וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטר יו"ר רשות ני"ע הארווי פיט

דפנה מאור

6.11.2002 / 9:51

עלייה בחוזים על מדדי וול סטריט וירידה באג"ח לאחר ההתפטרות; סקר שפורסם אמש הראה כי אמון הציבור ברשות ני"ע נפל לכ-40% * סקר: אמון הציבור האמריקאי ברשות ניירות ערך ירד לרמה של 40% בלבד * יו"ר רשות ני"ע בארה"ב הורה על פתיחת חקירה רשמית נגדו



יו"ר רשות ני"ע בארה"ב, הארווי פיט, התפטר אמש מתפקידו בעקבות ביקורת עזה שמתח עליו הקונגרס בשל מעורבותו לכאורה, בהסתרת מידע מחברי הרשות. סקר שפורסם אמש הראה כי אמון הציבור ברשות ני"ע נפל לרמה של 40%. הממשל יידרש למצוא מחליף לפיט תוך זמן קצר, ככל הנראה לאחר הבחירות. לאחר התפטרותו נרשמה עלייה בחוזים על מדדי וול סטריט וירידה במחירי האג"ח הממשלתיות, שנבנו גם על הציפיות לניצחון הרפובליקאים בבחירות לקונגרס ולסנאט.



פיט התפטר לאחר 15 חודשים סוערים מאוד בתפקיד כלב השמירה הבכיר של שוקי ההון בארה"ב. במהלך תקופת כהונתו, נחשפו קופות שרצים רבות בדמות הונאות חשבונאיות, שערוריות אנליסטים ושחיתויות בראשי תאגידים גדולים. פיט היה ממונה על תכנונה וביצועה של רפורמה גורפת בענף החשבונאות וברגולציה התאגידית, אך ספג ביקורת במהלך כל התקופה מצד ענף החשבונאות, מנהלים בכירים ונציגי הדמוקרטים בבתי הנבחרים. פיט הפך מטרה לחיצי זעמם של הרפובליקאים, וחינו סר גם בעיני ממשל בוש בעקבות חשד כי מינוי בו תמך לראשות ועדת הפיקוח החשבונאית החדשה בארה"ב היה נגוע בחוסר יושר.



"בצער רב החלטתי למסור לך את התפטרותי בתור יו"ר, וחבר, רשות ניירות ערך, אשר תיכנס לתוקף ברגע בו אוכל לסייע לצוותך להבטיח העברה חלקה של ההנהגה", נאמר במכתב מפיט לנשיא בוש. התפטרותו התקבלה על ידי בוש. נציגי הבית הלבן אמרו כי פיט התפטר מרצונו החופשי וכי הבית הלבן לא דרש את התפטרותו. פיט ציין במכתבו כי המהומה שהתעוררה סביבו הפריעה לתפקוד הרשות, וכי התפטרותו תהיה לטובת הכלל.



בימים האחרונים הועלו הערכות כי בוש ייאלץ לפטר את פיט עם סיום סבב הבחירות בארה"ב, בשל איבוד אמון הציבור ברשות ני"ע ובפיט. המחלוקת הנוכחית סובבת את מינויו של פיט ובסטר, לשעבר דירקטור באפ.בי.איי, לראשות ועדת הפיקוח החשבונאית שהוקמה בארה"ב.



פיט איבד בחודש שעבר את התמיכה של הדמוקרטים בקונגרס, לאחר שהסיר את תמיכתו במועמד ג'ון ביגס לראשות ועדת הפיקוח. מועמדותו של ביגס היתה שנויה במחלוקת, בשל גישתו הרדיקלית מדי לטעמם של מנהיגי ענף החשבונאות. המועמד החדש של פיט לתפקיד הקריטי של ראשות ועדת הפיקוח החדשה, ויליאם ובסטר, היה בעבר חבר בוועדת הביקורת של US טכנולוג'יס, הנתונה היום לתביעות אזרחיות באשמת הונאה.



ובסטר עצמו אמר אתמול בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי יתפטר מראשות הוועדה אם יסיק כי תפקודה ייפגע מהמחלוקת סביב מינויו. ככל הנראה ייאלץ ללכת עתה בעקבות פיט.



פיט בן ה-57 התמנה לתפקיד יו"ר רשות ני"ע כמעט במקביל לפתיחתה של אחת מקופות השרצים הגדולות בתולדות אמריקה התאגידית - פרשיית אנרון. ב-1975 התמנה כיועץ הכללי הצעיר ביותר בתולדות רשות ני"ע, אולם בילה אחרי כן 24 שנים כאחד מעורכי הדין הידועים ביותר בענף הפיננסים. במינויו הנוכחי קיבל מנדט מהוסס מממשל בוש לערוך רפורמה מקיפה בוול סטריט, אולם רשות ני"ע כפי שקיבלה פיט לידיו היתה ארגון דל משאבים, ששנים נאבק ללא הצלחה לקבל תקציבים וכוח אדם נאותים.



פיט, שייצג בעבר הלא רחוק רבים מהשחקנים הגדולים ביותר בענף הפיננסים, אשר מולם פועלת היום רשות ני"ע, הנהיג מהלך גורף לניקוי וול סטריט מהחוליים הפיננסיים והמשפטיים שבה, כאשר גולת הכותרת שלהם היתה הקמתה של ועדת פיקוח חדשה לענף החשבונאות.



אולם לאורך כל הדרך הצליח פיט לעורר ביקורת - מצדדי הקו הקשוח אמרו שהרפורמה שלו היא מס שפתיים, וכי פיט רך מדי, ומזדהה עם לקוחותיו הקודמים. רואי החשבון ואנשי הממשל המצדדים בחופש רב לתאגידים טענו גם נגד הצעדים המתונים יחסית שהוא נקט בהם. הממשל נזעם מדרישתו של פיט לתוספת תקציבים וכח אדם, בתקופה שדעת הקהל תמכה בו. פיט לא הצליח ללכת בין הטיפות בנושאים שבהם נדרשה התנהגות ללא רבב. הוא נפגש באפריל עם יו"ר KPMG, פירמת רואי החשבון, בעת ש-KPMG היתה נתונה תחת חקירה של הרשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully