וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות בארה"ב עשויות להטיל איסור על "ספינינג"

דפנה מאור

5.11.2002 / 11:09

מציעות כללים שימנעו הקצאת מניות לבכירים בתמורה לקבלת עסקי חיתום, דיווח "וול סטריט ג'ורנל"

רשות ני"ע והתובע הכללי של ניו יורק שוקלים להטיל איסור על בנקי השקעות לעסוק ב"ספינינג" - הקצאת מניות בהנפקות ללקוחות נבחרים כטובת הנאה, דיווח "וול סטריט ג'ורנל". בחקירות שנערכו לאחרונה על ידי הרשויות הפדרליות ובתי הנבחרים התגלה כי בנקים כמו גולדמן סאקס וסלומון סמית בארני היקצו מניות רבות למנהלים בכירים בחברות עימן רצו קשרי חיתום.

בין הבכירים שנהנו מטובת ההנאה היו מנכ"לית אי-ביי , מג ויטמן, מייסד יאהו ג'רי יאנג, ומנהלים מאנרון, וורלדקום, גלובל קרוסינג וטייקו. הקצאת מניות גדולה הסבה רווחים גדולים למנהלים אלו, בזכות מימוש מניות במהלך הגאות בשוק של שלהי שנות ה-90. אותן חברות שמנהליהן קיבלו הקצאות גדולות היו לקוחות גדולים של בנקי ההשקעות ושילמו עמלות ענק על הנפקות, גיוסים ועסקות רכישה.

הרשויות מציעות עתה כללים חדשים, ביניהם אחד האוסר כליל על הבנקים להפיץ מניות בהקצאות למנהלים או דירקטורים הקשורים לעסקי חיתום של חברות עם הבנקים. האיסור עשוי להיכנס כחלק מעסקה כוללת עם בתי השקעות גדולים, ביניהם גולדמן, מורגן סטנלי, מריל לינץ', סלומון וקרדיט סוויס פירסט בוסטון הנחקרים עתה על ידי הרשויות.

ה-NASD, הארגון המנהל את בורסת הנאסד"ק, הטיל כבר איסור על ספינינג, בכלל שאוסר על בנקים בוול סטריט להקצות מניות בהנפקות למנהלים בכירים או דירקטורים הנמצאים בעמדתה המאפשרת להם להחליט לבחור בבנק בתור יועץ לבנקאות השקעות עבור החברה, או מנהלים אשר בעבר היו מקבלי החלטות בנוגע לעסקי בנקאות. כדי לאכוף כלל זה קבע NASD כי מנהלי הנפקות בכירים יידרשו לדווח על כל מנהל בכיר או דירקטור של חברה המבצעת הנפקה, אשר קיבל מניות מהחתם בהנפקות אחרות בששת החודשים הקודמים.

הגילויים בדבר ביצוע הספינינג הטילו צל לא רק על הבנקים, אלא גם על המנהלים שנהנו מההקצאות. אליוט ספיצר, התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אמר זה מכבר כי הוא שוקל לתבוע מנהלים בכירים רבים על קבלת הקצאות בהנפקות ראשונות שלא כדין מידי בנק ההשקעות סלומון סמית ברני. ספיצר דורש כי מנהלים אלה ישיבו עשרות מיליוני דולרים שגרפו ברווחים ממכירת המניות.

בין המנהלים על הכוונת של ספיצר נמצאים ברני אברס, מייסד וורלדקום. חקירה נוספת מתנהלת נגד קרדיט סוויס פירסט בוסטון (CSFB), ששמו ננקב גם כן בדו"ח הקונגרס על גולדמן סאקס.

חברות כמו eBay ויאהו היו לקוחות גדולים של גולדמן סאקס בשנות פריחתה של בועת האינטרנט. חיתום עסקות, הנפקות ורכישות עבורן היה מכרה זהב עבור גולדמן, מהחתמים ויועצי המיזוגים המובילים בוול סטריט בסוף שנות התשעים. הרשימה שפירסם הקונגרס כוללת מנהלים מחברות אשר שילמו לגולדמן סאקס עשרות מיליוני דולרים בדמי ייעוץ לעסקות שניהל הבנק עבורם, כולל טייקו, פורד ודיסני.

האפשרות לרכוש מניות ב-IPO אינה פתוחה לקהל המשקיעים הרחב בכל הנפקה. הקצאת מניות לחשבונותיהם של הבכירים בתקופה בה מחירי מניות זינקו במאות אחוזים בימים שלאחר ההנפקה, איפשרה לנהנים מההטבה לגרוף רווחים ענקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully