וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ללא שינוי, בדומה לבנק המרכזי של בריטניה; היורו ללא שינוי

דפנה מאור

7.11.2002 / 15:54

הליש"ט התחזקה ל-1.568 דולר בעקבות ההחלטה בבריטניה, הקובעת פער ריבית של 2.75% בין בריטניה לארה"ב



הבנק המרכזי של אירופה נותר מבוצר בעמדתו והותיר את הריבית בגוש היורו ללא שינוי. מועצת הבנק המרכזי הותירה את הריבית על 3.25%, ללא שינוי מאז נובמבר 2001. בכך הצטרף הבנק האירופי לבנק המרכזי של בריטניה, אשר הותיר אף הוא את הריבית ללא שינוי, בניגוד בולט למהלך שביצע אתמול הבנק המרכזי של ארה"ב. הליש"ט התחזקה ל-1.568 דולר בעקבות ההחלטה בבריטניה. היורו נסחר ללא שינוי בשוויון מול הדולר.



הבנק הפדרלי בארה"ב הוריד את הריבית אמש בחצי אחוז, להפתעת השווקים, אשר ציפו להורדת ריבית של רבע אחוז. המהלך אמנם יצר לחץ על הבנקים האירופיים, אך הם לא פעלו בעקבותיו. בעקבות
זאת גדלו פערי הריבית בין גוש היורו ובריטניה לבין ארה"ב.

הבנק המרכזי של אירופה מחזיק במנדט עיקרי לבלום את האינפלציה. באירופה אמנם היתה צמיחה איטית מאוד במחצית הראשונה של השנה - פחות מאחוז, וכלכלת גוש היורו חזויה לצמוח ב-1.5% בלבד בשנה הבאה, אולם נגיד הבנק המרכזי, וים דויזנברג, התמקד בנאומו היום לאחר החלטת הריבית בנקודה אחרת: הצורך של ממשלות האיחוד האירופי לעמוד ביעדי הגירעון שלהם.



במהלך החודשים האחרונים הזהירו ממשלות גרמניה וצרפת כי הן עלולות להגיע לקצה גבול יעד הגירעון התקציבי שנקבע עבור האיחוד האירופי. למרות לחצים לשנות את המדיניות, טען הבנק כי המגבלה על הגירעון היא חיונית.



בנק אוף אינגלנד, הבנק המרכזי בבריטניה, הותיר את ריבית הבסיס בבריטניה ללא שינוי ברמה של 4% - שפל של 38 שנים. הבנק של אנגליה לא נכנע ללחצים העזים שהופעלו עליו על ידי גופים רבים שדרשו הקלה נוספת במדיניות המוניטרית בכדי להתמודד עם ההאטה הכלכלית. לחצים אלו הפכו לכבדים עוד יותר לנוכח הורדת הריבית החדה על ידי הבנק הפדרלי בארה"ב לרמה של 1.25%.



תשעת חברי ועדת המדיניות המוניטרית בבנק החליטו על השארת הריבית ללא שינוי מתוך הערכה כי צפויה התאוששות בצריכה הפרטית בבריטניה. ועדת המדיניות המוניטרית הורידה בשנה שעברה את הריבית 7 פעמים כחלק מניסיון לעודד את הצריכה הפרטית ולדחוף את המשק לצמיחה.



כלכלת בריטניה מראה על קצב התאוששות סביר בתקופה האחרונה. מחירי הדירות עלו בשיעור חד, המכירות הקמעונאיות צמחו באוקטובר וכלכלת בריטניה צמחה בקצב של 0.7% ברבעון השלישי של השנה. גם האינפלציה מראה על ריסון והיא שומרת על רמה הנמוכה מ-2.5% ממארס 1999 ועד היום.



על פי הערכות, הריבית בבריטניה תקוצץ בחודש הבא בפגישתה הבאה של הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully