וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ואתיקה לא הולכים ביחד? ב"אופק" חושבים אחרת

17.3.2017 / 11:36

בקרוב תחל האגודה השיתופית אופק לספק לחבריה שירותים בנקאיים כמו פיקדונות, מתן אשראי, ניהול חשבון עו"ש וניהול תיק ניירות ערך. אז מה ההבדל בין אופק לבנקים רגילים ואיך מצטרפים? צפו בראיון באולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

הקונספט של אגודות אשראי חדש יחסית בארץ אך בעולם הוא כבר מוכר יותר – כ-25% מכלל הבנקאות בארה"ב נעשית דרך אגודות אשראי. מדובר באגודה המספקת ללקוחותיה שירותי בנקאות כשהלקוחות עצמם הם הבעלים של האגודה. בראיון לאולפן וואלה! NEWS מסביר עו"ד תום דרומי-חכים, אחד ממייסדי האגודה הקואופרטיבית "אופק" ומנכ"ל האגודה על הרעיון העומד מאחורי השירות.

לפני 3 חודשים החלה אגודת אופק לספק שירות הלוואות עמיתים (P2P), במסגרתו חברי "אופק" יכולים להשקיע כסף שינותב להלוואות למטרות חברתיות ולקבל עבורו תשואה שנתית של 4-5%, הרבה מעבר לכל מה שהבנקים מציעים. בשירות הושקעו עד כה מעל ל-15 מיליון שקל. כיום מונה האגודה יותר מ-4,000 חברים כשכל אדם יכול לרכוש מניה בבנק תמורת 1,000 שקל. האגודה מחזיקה בהון עצמי של כ-7 מיליון שקל.

עם קבלת הרישיון ביוני הקרוב תוכל "אופק", כאגודת האשראי הראשונה בארץ להעניק שירותים פיננסיים שונים לחברי האגודה ביניהם: פיקדונות, מתן אשראי, ניהול חשבון עו"ש וניהול תיק ניירות ערך. הדבר צפוי לתרום להגברת התחרות בשוק האשראי ובמערכת הבנקאית, להפחתת הריכוזיות ולהורדת יוקר המחיה – מטרותיה של המחאה החברתית. זאת מכיוון שהמודל העסקי של אופק, שאינו למטרת רווח אלא לטובת החברים בה, צפוי לאפשר מתן שירותים פיננסים במחירים נמוכים.

חברי אופק שירצו לקחת הלוואה במסגרת השירות יוכלו לעשות זאת בריבית קבועה של 3.5% בלבד (פחותה בהרבה ממה שהבנקים מציעים). מטרת אופק במהלך זה, מלבד הרצון לספק לחבריה אפשרות אטרקטיבית להשקעה חברתית, היא להנגיש שירותים פיננסיים ולהפוך אותם לשירותים חברתיים המקדמים שינוי חברתי. למשל, ההשקעות מיועדות למתן אשראי לקידום מטרות חברתיות כדוגמת פיתוח עסקי, השכלה גבוהה, הנגשת שירותים רפואיים ועוד. בנוסף, המסגרת הקהילתית מאפשרת להפחית את סיכוני האשראי, הן בזכות השייכות והסולידריות המקומית והן בזכות ערבויות שהקהילות עצמן יעמידו.

אלמנט נוסף המקודם ע"י "אופק" ומגולם במושג "בנקאות אתית" הוא מימד הערכים והאתיקה שבפעילות הבנקאית. בניגוד לבנקים הגדולים שמעניקים הלוואות ומימון גם לגורמים "בעייתיים" כגון: מפעלים מזהמים, סוחרי נשק, מעבדות שעושות ניסויים בבעלי חיים וכמובן טייקונים עם היסטוריה של אי החזרתחובות, "אופק", כאגודה קואופרטיבית, מחוייבת לרצון חבריה ועל כן לא תספק כספים לארגונים וגופים שמטרותיהם וערכיהם אינם עולים בקנה אחד עם אלו של חברי הארגון.

האגודה השיתופית 'אופק' החלה להתגבש עוד בימי המחאה החברתית כשכמה פעילים חברתיים ובהן עו"ד תום דרומי-חכים ועו"ד יפעת סולל הבינו שהמערכת הכי בעייתית בכלכלה הישראלית היא המערכת הבנקאית. מאז הם ניהלו מאבק קשה של 4 שנים מול הרגולטורים ומשרדי הממשלה עד שלאחרונה, בתמיכת שר האוצר כחלון, הם השיגו ניצחון היסטורי, עם אישורו של חוק אגודות האשראי (במסגרת חוק ההסדרים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully