעל, מהי בכלל פגיעת עבודה, מהן זכויותינו ועוד. הנה מדריך בסיסי עם כל מה שחשוב לדעת על ביטוח תאונות עבודה.

מטרתו של ביטוח זה לעזור לאותם עובדים אשר איבדו את כושר העבודה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רפואית. ביטוח נפגעי עבודה מפצה עובדים שנפגעו על אובדן הכנסה בתקופה שלאחר הפגיעה, לתקופה של עד שלושה חודשים. כמו כן, במקרים מסוימים עשויים הנפגעים לזכות לקצבאות נכות, מענקים וטיפולים רפואיים בחינם, אם נותרה פגיעה או נכות כתוצאה מהפגיעה, זאת בהתאם להחלטותיה של ועדה רפואית אשר תבחן את הנושא.

שני הרוגים ושלושה פצועים בתאונת עבודה בה נפלו לבור חמצון ביישוב חולית, ספטמבר 2011. רונית מנקר, דוברות מועצה אזורית אשכול,
חילוץ פצועים בתאונת עבודה בה נפלו לבור חמצון ביישוב חולית, ספטמבר 2011/רונית מנקר, דוברות מועצה אזורית אשכול

מהי פגיעת עבודה?

מדובר בתאונה או מחלה אשר נגרמות במהלך שעות העבודה. אין זה אומר שאנחנו חייבים להיות פיזית במקום העבודה שלנו. גם פגיעה בזמן שאנחנו עושים את דרכנו למקום העבודה או ממנו בחזרה הביתה נחשבת לתאונת עבודה. כמו כן, ישנם שלושה מקרים נוספים שבהם נהיה זכאים לפיצויים במקרה של פגיעה.

1. מילוי חובה עבור המעביד. כלומר, אם הבוס ביקש מכם לרכוש משהו למשרד בדרככם אליו ונפגעתם.
2. הסעת הילדים לגן. על פי החוק, גם אם הסעתם את ילדכם לגן בדרך למקום העבודה ונפגעתם, תהיו זכאיים לזכויות כנפגעי תאונת עבודה.
3. תפילות בוקר. לפני שהגעתם למשרד התפללתם בבית הכנסת הקרוב לביתכם ונפגעתם? אתם נחשבים לנפגעים בתאונת עבודה. חשוב לציין כי האמור תקף רק לגבי תפילת בוקר בלבד.

מעבר לכך, כל פגיעה במהלך שעות העבודה שלנו, פיזית או נפשית - לרבות תקיפה מינית - ייחשבו לתאונת עבודה, אפילו במהלך הפסקת האוכל, גם אם היא נערכת מחוץ למקום העבודה.

גם מחלת מקצוע - מחלה המצוינת ברשימת מחלות מוגדות שהעובד חלה בה עקב עבודתו - מזכה בגמלאות נפגעי עבודה.

"הייתי ממליץ לכל עובד לבטח את עצמו בביטוח תאונות אישיות", אומר בנושא דותן ויגודסקי, חבר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. "כך, במקרה של פגיעה בעבודה, העובד יהיה זכאי לפיצוי שבועי בגין אובדן כושר אישי בנוסף לפיצוי שיתקבל מביטוח לאומי. בנוסף, מדובר בפוליסה שאינה יקרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תאונת דרכים. ShutterStock
הסעתם את ילדכם לגן בדרך למקום העבודה ונפגעתם? אתם זכאיים לזכויות כנפגעי תאונת עבודה/ShutterStock

מתי אנחנו נחשבים לנפגעי תאונת עבודה?

אם נפגעתם בתאונת עבודה, עליכם להיבדק בתוך 72 שעות משעת התאונה, שכן אחרת אתם עלולים לאבד את זכאותכם לדמי תאונה

חוק ביטוח נפגעי תאונות של המוסד לביטוח לאומי מזכה בתשלום את מי שנפגע בתאונה, אשר בעקבותיה איבד את כושר התפקוד שלו. כל אזרח ישראל אשר מלאו לו 18 שנים ולא הגיע לגיל הפרישה, זכאי לתשלום.

מי שנחשב למבוטח הוא עובד שכיר (מלבד שוטרים, סוהרים ועובדי שירותי הביטחון), עובד עצמאי שרשום במוסד לביטוח לאומי, אדם הנמצא בהכשרה מקצועית או בשיקום מקצועי, אסיר או עציר ואלה ששכרם נקבע על פי חוק.

אם נפגעתם בתאונת עבודה, עליכם להיבדק בתוך 72 שעות משעת התאונה, שכן אחרת אתם עלולים לאבד את זכאותכם לדמי תאונה. אם הביטוח הלאומי אישר שניתן היה לגלות את התוצאות לאחר 72 שעות, יהיה הנפגע זכאי לדמי תאונה, אם נבדק בתוך שבועיים מיום התאונה.

יש לציין כי החוק חל הן על שכירים והן על עובדים עצמאיים, אשר אינם מסוגלים לעבוד במקום עבודתם או בעבודה אחרת. מבחינת החוק אין כל הבדל בין עובד עצמאי לשכיר, פרט להבדל בשעות העבודה כמובן.

זירת קריסת החניון, רמת החייל, תל אביב. ספטמבר 2016. ניב אהרונסון
זירת החילוץ של החניון שקרס בתל אביב, ספטמבר 2016/ניב אהרונסון

מי זכאי לפיצויים במקרה של מוות?

במקרה של מוות עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע, בני משפחתו של מבוטח - עובד שכיר או עובד עצמאי - עשויים להיות זכאים לגמלה כקצבה או כמענק. לרוב מדובר באלמן או באלמנה ובילדים של המבוטח, ובתנאים מסוימים יהיו זכאים לגמלה גם הורים, אחים, סב או סבתא, שהמבוטח היה מפרנסם.

נקודה נוספת שחשיבותה נוגעת לגבי עובדים שכירים היא שישנן עבודות בעלות סיכון גדול יותר, כמו למשל עבודה באתר בנייה, אשר נחשבת למסוכנת יותר מעבודה משרדית. על המעסיקים חלה חובה לספק לעובדיהם הדרכה על סביבת העבודה ואמצעי מיגון מתאימים. אם במהלך העבודה העובד נפגע, כמו למשל המנופאי שנפצע קשה בקריסת המנוף בתחילת השבוע, הוא רשאי לתבוע את המעסיק שלו על רשלנות.

"הדבר הראשון שהייתי ממליץ לעובד שנפגע לעשות הוא לטפל בעצמו, לפני הכול", מסכם ויגודסקי. "בנוסף, העובדים יכולים לבטח את עצמם גם בביטוח אובדן כושר עבודה – כיסוי אשר מאפשר למבוטח לקבל תשלום חודשי כתחליף למשכורת במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי או מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully