וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה טרי: "שילוב עושי שוק במסחר בת"א יתרום להגברת הנזילות בבורסה ולשכלול פעילות שוק ההון"

אמיר טייג

5.11.2002 / 12:46

ועדה בראשות שמואל האוזר, לשילוב מודלים של עושי שוק במסחר, הגישה היום המלצותיה ליו"ר הרשות לני"ע; טרי: בכוונתי ללמוד הדו"ח ולבחון כיצד ליישמו בהקדם



ועדת האוזר, לשילוב מודלים של עשיית שוק במסחר בתל אביב, הגישה היום את המלצותיה ליו"ר הרשות לניירות ערך. "הרפורמה שמציעה הוועדה תתרום להגברת הנזילות בבורסה ולשכלול את הפעילות בשוק ההון. בכוונתי ללמוד את הדו"ח בתוך זמן קצר מאוד ולראות כיצד ניתן ליישם אותו בהקדם, תוך שיתוף פעולה של האוצר, בנק ישראל והבורסה", כך אמר משה טרי, יו"ר רשות ניירות הערך. פרופ' שמואל האוזר, ראש הוועדה, אמר כי "זו הפעם הראשונה שניתנה הדעת לחשיבות קיומם של עושי שוק בישראל. את ההמלצות המוגשות ניתן ליישם במהירות יחסית ובהתאם לדרישות החוק".



הוועדה הציגה שני מודלים מרכזיים לפעילותם של עושי שוק, כאשר שניהם מתבססים על פעילות שתבוצע במסגרת המסחר בבורסה מתוך מטרה לגרום לשווקים בתל אביב להגיע לרמות נזילות גבוהות יותר.



על פי המודל הראשון המוצע על ידי הוועדה, לא תיקבע חובה לקיים עשיית שוק במסחר בניירות ערך והיא תותנה בקבלת היתר מהבורסה. עושה השוק יידרש לעמוד במספר קריטריונים בהם יחוייב לצטט את המרווח המירבי בין שער הקנייה לשער המכירה, כמות מינימלית של ניירות ערך שתיכלל בציטוט. עושה השוק יידרש בנוסף לפעול בתוך פרק זמן קצר בכל מה שקשור לציטוט מחירים במהלך היום. מצד שני, ממליצים בוועדה על פי מודל זה לתגמל את עושי השוק מעבר להכנסה הצפויה להם מהמרווח שבין מחיר הקנייה למחיר המכירה. אחת האפשרויות שמעלה הוועדה היא לשקול מתן הנחה על עמלות המסחר, וכן לשקול תמורה כספית למי שפועל במכשירים פיננסיים חדשים בשוק הניגזרים.



כמו כן, ממליצה הוועדה כי הפקודות שיוזרמו על ידי עושי השוק יסומנו בספר הפקודות של הבורסה בסימון מיוחד וכי הבורסה תפרסם מידע של עושי השוק לפי היקף פעילותם ולפי קריטריונים נוספים שהבורסה תמצא אותם רלוונטיים.על פי המודל השני, מציעה הוועדה כי תיקבע חובה לקיים פעילות עשיית שוק במסחר באיגרות חוב ממשלתיות ובמקמ"ים. בשלב הראשון, תיקבע חובה לאיגרות חוב לא צמודות מסוג שחר ו-5 סדרות של איגרות חוב צמודות מסוג גליל. בשלב השני ליישום המלצות הוועדה, לאחר שייצבר ניסיון בהסדרת פעילות עשיית שוק, תישקל הרחבת החובה גם לסדרות נוספות של איגרות חוב.



על פי המודל השני, עשיית שוק תותנה בקבלת היתר משר האוצר ובנק ישראל, ולשם כך יידרש עושה השוק לעמוד בדרישות שייקבעו ואשר עיקרן מתייחס להון העצמי של עושה השוק, להגבלת פעילות לחשבון הנוסטרו וכן לדרישות שהוזכרו במודל הראשון.



במודל השני מוצע להעניק לעושי השוק הנחה בעמלות הסליקה והמסחר, תמורה כספית שתשולם על ידי בנק ישראל או ממשלת ישראל במסגרת המכרזים להנפקות איגרות חוב חדשות. בנוסף, ממליצה הוועדה על הקמתה של מערכת מסחר סגורה לעושי שוק בלבד, שתסייע להם לעמוד בהתחייבותם לעשיית שוק במסחר בבורסה ומחוצה לה, ועל ידי כך לספק נזילות לשוק. תמריץ נוסף המוצע על ידי הוועדה הינו להעניק לעושי השוק זכויות עודפות בהנפקות איגרות החוב הממשלתיות, כמו למשל זכות להקצאה נוספת של איגרות חוב במכרזים מסוימים במחיר הממוצע שבו נקבע המכרז. זכות נוספת שרוצה הוועדה להעניק לעושי השוק היא השתתפות במכרזים מסוימים שייעודו לעושי שוק בלבד.



בוועדה ציינו כי הניסיון בעולם, בעיקר בארצות הברית ובריטניה, מצביע על כך שהמחירים בהם נעשות עסקות במערכת המסחר של עושי השוק משקפים את המרווחים הצרים ביותר בהם ניתן לסחור באיגרות החוב הממשלתיות, והם חיוניים לתמחור נכון של כלל איגרות החוב, לרבות אלה המונפקות בידי תאגידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully