וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריון וסאיטקס ויז'ן מתמזגות

עמי גינזבורג

7.11.2002 / 10:44



חברת אחזקות הדפוס הישראלית סאיטקס הודיעה אתמול על חתימת מזכר הבנות למיזוג מלא בין שתי החברות הבנות סאיטקס ויז'ן ואפריון. הסכם המיזוג קובע יחס החלפת מניות של 1:1, כלומר שתי החברות הוערכו בשווי זהה לצורך המיזוג. יחס ההחלפה רלוונטי בעיקר לבעלי המניות החיצוניים באפריון, שכן סאיטקס ויז'ן היא בבעלות מלאה של סאיטקס.



סאיטקס התחייבה להשקיע בחברה הממוזגת סכום נוסף של 15 מיליון דולר. סכום זה מיועד לתמוך בצורכי ההון החוזר של אפריון, שנמצאת כיום בשלב המעבר בין גמר פיתוח המכונות הראשונות להקמת מערך שיווק והפצה.



סאיטקס מחזיקה כיום בכ-43% ממניות אפריון וב-100% של מניות סאיטקס ויז'ן. לאחר המיזוג היא תחזיק בכ-70% ממניות החברה המממוזגת. כלל תעשיות ודיסקונט השקעות , בעלות השליטה בסאיטקס, שהחזיקו כל אחת בכ-14.5% ממניות אפריון, ידוללו ויחזיקו כל אחת בכ-5% ממניות החברה הממוזגת.



בעלי מניות נוספים בחברה הממוזגת יהיו המשקיעים האסטרטגיים באפריון, החברות יבמ, היטאצ'י וטויו. כל אחת מהן תחזיק בכ-3%-4% ממניות החברה הממוזגת. 10% נוספים יתחלקו בין המשקיעים הפיננסיים באפריון, שכוללים בין השאר את קרן ההון סיכון אינפיניטי ובנק הפועלים .



מנכ"ל סאיטקס ויז'ן דב עופר יתמנה בעקבות העסקה למנכ"ל החברה הממוזגת. מנכ"ל אפריון מיקי נגלר יהיה סגן היו"ר, והיו"ר יהיה קן לוי, שכיום הוא יו"ר אפריון.



"לדעתנו, המיזוג בין אפריון לסאיטקס ויז'ן משלב בין היכולת הטכנולוגית המעניינת של אפריון ליכולת המוכחת של סאיטקס ויז'ן בשיווק ומכירות", אמר אתמול מנכ"ל סאיטקס יהושע אגסי, שנחשב למי שיזם את המיזוג. "האפשרות השנייה שעמדה בפנינו היתה להשקיע הון נוסף באפריון כדי לאפשר לה להקים מערך מכירות עצמאי. העדפנו לשלב בין שתי החברות כדי להיעזר בתשתיות המכירה וההפצה של סאיטקס ויז'ן שכבר קיימות. במקביל, המהלך נותן לסאיטקס ויז'ן גישה לטכנולוגיה עצמאית וייחודית. אנחנו סבורים ששתי החברות ייהנו מכך. ההון הנוסף שסאיטקס תשקיע אמור להספיק לפחות לעוד שנתיים, כשהתוכנית העסקית מניחה שהחברה הממוזגת תגיע לאיזון תזרימי בסוף 2003. ב-2004 אמורה החברה להפוך לרווחית", אומר אגסי.



סאיטקס ויז'ן מתמחה באינטגרציה ומכירה של מכונות הדפסה רחבות פורמט, המשמשות בעיקר לשוק פרסום החוצות. לחברה אין טכנולוגיה עצמאית משלה, והיא רוכשת את ראשי ההדפסה בעבור המכונות שלה מיצרניות מתמחות, כגון XAAR הבריטית והיטאצ'י היפאנית. XAAR היא גם הספקית של החברה המתחרה נור מקרופרינטרס , שבעבר ניהלה שיחות למיזוג עם סאיטקס ויז'ן.



לדברי עופר, המיזוג הנוכחי עם אפריון דוחה כרגע אפשרות למיזוג נוסף גם עם נור. מנכ"ל נור מקרופרינטרס ארז שחר אמר אתמול: "המיזוג בין סאיטקס ויז'ן לאפריון עשוי לחזק את מעמדה של נור בשוק, בהנחה שהמיקוד של החברה המתחרה יוסט למאמצי המיזוג הפנימיים".



סאיטקס ויז'ן סיימה את המחצית הראשונה של 2002 עם הכנסות של 41.9 מיליון דולר והפסד של 1.1 מיליון דולר. בניכוי הפחתות מוניטין על רכישות מהעבר, היה לחברה רווח קטן של כ-300 אלף דולר.



אפריון שפוצלה בעבר מתוך מחלקת הפיתוח של חטיבת קדם הדפוס בסאיטקס, פיתחה טכנולוגיית הזרקת דיו ייחודית להדפסה מהירה ואיכותית בעזרת דיו מבוסס מים. על בסיס טכנולוגיה זו בנתה החברה מכונות הדפסה לתחום הפורמט הרחב ולתחום האריזות. בנוסף, פיתחה החברה מנוע הדפסה לשוק הדפסות הטקסטיל. אפריון רשמה מכירות ראשונות ברבעון השני של 2002, כשהכירה בהכנסות ממכונות שהוצבו באתרי ביטא.



בשבועות האחרונים נשמעו טענות שונות, ולפיהן עסקת המיזוג המתגבשת באה לפתור בעיקר את הבעיות הפיננסיות של אפריון, שהציבו מעליה סימן שאלה גדול. הטענה העיקרית היתה שאפריון תהווה נטל כבד מדי על כתפי סאיטקס ויז'ן, שבעצמה מתמודדת בשוק תחרותי ומתקשה להרוויח, וייתכן שהיה עליה לשקול דווקא מיזוג עם נור המתחרה.



אפריון שגייסה מאז הקמתה ב-99' יותר מ-50 מיליון דולר, צרכה עד כה את מרבית ההון שהושקע בה, וכעת, עם המעבר מפיתוח לשיווק, היא נדרשה לגיוס הון נוסף. תנאי השוק הקשים בשוק ההון ובשוק הדפוס לא איפשרו לאפריון לגייס הון נוסף בלא דילול משמעותי של בעלי המניות הקיימים, ובהם סאיטקס עצמה. המיזוג והזרמת ההון הנוספת מאפשרים איפוא לסאיטקס פסק זמן נוסף כדי לבחון את הכדאיות בפעילות של אפריון. במקביל למיזוג תבצע החברה הממוזגת ארגון מחדש ותקטין כנראה את כוח האדם, לפחות באותם המקומות שבהם קיימת כפילות תפעולית בין החברות.



אגסי ניסה אתמול להתמודד עם הטענות נגד המיזוג. "אילו חשבנו שהעסקה הזו אינה מיטיבה עם סאיטקס ויז'ן, לא היינו מבצעים אותה. צריך לזכור שעד כה סאיטקס ויז'ן היתה חברה נכה, בלי טכנולוגיה משלה. בשוק הסיני, למשל, היא נאלצה להתמודד עם יצרנים מקומיים, שרכשו את אותם רכיבים וייצרו מכונות יותר זולות. מדובר אמנם במכונות פחות איכותיות, אבל בסופו של דבר הסינים יגיעו גם לאיכות מספיק טובה כדי להתחרות בנו מחוץ לסין. המיזוג עם אפריון יאפשר לסאיטקס ויז'ן לשמור על יתרון איכותי וטכנולוגי, ויגדיל את פוטנציאל הצמיחה שלה בעתיד", אמר אגסי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully