וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר לא מאשר העלאת הבלו על הנפט; גורמים בממשלה: "ההחלטה של שלום תמוהה"

יורם גביזון

7.11.2002 / 9:43

הנזק למדינה נאמד ב-100 מיליון שקל בשנה; סילבן שלום לא מעלה את הבלו, למרות פניית ועדת הכספים והחלטת ממשלה בעניין



אוצר המדינה סופג נזק של 100 מיליון שקל בשנה עקב סירובו של שר האוצר סילבן שלום לאשר העלאת הבלו על הנפט - כך מעריכים מקורות בירושלים שאמרו כי אינם מבינים את התנהגות השר. שלום אינו מאשר את ההעלאה למרות פניית ועדת הכספים והחלטת ממשלה בעניין. שלום לא הגיב לפניית "הארץ" בעניין.



הבלו על הסולר הוא כיום 38.9 אגורות לליטר, והבלו על הנפט הוא 7.7 אגורות לליטר. פערי הבלו גורמים לכך שחברות דלק מוהלות סולר בנפט כדי למכור את הסולר במחיר זול יותר מחברות שאינן מוהלות את הסולר.



הפערים בין מיסוי הנפט לסולר גורמים להפסד הכנסות למדינה משום שהמיסוי הנמוך יחסית מביא לצריכת נפט מוגברת.



בעבר היה הבלו על הסולר 11 אגורות לליטר והבלו על הנפט 7.7 אגורות לליטר. ואולם הממשלה החליטה להעלות את הבלו על הסולר ל-38.9 אגורות לליטר באפריל. הממשלה לא העלתה באותה עת את הבלו על הנפט ויצרה פירצה שעודדה מהילה של נפט - שמחירו בשער בתי הזיקוק 93 אגורות לליטר - בסולר - שמחירו בשער בתי הזיקוק 95.7 אגורות לליטר.



אחת מחברות הדלק רכשה 15 מיליון ליטר נפט באוקטובר 2002 - פי-עשרה מהכמות שרכשה חברת פז, שמחזיקה ב-35% משוק הדלק בישראל. ההערכה היא כי הרכישה נעשתה לצורכי מהילת סולר. תופעת המהילה ידועה לגורמים באוצר, שמכירים בטעות שעשו כשהחליטו להעלות את הבלו על הסולר ולהותיר את המיסוי על הנפט על כנו.



ביולי 2002 שיכנע האוצר את ועדת הכספים לפנות לשר האוצר בבקשה להעלות את הבלו על הנפט ל-33 אגורות לליטר, כך שפערי המיסוי שהיו בעבר בין הסולר לנפט יישמרו. שר האוצר לא התייחס לפניית ועדת הכספים - אף שהיוזמה לפנייה הגיעה מהאוצר - ודרש שהעלאת הבלו תאושר בהחלטת ממשלה. ואולם אף שהממשלה החליטה להעלות את הבלו על הנפט במסגרת הדיונים על תקציב 2003, לא הוציא שלום צו לביצוע ההעלאה.



הימנעותו של שלום מחתימה על הצו אינה מאפשרת לוועדת הכספים לאשרר את החלטת הממשלה ומרוקנת למעשה את ההחלטה מתוכנה.



עיקרי הדברים



* הבלו על הסולר - 38.9 אגורות לליטר



* הבלו על הנפט - 7.7 אגורות לליטר



* חברות דלק מוהלות נפט בסולר כדי לחסוך בעלויות



* מהילת הנפט נעשית תוך ניצול פירצה בחוק



* צריכת נפט מוגברת גורמת לאובדן הכנסות למדינה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully