וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסדר הטכנאים של השווקים הפיננסיים

עידו אלון

6.11.2002 / 9:00

לאחר כעשר שנים שבהן משתמשים משקיעים ישראלים בניתוח טכני, רבים עדיין רואים בה עבודת אלילים. אחרים סבורים שניתן להסתייע בו, אך לא ככלי בלעדי



"וודו, כישוף והונאה", הן רק חלק מהמלים שבהן משתמשים אנשי שוק ההון כדי לתאר את עקרונות הניתוח הטכני, ואת הדוגלים בהם, הטכנאים. מי שאינו בקיא בנבכי השיטה הזאת, עלול להירתע מקווים ישרים וקמורים הנמתחים מעל גרפים משונים בעלי שמות קוד כמו פיבונאצ'י וכוכבי דוג'י.



בארה"ב שיטת הניתוח הטכני כבר קנתה לה אוהדים רבים, ואולם בישראל כעשר שנות נוכחות עדיין לא שיכנעו חלק ניכר מהגופים הפעילים בשוק ההון ביעילותה. בסרט "פי" (Pi) שביים דרן ארונופסקי ב-1998, מנסה הגיבור למצוא את הנוסחה שלפיה פועלות הבורסות בארה"ב. הגיבור מניח כי קריאת תבניות בבורסה ופיצוח הנוסחה שלפיה היא פועלת יאפשרו לו לזהות את כיוונה העתידי.



בדומה לכך, נראה כי הבעיה הראשונה שבה נתקלים העוסקים בניתוח טכני היא הגדרת הציפיות: הידיעה מה מסוגלת השיטה להציע, ולא פחות חשוב מכך - מה היא אינה מסוגלת להציע. בספרו של ג'ון מרפי "ניתוח טכני של שווקים פיננסיים", שאליו מתייחסים רבים כאל "התנ"ך של הניתוח הטכני" - מוגדרת השיטה כ"ניתוח הפעילות בשוק, בעיקר באמצעות שימוש בגרפים, כדי לזהות מגמות עתידיות". זיהוי הפעילות בשוק נעשה באמצעות המחיר (שער המניה) ונפח המסחר (המחזורים).



לפי אחת הביקורות על השיטה, התנהגות השוק בכל רגע נתון אקראית, ולפיכך אינה ניתנת לחיזוי. "הטווח הקצר בשוק נקבע באופן אקראי", אומר מיכאל וייס, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, "ולכן אין ערך לניתוח טכני המנסה לנחש מה יקרה בתוך ימים או שבועות". וייס אינו משתמש בשיטה זו. "אני שייך לדור הפונדמנטליסטי, שלומד את המניה ואת התחום לעומק", הוא אומר.



ניתוח טכני אמור לספק כלים לזיהוי מגמות, אך לא לחיזוי העתיד. הוא מתבסס על פסיכולוגיית המונים, המתבטאת בגרף המניה ובמחזורי המסחר. "גם פסיכולוגיית המונים היא תחום אקראי. היא משתנה מדי יום", אומר וייס. לדבריו, מעולם לא ראה אדם או תוכנה היכולים לזהות מה יקרה לפי העבר.



עם זאת, הוא מסכים כי אם תאומץ השיטה הזאת על ידי רבים, עשוי להיווצר פרדוקס. "אם מספיק אנשים יאמינו בשיטה הטכנית וישתמשו בתוכנה, אז לבסוף השוק יתנהג בהתאם", הוא אומר. עד שדבר כזה יקרה, מעדיף וייס שלא להשתמש בניתוחים טכניים.



אקראיות לא מסבירה מגמות



התשובה שהטכנאים נותנים לטענת האקראיות היא קיומן של מגמות שעליהן מסכימים גם מנתחים פונדמנטליים. לטענתם, אקראיות אינה יכולה להסביר שוק פרי או דובי, מגמה עולה או יורדת.







הכלכלן הראשי של בנק אגוד , אמיר חייק, אומר כי תיאוריית האקראיות מתבססת על השכלול של השוק ועל קבלת החלטות רציונלית. ואולם לדבריו, בפועל השוק אינו יעיל ומשוכלל כפי שמניחה התיאוריה. "יש התנהגות שונה של אנשים, ופסיכולוגיה של השוק, כגון תאוות בצע מול פחד", אומר חייק. "לדוגמה, בימי הגאות מודלים כלכליים לא היו יעילים, כי תאוות הבצע שלטה בשוק. לעומת זאת, כיום הפחד שולט בשוק", הוא מוסיף.



חייק אומר כי הגרף מאפשר למנתח לראות דברים שאינם מופיעים בדו"חות הכספיים של החברות. לדבריו, בבנק אגוד משתמשים בניתוח טכני, בין היתר לקביעת העיתוי של פרסום ההמלצות ובתחומים שבהם האי ודאות רבה. "במסחר במטבעות השימוש בניתוח טכני נרחב במיוחד", הוא אומר, "כי בשוק המט"ח יש כאוס. יש בו תנודות חדות ופעולה של ספקולנטים שהניתוח הכלכלי אינו יכול לספק תשובות מלאות לגביה". חייק אומר כי באמצעות ניתוח טכני ניתן לזהות את צורת החשיבה של האנשים ואת הציפיות והרגשות שלהם, "דבר שלא ניתן לראות בדו"חות של החברות".



המדד הראשון - צ'רלס דאו



את הבסיס לניתוח הטכני הניח צ'רלס דאו בסוף המאה ה-19. ב-1884 הוא פירסם את המדד הראשון, ששיקלל נתונים של 11 חברות. ב-1928 כבר כלל מדד דאו ג'ונס 30 חברות. דאו הניח את הבסיס לניתוח הטכני של מניות שביצע בסדרת מאמרים שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל". ואולם מאז עדיין אופפים סימני שאלה רבים את השיטה.



"אנשים רוצים שמנתח טכני יגיד לאיזה רמות הולך נאסד"ק, מתי ואיך", אומר המנתח הטכני של אתר ביזפורטל, איל גורביץ. לדבריו, "השיטה הטכנית לא נועדה לחזות את העתיד. היא בונה מסגרת לבחינת הסתברויות שהשוק, או ניירת ערך מסוים יעלה, יירד או ידשדש במקום. ברגע שזיהית את המגמה פתרת את המשוואה, ואתה יכול לתכנן את הצעד שלך, כגון קביעה של עומדות (פוזיציות) מכר ורכש".



הפילוסופיה העומדת בבסיס השיטה הטכנית מתבססת על שלושה חוקים:



* הפעילות בשוק מביאה בחשבון את כל המידע הרלוונטי. כלומר, כל דבר שעשוי להשפיע על המניה - פונדמנטלי, פוליטי או פסיכולוגי - כבר מגולם בשערה הנוכחי. בבואו לנתח את הגרף מתעלם הטכנאי מהסביבה הכלכלית, ומניח כי עלייה במניה משמעותה פשוטה - הביקוש עלה על ההיצע. עצם הסיבה לעלייה אינה חשובה.



ראשית, המחירים נעים במגמות. לפיכך, מטרת הטכנאי היא לסחור עם המגמה הקיימת. שנית, ההיסטוריה חוזרת על עצמה. הגרף משקף את הפסיכולוגיה בשוק, דובית או פרית, והטכנאי מניח כי תבניות שעבדו היטב בעבר ייטו לעשות זאת גם בעתיד.



לאור החוקיות הזו, מסוגל המנתח הטכני לפעול במספר רב של שווקים. הוא אינו זקוק לאינפורמציה הפונדמנטלית בשווקים האלה, אלא רק לגרף, שממנו ניתן ללמוד על המחזורים, המחיר, המגמה הקיימת והתבניות.



גורביץ: "כשאתה עומד לנתח גרף מסוים, יש לך ארגז כלים ואתה צריך להוציא בכל פעם את הכלי הנכון, בהתאם לבעיה. אם לא תבחר בכלי המתאים - תפסיד



"כשאתה עומד לנתח גרף מסוים", אומר גורביץ, "יש לך ארגז כלים ואתה צריך להוציא בכל פעם את הכלי הנכון, בהתאם לבעיה. אם לא תבחר בכלי המתאים - תפסיד. לשיטה הזו יש מגבלות, וצריך להיות מודעים אליהן כדי להימנע מטעויות". לדבריו, נתונים פונדמנטליים אינם יכולים לשמש את המנתח הטכני. "אני לא יכול להתייחס לדברים חיצוניים, כי זה ישבור את השיטה", הוא אמר.



אחד השימושים העיקריים של השיטה הוא חניכה של עומדות מכר, המיועדות "לחתוך" הפסדים, על ידי קביעת מיקום המכירה מבעוד מועד. "לא ניתן להוריד עומ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully