וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק קידוחים ואבנר:מימון של 1.75 מיליארד דולר ללוויתן

נתי יפת

21.2.2017 / 11:05

לשותפויות זכות לקחת 375 מיליון דולר נוספים כל אחת. יוסי אבו: "נמשיך לפעול על מנת להזרים גז מלוויתן למשק הישראלי ולייצוא כבר בסוף שנת 2019"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שותפויות לוויתן דלק קידוחים ( 1,336 +1.91% ) ואבנר ( 248.5 +1.84% ) חתמו הלילה על קבלת ההלוואה בהיקף 1.75 מיליארד דולר למימון פרויקט לוויתן מהבנקים הזרים. מדובר בשלב 1א של הפרויקט, והמלווים הם קונסורציום של כ-20 תאגידים פיננסים לרבות בנקים וגופי השקעה גלובליים וישראלים.

מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפוש נפט, יוסי אבו, אמר לאחר הדיווח: "עסקת המימון הינה פריצת דרך למימון מגה – פרוייקטי תשתית במשק הישראלי ומהווה הבעת אמון נוספת של הגופים הפיננסים הבינלאומיים והישראלים, בהובלת HSBC ו–JP Morgan , בדלק קידוחים ואבנר בכלל, ובפרויקט לוויתן בפרט. פרויקט לווייתן מזנק היום באופן משמעותי קדימה. נמשיך לפעול על מנת להזרים גז מלוויתן למשק הישראלי ולייצוא כבר בסוף שנת 2019".

השותפויות דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, המחזיקות ב- 45.34% בפרויקט לווייתן (22.67% כל אחת), מציינות כי מדובר במימון הפרויקטלי הגדול ביותר שבוצע אי פעם במשק הישראלי, לפרויקט בשלב פיתוח.

בהודעה לבורסה נכתב כי לשותפויות זכות לקחת 375 מיליון דולר נוספים כל אחת, בהינתן חוזי גז בהיקף מינימלי שנקבע בחוזה, מה שעשוי להגדיל את סכום ההלוואה ל-2.5 מיליארד דולר.

עוד נכתב כי סכום המימון הראשון, של 375 מיליון דולר לכל שותפות, יינתן בהתמלא כמה תנאים שהעיקרי שבהם הוא החלטה סופית על מימון פיתוח לוויתן, כלומר רק לאחר שגם נובל תצטרף. בנוסף, נכתב בדיווח, "לשותפות הזכות לבצע בכל עת פירעון מוקדם של ההלוואה, כולה או חלקה, בכפוף לתנאים הקבועים בהסכם". נקודה זאת חשובה בשל חוסר הוודאות שנוצר עם העיכוב בהודעת נובל על מימון לפיתוח לוויתן.

סוגיית הביטול משתלבת עם דברים שאמרו אתמול ל"גלובס" גורמים בתעשייה, ולפיהם הסיכון בלקיחת ההלוואה נמוך יותר מהסיכון שבבקשת דחייה במועד האחרון לביטול מכתב ההתחייבות להלוואה, שחל אתמול. בעוד שהאפשרות הראשונה תישא קנס וריבית ברורים, האפשרות השנייה היתה עלולה לגרום לדלק קידוחים ואבנר לאבד את המימון או לקבל אותו בתנאים נוחים פחות.

בין הבנקים הזרים המממנים: HSBC ו-J.P. Morgan אשר מונו כבנקים חתמים. המימון יינתן כנגד שעבוד חלקן של השותפויות בפרויקט לווייתן, ובתשלום ריבית משתנה אשר תשולם מדי שלושה חודשים, מחושבת לפי LIBOR בתוספת מרווח. הקרן תוחזר בתשלום אחד בחלוף 4 שנים, באמצעות גיוס אגרות חוב ארוכות טווח, בדומה לגיוס איגרות החוב המוצלח שנעשה בפרויקט תמר (תמר בונד).

ההלוואה הינה חלק מיישום אסטרטגיה מימונית ארוכת טווח, אשר נועדה לצמצם את עלויות המימון של השותפויות ותממן את מירב השקעותיהן בפיתוח המאגר עד תחילת הזרמת הגז ממאגר לוויתן.

עסקת המימון מיועדת למימון פיתוח שלב 1א' בלווייתן, הכולל אספקת גז מלווייתן למשק המקומי, לירדן, לרש"פ והסכמים אזוריים נוספים ככל שיחתמו.

יוסי גבורה, משנה למנכ"ל לענייני כספים בדלק קידוחים ואבנר: "אנו גאים על חתימת הסכמי המימון לפרויקט התשתית במימון המגזר העסקי הגדול בתולדות המדינה. התמיכה שאנו מקבלים מ-HSBC , JP Morgan וממוסדות פיננסים נוספים, מקומיים וזרים, לאורך השנים, הינה תעודת כבוד לשותפויות ולמשק הישראלי כולו, ואנו מקווים, כי תוביל להשקעות זרות נוספות בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully